احیای لنج بادبانی پس از نیم قرن در بندرکنگ / برافراشته شدن بادبان با همخوانی رزیف خوانان

لنج‌های بادبانی از قدیمی‌ترین لنج‌هایی است که از سال‌های دور در جنوب کشور ساخته می‌شدند، اما بیش از نیم قرن است که ساخت و استفاده از آن در صنعت دریانوردی کشورمان به فراموشی سپرده شده بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، لنج‌های بادبانی از قدیمی‌ترین لنج‌هایی است که از سال‌های دور در جنوب کشور ساخته می‌شدند، اما بیش از نیم قرن است که ساخت و استفاده از آن در صنعت دریانوردی کشورمان به فراموشی سپرده شده بود.

بندرکنگ یکی از بنادر مهم کشور در زمینه ساخت لنج است، اما ساخت لنج‌های بادبانی که جزئی از میراث کهن این شهراست سال‌ها  متوقف شده است.

حالا پس از گذشت ۵۰ سال به همت دریانوردان و لنج سازان پیشکسوت بندرکنگ  ، یک لنج فروند بادبانی این میراث کهن صنعت دریانوردی کشور دوباره احیا شده است.

احیای لنج بادبانی پس از نیم قرن در بندرکنگ

به سراغ سعید انوری مدیر اجرایی پروژه بازسازیاین لنج بادبانی رفتیم و با او در رابطه با مراحل ساخت و بازسازی این لنج بادبانی و اهداف احیای آن  گفتگو کردم.
آقای انوری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، گفت: جرقه فکر احیای لنج بادبانی با خواندن کتابی با عنوان بادبان‌های جنوب که سال هاپیش یکی از دوستانم  نوشت و به من اهدا کرد در من روشن شد و با خواندن این کتاب به این فکر افتادم تا بااحیای این میراث کهن دریانوردی کشورمان گامی در جهت حفظ میراث فرهنگی و توسعه توریسم دریایی بردارم.

مدیر اجرائی پروزه احیای لنج بادبانی می‌گوید اسفند سال ۹۷ یک لنج بادبانی را با سرمایه یکی از دوستانم از بندرگناوه خریداری کردیم و با توجه به سابقه درخشان بندرکنگ در ساخت لنج آن را به این شهر آوردیم تا به صورت یک لنج بادبانی احیا کنیم.

احیای لنج بادبانی پس از نیم قرن در بندرکنگ

سعید انوری بااشاره به اینکه هیچ تسهیلاتی از دولت برای احیای این لنج دریافت نکرده ایم می‌گوید پروژه خرید و بازسازی این لنج نزدیک به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه داشت.

او می‌گوید احیای این لنج بادبانی به عنوان یک پروژه ملی و فرهنگی بعد از سال ۲۰۱۱ نخستین کار بزرگ در راستای احیایی دانش لنج سازی بومی کشورمان محسوب می‌شود.

احیای لنج بادبانی پس از نیم قرن در بندرکنگ

عبداله دریایی از ناخدایان قدیمی بندرکنگ است که خود حدود ۵۰ سال کار دریانوردی را انجام می داد و در ساخت لنج بادبانی و اجرای طرح آن مشارکت داشته است در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، می‌گوید برای احیای لنج بادبانی کف لنج را صاف کردیم و با چوب چهار متری دکل ساختیم و پایه‌های دکل را به لنج اضافه کردیم و بادبان هارا که از جنس پارچه کتان ایرانی بود به دکل‌ها متصل کردیم.

احیای لنج بادبانی پس از نیم قرن در بندرکنگ

محمد خصومی از ناخدایان جوان بندرکنگ هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،می‌گوید با به آب انداختن این لنج با بادبان‌های برافراشته در آب‌های خلیج فارس، دریانوردی سنتی ایران احیا شد و تصمصم داریم با این لنج به کلکته هندوستان سفر کنیم .

یکی از سنت‌های ملوانان قدیم لنج بادبانی اجرای آئین رزیف خوانی حین  بالا بردن بادبان است  با آقای وطن خواه سرپرست گروه رزیف خوانی دراین لنج بادبانی در مورد این سنت گفت و گو کردم.

آقای وطن خواه می‌گوید در زمان‌های قدیم به دلیل اینکه لنج‌های بادبانی مدت زمان زیادی روی آب بودند ملوانان برا ی کسب انرژی و برقراری شور نشاط درلنج حین کشیدن بادبان‌ها شروع به هم خوانی می‌کردند که به این آئین رزیف خوانی می‌گویند.

احیای لنج بادبانی پس از نیم قرن در بندرکنگ

احمد تبریکی که از ملوانان قدیمی قدیمی است می‌گوید محتوای این رزیف خوانی‌ها بر اساس آموزه‌ های دینی ما است و ملوانان با هم خوانی کردن روی دریا و یا هنگام بالا و پایین کشیدن بادبان‌ها فضای شاد و پر انژی را برای خودشان رو لنج فراهم می‌کردند، او می‌گوید اکنون رزیف خوانی جز آئین‌های بومی محلی این بندرمحسوب می‌شود که در اعیاد و جشن‌های مختلف هم اجرا می‌شود.

احیای لنج بادبانی پس از نیم قرن در بندرکنگ

 محمد پرسوده ملوان ۷۵ ساله‌ای است که روی لنج بادبانی کار می‌کند ازو درباره احساسش در باره احیای این لنج پرسیدم، پرسوده در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، گفت: وقتی جوان بودم روی لنج‌های بادبانی کارمی کردم و با آن به کشور‌های مختلف می‌رفتیم، آن زمان صنعت لنج سازی مردمان جنوب کشورمان زبان زد همه کشور‌ها بود و اکنون با راه اندازی و احیای این لنج پس از نیم قرن خاطرات جوانی ام درمن زنده شده است و بسیار خوشحالم از این که رسم و رسوم دریانوردی قدیم بندرکنگ مجددا زنده شده است.

احیای لنج بادبانی پس از نیم قرن در بندرکنگ

قرار است این لنج بادبانی  در صورت  صدور مجوزهای قانونی و حمایت های لازم برای توسعه صنعت توریسم دریایی کشور و بخش گردشگری دریایی به یک لنج اقامتی و تفریحی تبدیل شود.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
رضا
۰۰:۲۷ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
همه پیشرفت میکنند ما با بادبان اینور و اونور باید بریم
آخرین اخبار