حیدری: نام و اعتبار اسکوچیچ در حد تیم ملی نیست/ فدراسیون فوتبال به دنبال کسی بود که هزینه کمتری را متقبل شود

بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس تهران گفت: اسکوچیچ نام و اعتبارش اصلاً در حد تیم ملی فوتبال ایران نیست.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سپهر حیدری بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس تهران درباره شفافیت نبودن دلایل فدراسیون فوتبال در انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی اظهار داشت: از وقتی فدراسیون فوتبال اعلام کرد که سرمربی تیم ملی حتما یک فرد ایرانی است و الان که یک مربی خارجی هدایت ملی پوشان را برعهده گرفته، باعث یک نوع سر گیجگی در بین اهالی فوتبال شده است. در همه جای دنیا انتخاب سرمربی باید بر اساس اصول باشد و این هم فقط مختص کشور‌های صاحب سبک فوتبال نیست و همان طور که گفتم این موضوع در همه جای دنیا وجود دارد. یکی از موارد اولیه در فدراسیون فوتبال داشتن یک برنامه است که مشخص می‌کند شما دنبال چه هدفی هستید.

کسی باید روی نیمکت تیم ملی بنشیند که لیاقت آن را داشته باشد

او افزود: تیم ملی فوتبال ما تیمی است که در جام جهانی برابر پرتغال مساوی کرد و در بازی با اسپانیا توانست عملکرد فوق العاده‌ای از خود نشان دهد. در جام جهانی ما در گروه مرگ قرار داشتیم و حتی شانس این را داشتیم که از گروه خود به مرحله بعد صعود کنیم. به هر حال باید بعد از جام جهانی روی نیکمت تیم ملی فوتبال می‌نشست که ارزشش در حد نام فوتبال ایران می بود.


بیشتر بخوانید: فدراسیون فوتبال همچنان پیگیر دریافت غرامت از ویلموتس


نام و اعتبار اسکوچیچ در حد فوتبال ایران نیست

حیدری درباره اسکوچیچ بیان داشت: دراگان اسکوچیچ نام و اعتبارش اصلا در حد تیم ملی فوتبال نیست و به قول معروف فاصله او با تیم ملی از زمین تا آسمان است. من برای او احترام زیادی قائلم، اما باید بگویم که اسکوچیچ فقط یک مربی است که می تواند در یک تیم معمولی لیگ ایران مربیگری کند.

کارشناس فوتبال کشورمان درباره اینکه اسکوچیچ در ایران با تیم‌های بزرگی مثل تراکتور، سپاهان، استقلال و پرسپولیس کار نکرده و به همین دلیل از کارنامه قدرتمندی برخوردار نیست افزود: وقتی ما کی روش را با آن کارنامه درخشان به ایران آوردیم او توانست یک سبک جدیدی را در فوتبال کشورمان به وجود بیاورد. یا حتی ویلموتس که از کارنامه خوبی هم برخوردار بود برای مدت کوتاهی در تیم ملی کار کرد، اما آوردن او هم اشتباه بود. به یک باره می‌بینیم که فدراسیون فوتبال کسی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب می‌کند که اگر بخواهم نمره‌ای برایش در نظر بگیرم ارزشش از نمره ۱۰۰ در حد ۱۵ می‌باشد.

اسکوچیچ به عنوان سرمربی حدود ۸۰ مسابقه را شکست خورده است

حیدری ادامه داد: من وقتی کارنامه اسکوچیچ را مشاهده می‌کردم اصلا نامی از تیم‌های بزرگ در آن ندیدم. بهترین نتیجه‌ای که او در دوره مربیگری اش گرفته مربوط به زمانی می‌شود که در تیم العربی کویت حضور داشت. بعد از آن به تیم النصر عربستان رفت و بعد از ۲۰ مسابقه به دلیل نتیجه نگرفتن از آن تیم اخراج می‌شود. او حتی در لیگ کرواسی هم به دلیل نتیایج ضعیف ۲ بار از سوی تیم‌های مختلف اخراج می‌شود. زمانی هم که به لیگ برتر ایران آمد، شاهد آن بودیم که در تیم‌های بزرگ حضور نداشت. جالب است بدانید او از ۲۸۲ بازی که به عنوان سرمربی در تیم‌های مختلف کار کرده، حدود ۸۰ مسابقه را شکست خورده است. یعنی چیزی حدود ۳۴ درصد از بازی‌ها را با شکست همراه بوده آن هم با تیم‌های خیلی معمولی نه تیم‌های بزرگ، به هر حال من معتقدم انتخاب اسکوچیچ یک فاجه بزرگ برای فوتبال ایران است.

فدراسیون فوتبال به دنبال کسی بود که هزینه کمتری را متقبل شود

بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس درباره اینکه علت چرخش فدراسیون فوتبال از مربی ایرانی به سمت مربی خارجی آیا مربوط به بحث دلالی می‌شود گفت: به نظر من دلالی در این موضوع نقش مهمی داشته است، اما مهمترین موضوع این است که مشاوران خوبی در این قضیه وجود نداشت. با توجه به آن که کشور ما درگیر مشکلات اقتصادی است، فدراسیون فوتبال قصد داشت کسی را بیارود که هزینه کمتری را متقبل شود تا بتواند پول او را به راحتی پرداخت کنند.


بیشتر بخوانید: جلسه سرنوشت ساز اسکوچیچ با مسئولان صنعت نفت

 

رسیدن به نیمکت تیم ملی فوتبال ایران حتی جزء آرزو‌های اسکوچیچ هم نبود

حیدری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال هنوز رئیس ندارد اما سرمربی تیم ملی به سرعت مشخص شد بیان کرد: مشاورانی که اسکوچیچ را به فدراسیون فوتبال معرفی کرده اند، صد در صد پیش خودشان گفته اند کامبوج و هنگ کنگ که آنقدر قدرتمند نیستند و تیم ملی به راحتی می‌تواند آن‌ها را شکست دهد. جالب است همین فکر را هم راجع به ویلموتس انجام دادند. زمانی که ویلموتس در تیم ملی حضور داشت ما موفق شدیم در یک بازی ۱۴ گل به ثمر برسانیم، اما بلافاصله بعد از آن مسابقه دیدیم که تیم ملی دیگر نتوانست نتایج خوبی را کسب کند، زیرا ویلموتس هیچ شناختی از فوتبال ایران نداشت. درباره انتخاب اسکوچیچ همین طور فکر کردند و گفتند بر خلاف ویلموتس او شناخت خوبی از فوتبال ایران دارد و قطعا در برابر هنگ کنگ و کامبوج می‌توانیم پیروز شویم و این انتخاب خیلی مهندسی شده جلو رفت. به اعتقادم تیم ملی فوتبال ایران حتی جزء آرزو‌های اسکوچیچ هم نبود.

حیدری: نام و اعتبار اسکوچیچ در حد تیم ملی نیست/ فدراسیون فوتبال به دنبال کسی بود که هزینه کمتری را متقبل شود

معلوم نیست چه کسی اسکوچیچ را به تیم ملی آورده است

کارشناس فوتبال کشورمان ادامه داد: مردم ما فوتبال را به خوبی درک می‌کنند. در انتخاب ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی مردم گول نخوردند، بلکه این فدراسیون فوتبال بود که گول خورد. در انتخاب اسکوچیچ آن قدر اشتباه از ناحیه فدراسیون فوتبال وجود دارد که می‌توان به راحتی حرفه‌ای نبودن را در این قضیه مشاهده کرد و اصلا هم قابل دفاع کردن نیست. جالب است هیچ کس قبول نمی‌کند که فدراسیون فوتبال اسکوچیچ را به تیم ملی آورده از کمیته فنی گرفته تا اعضای هیئت رئیسه، همه تکذیب می‌کنند. برخی شاید بگویند که ابراهیم شکوری او را به تیم ملی آورده اما من شکوری را به خوبی می‌شناسم و کاملاً مطمئنم که انتخاب اسکوچیچ از طرف شکوری نبوده، زیرا او آن قدر درک بالایی از فوتبال دارد که چنین اشتباهی را انجام ندهد. حتی افرادی مثل محمد رضا ساکت یا سعید آذری که ما در در بحث مدیریت در کشورمان بی نظیر هستند، نمی‌توانند او را انتخاب کرده باشند.

بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس افزود: کمیته فنی فوتبال همان طور که در همه جای دنیا مرسوم است باید از افرادی تشکیل شود که حداقل سابقه ای در فوتبال داشته و یا در رده‌های ملی بازی کرده باشند. درباره حضور ساکت در کمیته فنی باید بگویم که او مدیری بسیار قوی است، ولی جایگاه وی در حد کمیته فنی فدراسیون فوتبال نیست. همان طور که گفتم اعضای کمیته فنی باید افراد فوتبالی باشند تا بتوانند این مشکلی که تیم ملی امید و بزرگسالان ما با آن مواجه شده است را نجات ندهند.

 انتخاب اسکوچیچ به هیچ وجه از سوی تاج نبوده است

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا تاج هم در انتخاب اسکوچیچ نقش داشته بیان داشت: من مهدی تاج را به خوبی می‌شناسم و زمانی که در اصفهان حضور داشتم، او در هیئت مدیره باشگاه ذوب آهن کار می‌کرد و شناخت خوبی از او دارم، بعید می‌دانم که انتخاب اسکوچیچ از سوی او بوده باشد. تاج و شکوری کسانی هستند که در دروه خودشان فوتبال بازی کرده اند و به نوعی با فضای این رشته آشنا هستند و به طور قاطع می‌گویم که انتخاب اسکوچیچ به هیچ وجه از سوی این ۲ نفر نبوده است.


بیشتر بخوانید: نقاط ضعف بزرگ تیم ملی از دیدگاه اسکوچیچ


بازیکنان تیم ملی حرف اسکوچیچ را در زمین نمی‌خوانند

کارشناس فوتبال کشورمان درباره نقش محمد رضا ساکت در انتخاب سرمربی تیم ملی گفت: قطعا او نقش بسیار زیادی در این انتخاب داشته و او الان یکی از افراد بزرگ فدراسیون فوتبال است و کسی روی حرف او حرف نمی‌زند. در فوتبال ما آن قدر افراد فوتبالی و پیشکسوت وجود دارد که می‌توانیم اختیارات فوتبال را بر عهده آن‌ها بگذاریم. اگر فوتبال را به اهلش نسپاریم و بگذاریم افراد غیر فنی در این رشته تصمیم گیری کنند، مطمئن باشید هیچ گاه فوتبال ما پیشرفت نخواهد کرد و سیر نزولی را در پیش خواهد گرفت. یکی از مهمترین مشکلاتی که تیم ملی فوتبال بعد از انتخاب اسکوچیچ با آن مواجه است این موضع می‌باشد که آیا اصلا بازیکنان تیم ملی از او حساب می‌برند و یا به قول معروف حرف او را در زمین نمی‌خوانند. به هر حال بازیکنان ما افراد حرفه‌ای و بزرگی هستند و من معتقدم اسکوچیچ آن جذبه حرفه‌ای گری را در تیم مالی به هیچ وجه نخواهد داشت، زیرا یک مربی وقتی جذبه و قدرت بیان نداشته باشد، اصلاً نمی‌تواند در تیم کار کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
حیدری سیاه چی میگه بدون بازی ملی داره نظر میده خیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
فکر کنم از نظر شما ویلموتس سرمربی خوبی بود...هم پول هنگفت بیت المال رفت هم حیثیت تیم ملی...
آخرین اخبار