آغاز پیمایش بیماری‌های غیر واگیر در فارس

دور هشتم پیمایش بیماری‌های غیر واگیر در فارس از اول اسفند ماه امسال آغاز می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اجرای دور هشتم پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در استان از اسفند امسال گفت: پدیده‌های شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات وسیع در سبک زندگی همراه بوده، که در کنار بهبود شاخص‌های بهداشتی، سبب افزایش میزان امید به زندگی و افزایش بار بیماری‌های غیر واگیر شده است.

همتی، بیماری‌های غیر واگیر را عامل حدود ۸۰ درصد موارد مرگ دانست و بیان کرد: پایه این بیماری‌ها شناسایی عوامل خطر اولیه و پیشگیری از بروز بیماری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات، مهمترین علت‌های مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر هستند که احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را افزایش می‌دهند.

او، ادامه داد: برای پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر بر گردآوری مستمر داده‌ها تمرکز دارد و با سه گام پرسشگری در منازل، انجام سنجش‌ها و معاینات جسمانی و نمونه گیری آزمایشگاهی انجام می‌شود.

همتی اضافه کرد: این برنامه از سال ۸۳ تاکنون هفت بار در ایران انجام شده که طبق اعلام وزارت بهداشت، دور هشتم آن از اسفند ۹۸ تا هفت اردیبهشت ۹۹ در ایران انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اجرای این پیمایش در شیراز و ۲۱ شهرستان دیگر استان اظهار کرد: ۱۰۹ خوشه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که در مجموع یک هزار و ۹۰ نفر مورد پرسشگری قرار می‌گیرند.

او، گفت: پرسشگری و سنجش‌های جسمانی در منازل و نمونه گیری، در آزمایشگاه‌های زیر پوشش دانشگاه و به صورت رایگان انجام می‌شود.

همتی، خواستار مشارکت و همراهی شهروندان با پرسشگران شد و بیان کرد: پرسشگران همگی دارای معرفی نامه با امضای رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان و کارت شناسایی عکس دار هستند و سنجش‌های جسمانی بانوان از سوی پرسشگران زن انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه افزود: هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و کلانتری‌های تحت پوشش نیز دراین زمینه انجام شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.