اجرای طرح تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی با هدف ایجاد اشتغال در گیلان

در اجرای طرح تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی، بیش از ۲ هزار شغل در گیلان ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، حسین نحوی نژاد، مدیرکل بهزیستی گیلان در همایش توانمندی‌های اجتماعی – اقتصادی گروه‌های خودیار، گفت: طرح تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی از سال ۹۲ با همکاری مشترک بهزیستی، بانک کشاورزی و موسسه بین المللی تاک (موسسه بین المللی توسعه خدمات مالی خرد) در راستای توانمند سازی، بهبود معیشت، فقرزدایی و ایجاد کسب کار میان جامعه هدف به ویژه زنان بد سرپرست، خود سرپرست و بی سرپرست اجرا شده است.

او افزود: این طرح در حال حاضر در شهرستان‌های رشت، لاهیجان، لنگرود، آستانه اشرفیه، فومن، رودسر و رضوانشهر با هدف توانمند سازی افراد مستعد در حال اجرااست.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵۸ گیلانی به ویژه زنان بی سرپرست، بد سرپرست و خود سرپرست عضو گروه‌های خودیار هستند، افزود: از سال ۹۲ تاکنون حدود ۹ میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق پس انداز موسسه بین المللی تاک و حدود ۱۴ میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات بانک کشاورزی به گروه‌های هدف پرداخت شده است.

حسین نحوی نژاد، با اشاره به اینکه با اعطای این میزان تسهیلات ۲ هزار ۲۳۱ شغل در استان ایجاد شده است، افزود: این مشاغل در زمینه کشاورزی، صنایع دستی، خدماتی وگردشگری بوده است.

او از گسترش این طرح میان گروه‌های در معرض خطر به ویژه جامعه معلولان خبر داد و گفت: قرار است این طرح در مناطق غرب استان با جدیت بیشتر اجرا شود.

همچنین در این همایش، فریبا درخشان نیا، مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی کشور، با بیان اینکه اساس و اهداف سازمان بهزیستی توانمندسازی مددجویان است، گفت: طرح تامین مالی خرد یکی از برنامه‌های سلامت اجتماعی در راستای بهبود معیشت، فقر زدایی و ایجاد کسب و کار گروه‌های هدف است.

او افزود: اجرای طرح تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی فقط مختص مددجویان تحت پوشش بهزیستی نیست بلکه افراد مستعد و توانمند نیز می‌توانند با دریافت تسهیلات در زمینه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار اقدام کنند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی کشور، با بیان اینکه بانوان کشورمان اثبات کردند توانمندی زیادی در عرصه اقتصاد، توسعه و اشتغال دارند، گفت: در سال آینده در تلاشیم با همکاری مشترک بهزیستی، بانک کشاورزی و موسسه بین المللی تاک (موسسه بین المللی توسعه خدمات مالی خرد) و توسعه مدل زمینه توسعه و ایجاد کسب و کار را بیش از بیش در کشور فراهم کنیم.

فریبا درخشان نیا، به توانمندی‌های بالای گیلان در زمینه مشاغل خرد اشاره کرد و افزود: بانوان گیلانی می‌توانند با دریافت تسهیلات علاوه بر ایجاد کسب و کار همچنین می‌توانند به توسعه و رونق تولید کشور هم کمک کنند.

همچنین مصطفوی، مدیر عامل سازمان موسسه بین المللی تاک (موسسه بین المللی توسعه خدمات مالی خرد) گفت: طرح تامین مالی خرد با هدف توانمندسازی، توسعه کسب و کار‌های خرد و بهبود معیشت روستاییان، برای افراد کمتر برخوردار و محروم به ویژه زنان و جوانان در روستا‌های کشور در حال اجرا است.

او افزود: در این طرح در روستا‌ها گروه‌هایی به نام گروه خودیار تشکیل می‌شوند و باآموزش‌های لازم از سوس تسهیل گران و اعطای تسهیلات به آنان گروه‌ها توانمند می‌شوند.

مدیر عامل سازمان موسسه بین المللی تاک، با بیان اینکه تاکنون ۱۹ استان کشور تحت پوشش قرار گرفته است، تصریح کرد: در این استان‌ها حدود ۴۰ هزار نفر از روستاییان از مزایای آن بهره‌مند شدند.

طاهری، مدیر عامل بانک کشاورزی گیلان نیز در این همایش با بیان اینکه اهداف بانک کشاورزی توسعه بخش کشاورزی و توسعه روستا‌ها است، گفت: این بانک ۸۶ ساله در تلاش است با اعطای تسهیلات به توسعه و توانمندسازی افراد به ویژه روستاییان و کشاورزان گام بردارد.

در پایان همایش توانمندی‌های اجتماعی – اقتصادی گروه‌های خودیار از ۱۳ نفر از روسای بهزیستی شهرستان‌های مجری طرح، مدیران اجرای طرح و تسهیلگران با اهدای لوح سپاس و هدایا تقدیر شد.

 

انتهای پیام/م.ع

برچسب ها: بهزیستی ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.