اختصاص ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح های آبخیزداری کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و مدیریت بوم سازگان زاگرس ۳۴۰ میلیارد ریال برای اجرای ۲۰ طرح‌ آبخیزداری در استان اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، سعدی نقشبندی گفت: این طرح ها حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

او یکی از اقدامات شاخص وکم نظیر معاونت آبخیزداری اداره‌کل را رصد اقدامات انجام شده در سالهای گذشته اعلام کرد و افزود: در ۲۹ سال گذشته حدود هشت هزار و ۵۰۰ سازه مکانیکی آبخیزداری شامل ۶۶۵ هزار و ۳۷۵ مترمکعب در سطح استان اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه در این مدت پروژه پخش سیلاب میهم قروه و ۱۳ بند خاکی با ۵۶۳ هزار و ۹۳۴ مترمکعب نیز انجام شده است، گفت: امسال ۵۸ هزار و ۱۵۴ متر مکعب سازه مکانیکی آبخیزداری و ۱۲۲ هکتار عملیات بیومکانیک آبخیزداری صورت گرفته است.

او تاکید کرد: بهترین راهکار برای مقابله با سیل را جلوگیری از رسوب‌گذاری و فرسایش خاک، کنترل روان آب و سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی از طریق اجرای عملیات‌های بیولوژیک آبخیزداری در مراتع مانند کپه کاری، بذرپاشی و بذرکاری است.

نقشبندی افزود: کنترل، قرق و توسعه و غنی سازی جنگل با بذر و نهال در سطح جنگلها، عملیات‌های مکانیکی آبخیزداری مانند احداث سدهای رسوبگیر سنگی ملاتی، سنگی گابیونی و بیومکانیکی آبخیزداری مانند بانکت بندی، اجرای پروژه‌های آبخوانداری و در نهایت تقویت و توسعه پوشش گیاهی نیز در این زمینه بسیار کمک کننده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.