لایروبی بیش از ۲۰ کیلومتراز رودخانه‌های کردستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان از لایروبی بیش از ۵۰۰ متر رودخانه قشلاق سنندج در بازه پل جدید قشلاق تا پل گریزه خبر داد.

لایروبی بیش از ۲۰ کیلومتراز رودخانه‌های کردستانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، کامران خرم ، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در خصوص لایروبی رودخانه های این استان بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال ۲۱ هزار و ۷۰۰ متر دیگر از رودخانه‌های استان لایروبی خواهد شد.

او اضافه کرد: امسال با جذب اعتبارات ناشی از خسارت سیل و دیگر منابع اعتباری  از ۱۴ پروژه اجرایی در دست اقدام حدود هشت طرح لایروبی و از ۲۰ پروژه مطالعاتی چهار طرح برای انجام مطالعات لایروبی تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان از لایروبی بیش از ۵۰۰ متر رودخانه قشلاق سنندج در بازه پل جدید قشلاق تا پل گریزه خبر داد و افزود: امسال رودخانه گاورود سنندج در محل ایستگاه­ پمپاژ سنگ سفید و سمیران به طول یک کیلومتر لایروبی شد.

خرم یادآور شد: عملیات لایروبی رودخانه علی‌­آباد شیلان سنندج به طول ۲۰۰ متر، رودخانه بیار در بازه شهری کامیاران به طول ۲ کیلومتر و رودخانه زرینجوب و شیروانه به طول ۲ کیلومتر نیز صورت گرفت.

لایروبی و پاکسازی ۵.۵ کیلومتر رودخانه خلیفه‌­آباد و قزل اوزن در دیواندره، رودخانه‌­های خورخوره و آدینان سقز به طول ۶.۵ کیلومتر و رودخانه فصلی تازه­‌آباد سقز و حومه روستای باغچله به طول سه کیلومتر، از دیگر اقداماتی است که خرم به آن اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در برخی مواقع با وجود لایروبی کردن رودخانه‌ها، حجم آبی که در بستر رودخانه‌ها جریان دارد بیشتر بوده و به بیرون سرایت می‌کند، بنابراین احداث حوضچه‌های ذخیره‌ای در بالادست از تمهیدات اساسی است که باید در این خصوص اندیشیده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و شناسایی نقاط حادثه خیز، لایروبی رودخانه قشلاق به طول ۲ کیلومتر(از محل پل قدیم قشلاق تا تصفیه خانه فاضلاب سنندج)، رودخانه نمشیر بانه در محل روستای رشکی به طول ۴.۵ کیلومتر و رودخانه گاورود سنندج به طول ۹.۲ در دستور کار قرار دارد.

خرم افزود: لایروبی رودخانه‌های حسین آباد سنندج و گامیشگای بیجار هرکدام به طول ۲ کیلومتر و رودخانه‌های فصلی دزلی و دره‌کی سروآباد به طول چهار کیلومتر تا آخر امسال در دستور کار این شرکت است.

وی اظهار داشت: از محل اعتبارات جبران خسارت سیل بابت لایروبی و ساماندهی رودخانه حدود ۸۰ میلیارد ریال مصوب شده که ۵۰ درصد آن تخصیص داده شده است.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود،

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.