در مناظره انتخاباتی باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سران اصلاحات از هیچ لیستی حمایت نمی‌کنند/ نمی‌توان کشور را جناحی اداره کرد/ مشکلات امروز ما به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باز می‌گردد + فیلم

تقریبا ۷۲ ساعت تا آغاز برگزاری انتخابات مجلس باقی مانده و بازار داغ اظهارات سیاسی و انتخاباتی این روز‌ها نُقل محافل سیاسی و مردمی شده است.


به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تقریبا ۷۲ ساعت تا آغاز برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده و بازار داغ اظهارات سیاسی و انتخاباتی این روز‌ها نُقل محافل سیاسی و مردمی شده است. هر جبهه سیاسی از اصولگرا گرفته تا اصلاح طلب و مستقل برای ورود به خانه ملت، لیست نامزد‌های منتخب گرایش حزبی خود را  تهیه و برای رقابت در میدان انتخابات دوم اسفند منتشر کرده است.

هر چند حضور در لیست‌های احزاب حواشی و چالش‌هایی به دنبال داشت، اما در نهایت هر کدام از گرایش‌های سیاسی، با ارائه یک یا چند لیست نامزد‌های مورد نظر خود را معرفی کردند.

نامزد‌های انتخاباتی هر یک به نحوی در طول مهلت تعیین شده برای تصاحب کرسی پارلمان، تبلیغات خود را انجام دادند، اما هم‌حزبان آن‌ها سنگر حمایت از جبهه خود را خالی نکردند و از نامزد‌های مورد نظرشان در برابر سایر رقبای انتخاباتی پشتیبانی کردند.

حالا سه روز مانده به انتخابات و بازار مناظره‌هایی که در همه جای ایران داغ است، باشگاه خبرنگاران جوان هم محفلی برای برگزاری مناظره‌ای چالش برانگیز میان طیف‌های اصلاح طلب، اصولگرا، مستقلان و اعتدالگریان شد، در ادامه مشروح مناظره با عباس صوفی، حسین کنعانی مقدم، قدرتعلی حشمتیان و امیر تفرشی را می‌خوانید:

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای صوفی در حال حاضر برخی چهره‌های اصلاح طلب از حضور در انتخابات حرف می‌زنند و لیست‌هایی هم در این زمینه منتشر شده، برخی هم از استراحت اصلاح طلبان می‌گویند و از کنارگیری در انتخابات سخن گفته اند، از نظر شما فضای انتخابات مجلس یازدهم رقابتی هست یا خیر؟

علی صوفی عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان: خیر، از نظر من فضای انتخابات مجلس یازدهم رقابتی نیست. رقابت وقتی وجود دارد که هر جریان سیاسی بتواند کاندیدا‌های اصلح و برتر خود و کاندیدا‌هایی که با ضوابط، معیار‌ها و ملاک‌های خود سازگار هست را به مردم معرفی کند و از جریان‌های مختلف توازنی وجود داشته باشد، به نحوی که مردم این کاندیدا‌ها را بشناسند، آن‌ها را قبول داشته باشند و به هر حال با توجه به گرایش‌هایی که دارند کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند؛ حالا که اینگونه نیست انتخابات هم رقابتی نخواهد بود، چون به هر حال رقابت بین چهره‌های ناشناس، گمنام یا افرادی که ممکن است در مجلس بوده و کارنامه قابل قبولی نداشته باشند و حداکثری‌های یک طرف رقابتی نیست.

سران اصلاحات از هیچ لیستی حمایت نمی‌کنند/ نمی توان کشور را به صورت جناحی اداره کرد نه در ریاست جمهوری و نه در مجلس/ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دیگر قدرت نمایندگیِ مردم را ندارند/ مشکلات امروز ما به دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب باز می گردد

باشگاه خبرنگاران جوان: می‌توانید پیش بینی کنید که حامیان جریان اصلاحات از لیست‌های جریان چپ چقدر حمایت می‌کنند؟

صوفی: شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بر مبنای آخرین مصوبه‌ای که داشته، وضعیت داوطلبان یا کاندیدا‌های اصلاح طلب که باقی مانده‌اند را بررسی کرده و به این نتیجه رسید که می‌تواند لیست مورد نظر را به مردم ارائه کند. در نظر داشته باشید لیست مورد نظر اصلاح‌طلبان، باید در این دوره صددرصد اصلاح‌طلبانه باشد و با معیار‌های کارآمدی و توانمندی و اثرگذاری نمایندگان مجلس در اجرای برنامه‌های اصلاح طلبان در شورای عالی سازگار باشد. با توجه به انتخاباتی که در سال ۹۴ داشتیم که نتیجه آن تشکیل مجلس دهم بود و در شرایطی که رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان را هم شاهد بودیم  یک رویکرد سلبی را در نظر گرفتیم تا تندروها وارد مجلس نشوند.

مردم نیز همین رویکرد سلبی را پسندیدند، در حالی که اصلا لیست ما را نمی شناختند، لیستی که هم ائتلافی بود و هم دو نفر اصولگرای شناسنامه دار نیز در آن حضور داشتند را تایید کردند؛ لذا ما یک لیست حداقلی را بستیم آن هم در حالی که خود ما هم افرادی که انتخاب کرده بودیم را به درستی نمی‌شناختیم، بنده رئیس ستاد تهران بودم و شاید اغلب اصلاح طلبان نمی توانستند این ۳۰ نفر را نام ببرند، ولی مردم به همه این افراد رای دادند که تندرو‌ها کنار بروند و این اتفاق افتاد.

سران اصلاحات از هیچ لیستی حمایت نمی‌کنند

با توجه به تجربه‌ای که داشتیم در این دوره تصمیم گرفتیم که حتما کاندیدا‌هایی را معرفی کنیم که قابلیت انجام و پیگیری برنامه‌های ما را داشته باشند، حتما اصلاح طلب باشند و وقتی به مجلس رفتند به منافع ملی بیاندیشند و منافع شخصی خود را کنار بگذارند و شخصیت لازم را دارا باشند که بتوانند در مجلس جایگاه اصلاح طلبی را ایفا کنند، لذا شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان دید که با این رویکرد دیگر نمی تواند کاندیدایی را به مردم معرفی کند و تصمیم گرفت لیستی را اعلام نکند، اما از طرفی اگر شورا لیستی ارائه می کرد دیگر احزاب عضو آن نمی توانستند لیست و یا افرادی را معرفی و یا در ائتلافی شرکت کنند؛ بنابراین استثنایی قائل شدند، چرا که چهار نفر از دبیرکل‌های اصلاح طلب تایید شده بودند و ۲۱ نفر نیز رد شده بودند، لذا برای اینکه این چهار نفر بتوانند فعالیت کنند یا کاندیدا‌های دیگری که برخی احزاب آن‌ها را قبول دارند بخواهند به صحنه بیایند به احزاب اجازه داده شد که به نام خودشان نه با لوگوی شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان لیستی اعلام کنند و از کاندیدا‌هایی حمایت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس در جمع بندی حرف‌های شما می توانیم به این نتیجه برسیم که سران اصلاحات از هیچ لیستی حمایت نمی‌کنند؟

صوفی: قطعا همینطور است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای کنعانی مقدم اختلافات به وجود آمده در میان اصولگرایان منجر به آن شده که چندین لیست در آستانه انتخابات بیرون بیاید، این لیست‌ها در رویکرد خود چه تفاوت‌هایی خواهند داشت؟ دعوای اصلی بر سر چه مسائلی است؟

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب اصولگرای سبز: ما اینجا جمع شده ایم که مشارکت مردم را حداکثری کنیم و به دنبال آن نیستیم که از این فرصت برای دفاع از جناحمان استفاده کنیم، چرا که منافع و امنیت ملی برای ما ارجحیت دارد، بنده نقدی به صحبت‌های آقای صوفی دارم، ببینید اصلاح طلبان مرجعی نیستند که بگویند که انتخابات آینده ما رقابتی است یا خیر، و اگر از انتخابات قهر کنند دلیل نمی شود که مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

نمی توان کشور را به صورت جناحی اداره کرد نه در ریاست جمهوری و نه در مجلس

نکته بعدی این است که ما به دنبال این نیستیم که مجلس را به باشگاه جناحی خود تبدیل کنیم و افرادمان وابسته به اصولگرایان باشند، چرا که نمی توان کشور را به صورت جناحی اداره کرد نه در ریاست جمهوری و نه در مجلس و قطعا همه نیرو‌های انقلاب باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات کشور را حل کنند. با این رویکر به نظر می رسد که ما نباید صحبت‌هایی کنیم که آدرس غلط به مردم بدهیم تا آن‌ها احساس کنند که فضا رقابتی نیست، درصورتی که لیست‌هایی که اصلاح طلبان در حال بیرون آمدن است، مشاهده می کنیم که برخی سلبریتی‌های سیاسی اصلاح طلبان تایید نشده اند. در اصولگرایان هم برخی‌ها تایید نشدند، اما نمی‌آییم به جامعه اِلقا کنیم که انتخابات نیست، بلکه تشریفات است! متاسفانه این کلمات از دهان رئیس جمهور ما هم خارج شده و این باعث می‌شود که یاس و نامیدی بین مردم ایجاد شود.

پس ما دوست داریم در عین حالی که حقایق را بیان می کنیم به دنبال این باشیم که مشارکت حداکثری اتفاق بیافتد چرا که ضامن امنیت ملی، اقتدار و گفتمان‌های ما درباره انقلاب مردم سالاری دینی و حضور مردم است. ما اعتقادمان این بود که اصولگرایان با یک نگاه جدید درباره اصولی که آن را قبول دارند که همان انقلاب و اصول امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب است وارد شوند و به دنبال آن باشیم که مجلسی در تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرد و همه توانمان را جمع و تمام نیروهایمان را وارد میدان کنیم و هدف اصلی‌مان نیز مشارکت حداکثری مردم است، نه اینکه اصولگرایان مجلس را قبضه کنند، چون اعتقاد این است که مجلس مرکز تضارب آراست و همه جناح باید باشند و حرف بزنند و تصمیم بگیرند و مردم احساس کنند که مجلس یک مجلس ملی است نه مجلس جناحی. از روز اول ما در جلسات متعددی که با دوستان داشتیم تاکید بر این بود که به یک لیست واحد برسیم و سعی و تلاش خود را نیز به کار گرفتیم، اما افرادی بودند که سهم خواهی کردند و برخی به دنبال این بودند که نفرات بیشتری داشته باشند و فکر می کردند که، چون ممکن است رای بیشتری داشته باشند باید سر لیست قرار بگیرند.

ما همیشه می گفتیم که سرلیستی مفهومی ندارد و مردم اگر لیست را دیدند بفهمند که این لیست خوب است، همچنین باید آرای خاکستری را تشویق کنیم که وارد صحنه شوند و اینگونه نباشد که فقط به سبد رای اصولگرایی فکر کنیم، لذا ما به دنبال مجلسی در تراز انقلاب هستیم  و اختلافات موجود نیز در همه جناح‌ها اتفاق می‌افتد، خصوصا اینکه در انتخابات همیشه اختلافات بروز می‌کند به خاطر اینکه این بحث وجود دارد که چه شخصی در لیست باشد و چه کسی نباشد.

سران اصلاحات از هیچ لیستی حمایت نمی‌کنند/ نمی توان کشور را به صورت جناحی اداره کرد نه در ریاست جمهوری و نه در مجلس/ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دیگر قدرت نمایندگیِ مردم را ندارند/ مشکلات امروز ما به دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب باز می گردد

اختلافات در بحث انتخابات اختلافات سلیقه‌ای است نه در اصول

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر به بخش اول پاسخ شما برگردیم برخی اصلاح طلبان معتقدند با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده مخصوصا در چهره‌های اصلی رقابت صرفا میان اصولگرایان است نظر شما چیست؟

کنعانی مقدم: سعی می کنند با مظلوم نمایی و اینکه ما آدم نداریم و نمی‌توانیم رقابت گسترده‌ای داشته باشیم آرای خاکستری را جذب کنند، لذا من این تاکتیک را قبول ندارم، چرا که با اخلاق سیاسی، انتخاباتی و دینی تطبیق ندارد. اینکه ما آدرس غلط به مردم بدهیم که آن‌ها را وادار کنیم که به ما رای بدهند اشتباه است. به نظر می رسد که فضای انتخابات رقابتی است و به اندازه کافی اصلاح طلبان نامزد‌های خوب و لیست‌های مختلف دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای تفرشی آیا به نظر شما انتخابات این دوره مجلس رقابتی هست یا خیر؟

امیر تفرشی سخنگوی فهرست مجلس عدالت‌خواه: بنده از جانب دیگری قضیه را نگاه می کنم و بحث رقابتی بودن یا نبودن انتخابات نه به لحاظ حضور چهره‌های شاخص دو جریان سنتی اصلاح طلب و اصولگرا، بلکه به لحاظ ساختار و سازمان برگزاری انتخابات فکر می کنم که یک سِری نواقص وجود دارد. مهم ترین مشکلات ساختار کنونی این است که فرصت بسیار کمی برای معرفی نامزد‌ها و چهره‌هایی که می خواهند خود را به مردم برای حضور در عرصه انتخابات معرفی کنند وجود دارد، این مساله باعث می‌شود چهره ها، جریان‌ها و احزاب سنتی که طی چند دهه گذشته قدرت را بین خود دست به دست کرده اند و بین مردم شناخته شده هستند در چشم باشند و نیرو‌های جدیدی که به فضای سیاسی وارد می‌شوند و صحبت‌ها و نظرات جدیدی برای ارائه به مردم دارند و می‌خواهند یک شیوه جدید حکمرانی را به مردم معرفی کنند، فرصت کمی داشته باشند. فرصت یک هفته‌ای بسیار کم است و به نظر می‌رسد که این تهدیدی است برای نیرو‌هایی که می‌خواهند رویکرد جدیدی را داشته باشند و از طرفی فرصت و دوپینگی است برای جریان‌های سنتی که از گذشته کار کرده اند و معرفی شده اند و رسانه، قدرت، پول و خبرگزاری دارند و همه امکانات در اختیار این دو جریان سیاسی پخش شده است.

تفرشی: جریان عدالت‌خواه یک نیروی جدیدی در فضای سیاسی کشور بوده و اساسا هویت خود را در گذار از دو جریان سنتی کشور تعریف کرده است؛ ما اعتقاد داریم که وضعیت کنونی کشور و آشفتگی که در وضعیت اقتصادی کشور وجود دارد و نارضایتی نسبتا زیادی که در سطح گسترده‌ای در سطح کشور وجود دارد، نتیجه همکاری و برآیند این دو جریان سنتی سیاسی است؛ یعنی وضعیت امروزِ کشور ما محصول مدیریت دو جناح اصلاح طلب و اصولگراست. ما هیچ کدام از این‌ها را نمی‌خواهیم از این قاعده مستثنی کنیم و یک جریان را مقصر اصلی قرار دهیم و بگوییم که دیگری تقصیر کمتری دارد.

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دیگر قدرت نمایندگیِ مردم را ندارند

شما به وضعیت امروز مجلس دهم نگاه کنید، می بینید که به گفته سخنگوی شورای نگهبان حدود یک سوم از اعضای این مجلس به دلیل مشکلات، تخلفات و مفاسد اقتصادی رد صلاحیت شده اند و این نود نفر نیمی از جریان اصولگرا و نیمی از جریان اصلاح طلب هستند. متاسفانه این گونه اتفاقات است که مردم می بینند و دلسرد می شوند و قطعا موج این نارضایتی که وجود دارد به دلیل همین عملکردهاست.

اساسا جریان عدالت‌خواه خود را خارج از این دو فضای سنتی تعریف می کند و ما اعتقاد داریم که این دو جریان، دیگر قدرت نمایندگی مردم را ندارند و ضمن احترامی که برایشان قائل هستیم، توان و نیروی خود را در چند دهه اخیر به کار گرفتند و کشور را تا اینجا جلو آوردند و حالا فصل این هست که این اجازه را بدهند که نیرو‌های جوان وارد شوند و با یک ایده جدیدتر کشور را هدایت کرده و جلو ببرند.

باشگاه خبرنگاران جوان: من سوالم را از آقای حشمتیان می‌پرسم. شما فکر می‌کنید ایرانی‌ها امروز به حضور چهره‌ای مستقل در انتخابات نیازمندند. برنامه شما چه تفاوتی با برنامه سه جریان دیگر دارد؟

قدرتعلی حشمتیان دبیرکل حزب مستقل و اعتدال ایران: من منتخب هر سه جریان در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هستم. کلا سه جریان در کشور وجود دارد، حالا آقای تفرشی به عنوان عدالت‌خواه اینجا تشریف آوردند و قدمشان بر روی چشم ماست، ولی جز زیر مجموعه مستقلین و اعتدال‌گرایان تعریف می‌شوند، زیرا در مجلس سه جریان وجود دارد به نام اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین و در خانه احزاب هم سه جریان تصویب شده و همین خانه احزاب به صورت فراکسیونی اداره می‌شود، هفت نفر اصولگرا، هفت نفر اصلاح طلب و هفت  نفر هم مستقلین و اعتدال گرایان.

از همه مهم‌تر این است که ما باید به سرنوشت جامعه توجه کنیم، زیرا امام خمینی (ره) می فرمایند همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام هستند، چه نسل حاضر و چه  نسل‌های آینده. پس سرنوشت کشور مهم تر از تفکر، جریان و مسائل دیگر است و مقام معظم رهبری هم می فرمایند که انتخابات آبروی ملی ما و یکی از شاخصه‌های رشد ملی ماست و دقیقا به همین دلیل ما احساس می کنیم که برای تعیین سرنوشت و برای حفظ آبروی نظام باید در انتخابات شرکت کنیم.

جریان ما هم یک جریان قدیمی است و در مجلس پنجم که من نماینده مجلس بودم، ۱۲۷ نماینده به عنوان جریان اصولگرایی بودند و ۱۰۸ نماینده به عنوان جریان اصلاح طلبی بودند و ما ۳۸ نماینده بودیم که به عنوان جریان مستقلین و اعتدال گریان خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و گفتیم که می‌خواهیم این جریان را شکل دهیم و رهبری هم گفتند که مانعی وجود ندارد، ما خواستیم که جمله‌ای بگویند که مردم این جریان را قبول کنند و مقام معظم رهبری هم در جواب فرمودند که خیر دنیا و آخرت شما در این است که آزاد و مستقل باشید.

مشکلات امروز ما به دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب باز می گردد

پس حضور سه جریان در کشور تصویب شد، اما ارگان‌ها و نهاد‌ها و مسئولان این موضوع را باور ندارند و من حتی الان دیدم که برخی‌ها می گفتند که مناظره بین اصولگرا‌ها و اصلاح طلبان است، در حالی که چنین چیزی نداریم و قطعا سه جریان در کشور وجود دارد به نام اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقلین و امروز حرف اول را مستقلین و اعتدال‌گرایان در کشور می زنند، چون با عرض پوزش باید بگویم که اصولگرایان و اصلاح طلبان در ۴۱ سال گذشته امتحان خود را پس دادند و مشکلات امروز ما به این دو جریان باز می گردد، زیرا این‌ها نتوانستند جامعه را اداره کنند. اعتدال، نه گفتن به افرط و تفریط است و به همین دلیل ما معتقدیم که برای حضور در انتخابات قطعا مردم رویکردشان به طرف مستقلین و اعتدال گرایان است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای صوفی شما ارزیابی تان از مجلس هم چه بود؟ با توجه به اینکه بیشتر ارزیابی‌ها این بود که مجلس دهم عمدتا اصلاح طلب محسوب می‌شدند؟

صوفی: بر اساس شواهد و قرائنی که در انتخاب هیات رئیسه و رئیس مجلس وجود داشته نشان می دهد مجلس دهم اصلاح طلب نبوده، زیرا محمدرضا عارف دوبار کاندیدا شد و حدود ۱۰۵ رای آورد. شاید ارزیابی این بود که ۱۵ نفر دیگر هم به این اضافه شوند و بشوند حدود ۱۲۰ نماینده که تحت عنوان اصلاح طلب تلقی شوند. ضمن اینکه من باید خدمت شما عرض کنم که لیست امید ما در دوره گذشته تقریبا نزدیک به ۱۷۸ یا ۱۷۹ نماینده را در بر می گرفت که این‌ها وارد مجلس شدند.

اما این‌ها که وارد مجلس شدند اصولگرا بودند و ما هم به عنوان اصولگرای معتدل از آن‌ها حمایت کرده بودیم و استراتژی ما مقابله با جریان تندرو بود و در آن انتخابات در لیستِ شهرستان‌ها و تهرانِ ما یک عده اصولگرایان معتدل هم حضور داشتند و در مجلس به عنوان اصولگرایان معتدل به اصولگرایان پیوستند، یک عده هم به عنوان مستقلین در مجلس اعلام موجودیت کردند و بقیه به عنوان فراکسیون امید اصلاح طلب شناخته می شدند، بنابراین مجلس دهم در اختیار اصلاح طلبان نبوده است.

سران اصلاحات از هیچ لیستی حمایت نمی‌کنند/ نمی توان کشور را به صورت جناحی اداره کرد نه در ریاست جمهوری و نه در مجلس/ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دیگر قدرت نمایندگیِ مردم را ندارند/ مشکلات امروز ما به دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب باز می گردد

وقتی مردم ناراضی هستند یعنی مجلس عملکرد خوبی نداشته است

ارزیابی ما از عملکرد مجلس به وضعیت مردم باز می گردد، وقتی مردم ناراضی هستند این بهترین دلیل برای این است که بگوییم مجلس عملکرد خوبی نداشته است. طبعا یکی از وظایف مجلس به ویژه اصلاح طلبان این بود که کاملا در کنار مردم قرار بگیرند و احساس و مشکلات مردم را درک کنند و مشکلات مردم را در غالب طرح‌ها یا لوایحی که از طرف دولت می‌آید مورد ارزیابی و بررسی قرار داده و در اولویت قرار دهند تا به ترتیب این‌ها را برطرف کنند که برطرف نشد. البته حتما اقداماتی صورت گرفته و نمایندگان در مجلس بیکار نبودند، اما اولویت بندی آنگونه نبوده که بتواند رضایت مردم را جلب کند و یا موجب اصلاحاتی در عرصه اقتصادی کشور شود که به هرحال از دولت قبلی و از سه مجلس قبلی گریبان‌گیر مردم شده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای حشمتیان گفتند که حزب مستقلین و اعتدال گرایان نسبت به دو جریان دیگر در ۴۱ سال گذشته موفق‌تر عمل کرده‌اند. نظر شما در این باره چیست؟

صوفی: الان جریان برانداز همین نظر را دارد که می گوید دو جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی در کشور ناکارآمد بودند و همه گرفتاری‌هایی که الان در کشور وجود دارد مربوط به این دو جریان است.

حشمتیان: ما جریان برانداز نیستیم که در کشور حضور داریم، بلکه ما اصل نظام هستیم و در جبهه های جنگ تحمیلی هم، مستقلین در خط مقدم بودند.

صوفی: این درست است، اما الان جریان برانداز به دنبال همین است و یک شعاری هم در اعتراضات سال ۹۶ مطرح شده و این را بسط داده اند و می خواهند بگویند که این خواست عمومی و قضاوت عمومی جامعه است، در حالی که چنین چیزی اصلا وجود ندارد. اگر قرار است که ما به آن شعار و اعتراضات خیابانی استناد کنیم همین حرف شماست و می گویند که اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا؛ در حالی که اصلا اینگونه نیست.

