معاون طرح و برنامه وزارت صمت؛

گرانی خودرو از کنترل خودروسازان است

زرندی گفت: نرخ بالای خودرو موجب رنجش مردم شده است که این موضوع ناشی از مسائلی بوده که خارج از کنترل خودروسازان است.

خبرنگار: ابهری/به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت در مراسم افتتاح سالن مجموعه سازی بدنه خودرو شرکت قالب‌های صنعتی سایپا گفت: صنعت خودرو مهم‌ترین بخشی بود که در اولویت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت چراکه آن‌ها می‌دانستند این صنعت مخاطبین خاصی در کشور دارد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت بیان کرد: به کسانی که قصد دلالی در این بازار را دارند اخطار می‌دهیم که در آینده‌ای نزدیک و در صورت حضور مستمر در این بخش، به زودی متضرر خواهند شد.

او با اشاره به حجم بالای اشتغال در صنعت خودرو تصریح کرد: عمده کشور‌ها به خودرو به عنوان صنعت پیشران نگاه می‌کنند و حجم اشتغال این صنعت در کل جهان حدود ۶۰ میلیون نفر بوده و در کشور ما نیز ۶۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش فعالیت می‌کنند.

زرندی گفت: دولت قصد دارد با وضع مالیات بر عایدی سرمایه از کسانی که بیش از یک خودرو دارند، مالیات دریافت کند و کسانی که اقدام به خرید بیش از یک خودرو دارند با هدف دلالی کنند به زودی متضرر خواهند شد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت ضمن قیاس ظرفیت صنعت خودرو در زمان بعد از انقلاب با گذشته گفت: ظرفیت اسمی این صنعت در اوایل انقلاب ۱۶۰ هزار دستگاه بوده است در صورتی که اکنون ظرفیت سالانه تولید بیش از ۲ میلیون دستگاه است و حدود ۱۲ درصد ارزش افزوده کل کشور مربوط به صنعت خودروسازی است.

او بیان کرد: دولت و به ویژه وزارت صنعت با هدف ایجاد نهضت داخلی سازی و حمایت از کالا‌های بومی هزار و ۱۶۵ میلیون یورو خرید کالای خارجی از تولیدات صنایع داخلی را در سال جاری هدف گذاری کرده که سهم بخش صنعت در این حوزه ۲۷۵ میلیون یورو بوده که محقق شده است.

زرندی با اشاره به میزان نقدینگی کشور تصریح کرد: این میزان در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۲۶۲ میلیارد تومان است که در ابتدای سال جاری حدود هزارو ۸۰۰ هزار میلیارد تومان میزان نقدینگی بوده که تاکنون حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به آن افزایش یافته است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت بیان کرد: نرخ بالای خودرو موجب رنجش مردم شده است که این موضوع ناشی از مسائلی بوده که خارج از کنترل خودروسازان است و علل اصلی آن ریشه در مسائلی از جمله نرخ تورم و ارز بوده است.

او با بیان اینکه اکنون ظرفیت ساخت سالیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در کشور وجود دارد گفت: اگر نهضت ساخت داخل در این صنعت جدی گرفته نمی‌شد در سال جاری به دلیل تأمین نیاز کشور مجبور بودیم ۱۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج کنیم.

زرندی در پایان بیان کرد: خوشبختانه در ماه‌های اخیر کشور توانسته است شوک‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی را سپری کند و از ابتدای سال جاری تاکنون صدور جواز کسب و پروانه بهره‌برداری به ترتیب با رشد ۱۸ و ۱۵ درصدی مواجه بوده و تاکنون ۳۳۹ هزار پروانه نظام صنفی صادر شده که این رقم نسبت به مدت مشابه خود از رشد ۳.۹ درصدی برخوردار بوده است.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار