۸ درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی مربوط به خشونت خانگی است

سرپرست امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۸ درصد تماس‌هایی که با اورژانس اجتماعی گرفته می‌شود مربوط به خشونت خانگی است.

دپو عید////// ۸ درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی مربوط به خشونت خانگی استمحمود علی‌گو سرپرست امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات خشونت‌های خانگی، اظهار کرد: ۸ درصد تماس‌هایی که با شماره ۱۲۳ گرفته می‌شود و ۱۰ درصد از مراجعات حضوری به مراکز اورژانس اجتماعی مربوط به خشونت‌ علیه زنان است.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی خشونت خانگی و خشونت علیه زنان  فرهنگی_اجتماعی است، افزود: گاهی اوقات خشونت اتفاق میفتد، اما به دلیل کمبود آگاهی، زنان از اعلام آن خودداری می‌کنند، به همین دلیل خیلی نمی‌توان به آمارها تکیه کرد.

وی با بیان اینکه توجهات فرهنگی به این موضوع دارای اهمیت است، افزود: توانمندسازی زنان، تغییرات سبک زندگی، مجموعه اقداماتی که شهرداری در سرا‌های محله در قالب آموزش کنترل خشم ارائه می‌دهد اثرات بلندمدتی را بر کاهش خشونت علیه زنان خواهد داشت و می‌توان گفت که ۸۷ درصد از افرادی که مورد خشونت خانگی قرار گرفتند زیر دیپلم هستند.

سرپرست امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: تحصیلات از دو منظر ایمن سازی فرد و توانمندسازی او در تعامل و گفت‌وگو حائز اهمیت است و این مسئله در بروز خشونت خانگی اثر می‌گذارد.

علی‌گو با اشاره به اینکه بیشترین زمان خشونت مربوط به ۳ سال بعد از ازدواج است، اضافه کرد: در ۳ سال اول ازدواج تنها ۱۷ درصد خشونت خانگی گزارش شده است، در این دوره فرد باید مهارت زندگی، تعامل، خانه داری را بیاموزد، اما گاهی این آموزش‌ها در این ۳ سال اتفاق نمی‌افتد.

سرپرست امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یکی از عوامل موثر در خشونت خانگی وضعیت اقتصادی جامعه است، گفت: جامعه، محله و خانواده بر میزان خشونت اثر دارد، فرزندی که کتک خوردن مادر خود را دیده راحت‌تر دست به خشونت می‌زند و اگر به این مسائل توجه نکنیم خشونت خانگی حل نخواهد شد.

وی تصریح کرد: آماری از خشونت خانگی بر اساس جمعیت کشور نداریم و در این میان فقط افرادی که به ما مراجعه می‌کنند، جزء آمار محسوب می‌شوند.

سرپرست امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: آستانه تحمل زنان ایرانی بالاست و زمانی خشونت علیه خود را اعلام می‌کنند که جان خود و یا فرزندشان در خطر باشد.

علی‌گو اضافه کرد: برای کاهش خشونت خانگی نیاز به فرهنگ سازی زیادی به خصوص در نوجوانان و جوانان داریم، چراکه به شدت در کاهش خشونت خانگی تأثیر دارد و شاید امروز تاثیر آن را نبینیم، اما برای سال‌های آینده تأثیرات آن  نمود خواهد یافت.

وی افزود: ۱۰ درصد مراجعین اورژانس اجتماعی دچار خشونت خانگی هستند که در مراکز امن ما به صورت شبانه روزی و یا روزانه ساکن هستند.

سرپرست امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره اعتراض بیشتر خانم‌ها در حین طلاق، گفت: بیشترین اعتراض و علت جدایی زنان از همسرشان در حین طلاق انواع خشونت از جمله بی احترامی، بددهنی، عدم مسئولیت پذیری، بی توجهی ذکر شده است و بیشترین علت جدایی مردان از همسرشان بی احترامی و بی توجهی که خشونت‌های عاطفی محسوب می‌شود مطرح شده است.

علی‌گو با اشاره به اینکه در سال ۹۷ حدود ۸ درصد خشونت خانگی داشتیم، افزود: آمار خشونت برای امسال ۱۰ درصد است، اما نمی‌توان گفت خشونت افزایش پیدا کرده است، بلکه باید گفت که در این مدت، ایمنی زنان برای جلوگیری از خشونت افزایش یافته است.

سرپرست امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره علل بروز خشونت خانگی، خاطرنشان کرد: اعتیاد، عدم توانایی فرد در کنترل رفتارهایش، مسائل اقتصادی، بیماری‌های روانی و نداشتن مهارت‌های ارتباطی از عوامل تأثیرگذار بر خشونت خانگی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار