آذری جهرمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ثبت اطلاعات بیش از ۱۴۰ هزار نفر در نت سنج پلاس؛ کلاهبرداری‌های اینترنتی دو هفته دیگر رسیدگی می‌شوند

آذری جهرمی در حاشیه اختتامیه تاریخ شفاهی به دو پروژه حوزه فناوری اطلاعات پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم اختتامیه تاریخ شفاهی که با حضور پیشکسوتان عرصه ارتباطات و فناوری برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه دنیای ارتباطاتگروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر سامانه «نت سنج پلاس» و دو پروژه بزرگ سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات اقتصاد دیجیتال از جمله برنامه‌هایی است که باعث رشد و شکوفایی اقتصادی در کشور و همچنین رفع موانع از پیش پای جوانان می‌شود، گفت: در برنامه های یک سال و نیم آتی سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی تکمیل زیر ساخت های لازم برای توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران است که در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی مطرح شده که بخش زیرساختی آن برعهده ماست و امروز که در خدمت شما هستیم حجم بیشتری از آن را انجام دادیم و باقی مانده آن در آینده ای نزدیک به اتمام خواهد رسید. 

وی در ادامه بیان کرد: بخش دوم برنامه های ما تکمیل برنامه های فضایی است که با جدیت در حال پیگیری آن هستیم، درحال حاضر ما پنج ماهواره دیگر داریم که در هر صورت باید بایستی برای تکمیل فناوری اقدام به ساخت و پرتاب آن به مدار زمین کنیم. درواقع تمرکز ما در این یکسال و نیم آینده به روی دو موضوع پرتاب ماهواره و اقتصاد دیجیتال است که به جدیت پیش خواهیم برد. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سامانه «نت سنج پلاس» و دقت ارزیابی این سامانه اظهار کرد: این سامانه در دسترس همگان است و مشکلی برای استفاده در گوشی‌های موبایل ندارد. نت سنج پلاس دو نوع داده دارد که یکی از آن داده های اندازه گیری ماست، ما تمام شهرها، محله‌ها و جاده‌های کشور را رفتیم و اندازه گیری‌های سیگنال آن انجام شده و در اختیار همه مردم قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: ۶ هزار سنجه اندازه گیری در سراسر کشور قرار دادیم که به صورت آنلاین تمام اطلاعات را ثبت می‌کنند. درواقع این همه اطلاعاتی است که ما آن‌ها را جمع آوری می‌کنیم. اما در کنار اطلاعات خودمان ما دو نوع داده از مردم تقاضا کردیم که در اختیار ما بگذارند، یکی شکایت مردم از اپراتورها و شرکت‌ها و دیگری تست سرعت اینترنت است که به صورت آنلاین روی سامانه نت سنج پلاس قرار می‌گیرد و دیگران هم می‌توانند از تجربیات آن‌ها استفاده کنند.

جهرمی با بیان اینکه تا شب گذشته بیش از 140 هزار نفر اطلاعات داده‌ای خودشان را ثبت کردند، گفت: از دو روز گذشته جنب و جوش چشمگیری در بین شرکت‌ها و اپراتورها برای ارتقای کیفیت ایجاد شده و حتی برای برطرف مشکلاتشان چند تماس به سطح وزیر هم رسید. 

وی ضمن قدردانی از مردم برای مشارکتشان در سامانه «نت سنج پلاس» بیان کرد: تقاضا می‌کنم مردم در شهرها و روستاهای مختلف به ما کمک کنند تا اطلاعات خود را به منتقل کنند، چراکه ما به این ثبت و تجربه مشترک برای نظارت بیشتر و بهتر نیاز داریم. 

جهرمی درباره آمار شکایات بدست آمده از سامانه «نت سنج پلاس» گفت: آمار دقیقی نگرفته‌ام، اما تا امروز 145 هزار تست سرعت انجام شده است.

وزیر سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره برنامه‌های خود پیرامون «هوش مصنوعی» افزود: (با لبخند) ان‌شاالله بزودی درباره آن صحبت خواهم کرد.

همچنین جهرمی درباره همکاری خود با مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به سایر خبرنگاران گفت: امروز راه حل‌های ساماندهی کلاهبرداری‌ها را در مرکز ملی در دست اقدام داریم، که به جلسه امروز نرسید و ان‌شاالله در یکشنبه دو هفته‌ آتی در کمیسیون تنظیم مقررات مصوب خواهد شد.

دولت‎های مخالف ما در شرارت کم نگذاشتند و نخواهند گذاشت

وی با بیان اینکه حمله سایبری حتما اتفاق می‌افتد و ما دژفا را برای همین طراحی کردیم، گفت: حمله ادامه دارد و دفاع هم همچنان خواهد بود. سامانه دژفا که یکی از دستاوردهای بزرگ این دولت بود، برای دفع چنین حملاتی طراحی شد. این امری طبیعی است و فضای مجازی با دست اندازهای سایبری روبه‌رو است و با توجه به تحولات منقطه و ژئوپولتیکی که ما در منطقه داریم، یک کانسپت سایبری در جهان شکل گرفته است که ناشی از سیاست دولت‌ها است و دولت‌های مخالف ما در این حوزه از حمله و شرارت به زیر ساخت‌های ما کم نگذاشتند. استاکس‌نت و فلن از جمله حملات گذشته بوده و حالا این حمله اخیر. ما به روی آن اسم نگذاشتیم ولی بالاخره یک حمله بزرگی انجام شد که در زمان مناسب نیز دفع شد. 

بیش از ۷۰ درصد از مدارس به اینترنت ملی متصل شدند

آذری جهرمی در پایان یادآور شد: هوشمند سازی مدارس با تفاهمی که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم؛ بحث اتصالات مدرسه به شبکه اینترنتی برعهده ماست و تقریبا آن چیزی که بنده اطلاع دارم بیش از ۷۰ درصد مدارس به اینترنت ملی متصل شدند، و درباره زیرساخت‌ها و تجهیزات نیز سازمان فناوری و آموزش و پرورش با هم در حال پیگیری هستند. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار