تاغزارهای استان سمنان گرفتار طمع سود جویان

مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: تاغزارها نقش مهمی در بیابانزدایی و جلوگیری از فرسایش خاک دارند و اکنون در استان سودجویان برای تهیه زغال، چشم طمع به درختچه های تاغ دوخته اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علینقی حیدریان مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: درختچه‌های تاغ در حاشیه شهر‌های کویری نقش غیر قابل انکاری در مهار شن‌های روان، جلو گیری از فرسایش خاک و ایجاد گردو غبار و ایجاد پوشش گیاهی در مناطق کویری و بیابانی دارد، اما در چند سال گذشته برخی سودجویان با قطع این درختچه مفید آن را به زغال تبدیل کرده و در بازار‌ها به فروش می‌رسانند.

او افزود: از ابتدای فروردین تا پایان آذرامسال چهار محموله زغال به وزن ۲ تن در استان سمنان کشف شد که از قطع و سوزاندن درختچه‌های تاغ استان تهیه شده بود.

علینقی حیدریان ادامه داد: با هوشیاری یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از فروردین تا پایان آذر امسال هفت محموله چوب با حجم ۱۹ مترمربع در استان کشف شد که تمام هیزم کشف شده از قطع تاغزار‌های استان بود.

مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان بیان کرد: از فروردین تا پایان آذر امسال ۱۷ هزار کیلوگرم محصولات فرعی مانند باریجه و کتیرا طی ۶ پرونده در استان سمنان کشف شد.

او یادآور کرد: ۵۲۰ اصله درخت طی ۶ محموله در استان سمنان کشف شد که منبع محموله‌ها از استان‌های همجوار بود و سمنان به عنوان استان عبوری استفاده شده بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: هزینه توقیف و فروش از کشف این دست محموله‌ها به حساب خزانه واریز می‌شود.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می‌دهد.

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار