بورل: اروپا و آمریکا در رویکرد خود نسبت به ایران و خاورمیانه اختلاف نظر دارند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به اختلافات اروپا و آمریکا در رویکردها نسبت به ایران و منطقه خاورمیانه اذعان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان‏، جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به اختلافات اروپا و آمریکا در رویکردها نسبت به ایران و منطقه خاورمیانه اذعان کرد.

او در این باره گفت: اختلافی که ما درباره برخی موضوعات با آمریکا داریم اتفاقا خیلی هم زیاد است. آمریکا می‌خواهد به توافقنامه هسته‌ای با ایران پایان دهد و هر روز هم آن را بیان می‌کند. هدف دولت ترامپ‏ این است که توافقنامه هسته‌ای که اوباما با ایران امضا کرد با توافقنامه‌ای که ترامپ در نظر دارد با ایران امضا کند، تغییر کند. آمریکا در نظر دارد راهبرد فشار حداکثری خود علیه ایران را ادامه دهد. اما موضع ما اروپایی‌ها این گونه نیست. چون نظر ما این است که این راهبرد به نتیجه نمی‌رسد.

درباره اوضاع در خاورمیانه نیز اختلاف نظر میان ما و آمریکایی‌ها وجود دارد. ما باید وجود این اختلافات را بپذیریم بدون آنکه ارزش‌های دموکراتیک مان را زیر سئوال ببرد.

بورل افزود: هنگامی که ترامپ می‌گوید اروپا تنها برای مقابله و مانع تراشی با آمریکا ایجاد شده است برای ما قابل درک نیست. در حالی که این گونه نیست. اروپا برای صلح اروپایی تشکیل شده است و در این مسیر نیز با موفقیت مواجه شده است؛ بنابراین وقتی رئیس جمهوری آمریکا این گونه سخنان را بر زبان می‌آورد به ما بر می‌خورد. اروپا بدون ناتو نمی‌تواند امنیت خود را تامین کند. این واقعیتی است که باید به صراحت گفته شود؛ بنابراین ما باید با آمریکا همکاری کنیم تا روابط اروپا و آمریکا در چارچوب ناتو با قوت تمام ادامه یابد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: اما باید واقعیات جهان امروز را نیز در نظر بگیریم. جهان امروز مانند زمان کودکی من نیست که بین شرق و غرب یا شمال و جنوب تقسیم می‌شد. دوران این تقسیم بندی‌ها بسر آمده است. این تقسیم بندی اکنون دیگر جهانی را که ما در آن زندگی می‌کنیم نمایندگی نمی‌کند. در آینده نیز دیگر هرگز چنین نخواهد شد.

بورل تاکید کرد: ما در آینده در جهان شاهد دو قطبی میان چین و آمریکا خواهیم بود. در این میان اروپا نباید در میان دو قطبی آمریکا و چین گیر کند. ما اروپایی‌ها خود باید با در پیش گرفتن راهبرد‌ها و سیاست‌هایی به نوعی استقلال خود را حفظ کنیم. استقلال در تصمیم‌گیری، استقلال در فناوری‏، نوآوری، ابتکار و استقلال در امور دفاعی از جمله اموری است که کشور‌های اروپایی باید به آن همت بگمارند. درست است در همه این موارد اختلافاتی وجود دارد، اما باید بگویم ما اروپایی‌ها برای پیشبرد اهداف مان به روابط تنگاتنگی با آمریکا نیاز داریم. اما این به معنای آن نیست که هر چه آمریکا بگوید ما باید در برابر آن سکوت کنیم. هنگامی که آمریکایی‌ها موضعی می‌گیرند که برخلاف مواضع و ارزش‌های ماست باید به آن پاسخ داده شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرد: ایران به مدت ۴۰ ماه به تعهداتش عمل کرد، اما ما نتوانستیم به تعهداتمان پایبند باشیم. ما باید سعی کنیم از طریق ساز و کار اینستکس و سایر سازوکار‌ها که متأسفانه تاکنون کارگر نیفتاده به تعهدات خود ادامه دهیم. وی نهایتا این را هم گفت که برجام تنها در تعهدات هسته‌ای ایران خلاصه نمی‌شود و اینکه بخش دیگر برجام مربوط به تعهدات اقتصادی اتحادیه اروپاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
مردم دنيا با چه زبوني بايد به آمريكا حالي كنن جونشونو از سر راه نياوردن و نميخوان مثل آمريكا بخاطر دشمني با ايران دسته جمعي خودكشي كنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
من نميدونم چرا آمريكا نميخواد قبول كنه دوره اش تموم شده و توقع داره بخاطر دشمني و لج و لجبازي با ما خودش و بقيه دسته جمعي خودكشي كنن
آخرین اخبار