ببینید ما ۸ سال جنگ را اداره کردیم و بازسازی بعد از دوران جنگ را هم برعهده گرفتیم و در برابر آمریکا محکم ایستاده‌ایم و الان نسبت به آمریکا یک موقعیت برتری را داریم و من همین شاخص‌ها را می خواهم بگویم که آیا این‌ها کارنامه قابل قبولی نیست؟ مردم در تمام این مدت در کنار نظام ایستادند و صبر و حوصله به خرج دادند و علی رغم تمام مشکلاتی که همین الان هم دارند، مقاومت‌شان زبانزد آمریکا و تمام دنیا بوده و امروز آمریکا و ترامپ تمام تلاششان این است که این مردم را همراه خود کنند، اما موفق نشده و نمی‌شوند. امروز در تمام دنیا و بین تمام ملت‌ها هر کسی که در برابر آمریکا بایستد قهرمان آنهاست و بنده به عنوان یک اصلاح طلب این موضوع را عرض می کنم که ملت ایران، مقام معظم رهبری و مردم ایران قهرمان دنیا هستند.

سران اصلاحات از هیچ لیستی حمایت نمی‌کنند/ نمی توان کشور را به صورت جناحی اداره کرد نه در ریاست جمهوری و نه در مجلس/ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دیگر قدرت نمایندگیِ مردم را ندارند/ مشکلات امروز ما به دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب باز می گردد

آیا اصلاح طلبان پاسخگوی عملکرد لیستِ امیدِ خود در مجلس دهم هستند یا خیر

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای کنعانی مقدم می‌خواستم نظر شما را در این باره بشنوم.

کنعانی مقدم: تمام جریانات سیاسی باید پاسخگوی عملکرد خودشان باشد، مجلس یا دولت دست هر جناحی بوده باید پاسخ دهد. الان نزدیک ۶-۷ سال است، دولتی را سرکار داریم که با شعار اعتدال‌گرایی روی کار آمده است؛ اگر این دولت برآمده از جناح مستقلین و اعتدالگرایان است، پس همین گروه هم باید پاسخگوی عملکرد آن‌ها هم باشد، چون در چند سال گذشته بیشترین ناکارآمدی‌ها را شاهد بودیم.

امروز تحریم‌ها و تهدید‌ها و فشار‌ها بیشتر شده است، اما آیا اصلاح طلبان پاسخگوی عملکرد لیست امید خود در مجلس دهم هستند یا خیر؟ اینکه نمی‌شود، گروهی بیاید لیست دهد و عده‌ای را وارد مجلس کند، ولی بگوید ما پاسخگوی عملکرد آن‌ها نیستیم. برخی به جای اینکه یار دولت شوند، بار دولت شدند، به جای اینکه پاسخگو باشند، از پاسخگویی فرار می‌کنند.

حتی کسانی که از طرف اصولگرایان به مجلس فرستاده شدند الان با فرار رو به جلو به دنبال فرار از پاسخگویی هستند و از اینکه توسط اصولگرایان به مجلس فرستاده شدند سر باز می‌زنند. آیا آقای حشمتیان به عنوان نماینده مستقلین و اعتدالگرایان، پاسخگوی ضعف دولت کنونی که با شعار اعتدال و استقلال بر روی کار آمده، هست یا خیر؟

دشمنان ما نمی‌خواهند سر به تن اصولگرا و اصلاح طلب و جریان مستقل باشد و ما نباید در زمین آن‌ها بازی کنیم و انسجام و وحدت کشور را به خطر بیاندازیم؛ در تبلیغات هم باید این مسئله مورد توجه قرار بگیرد.

مسئله بعدی که وجود دارد این است که ما الان با شرایط جدید پساترامپ یا پسا آمریکا در منطقه مواجه هستیم؛ پس باید به دنبال مجلسی در تراز انقلاب، ضد استکباری و کارآمد باشیم که مطالبات مردم را پیگیری کند و بتواند مشکلات را حل کند. جناح‌ها نباید به دنبال برتر نشان دادن خود باشند، ما وقتی می‌توانیم بگوییم مشکلات کشور را حل کردیم که به مطالبات مردم پاسخ داده باشیم و وحدت و انسجام را بیشتر کرده باشیم.

بیش از نیمی از مردم معتقدند که اصولگراها و اصلاح‌طلبان دیگر توان مدیریت کشور را ندارند

در انتخابات، چهار رکنِ انتخاب کنندگان یا همان مردم، انتخاب شوندگان یا همان نامزد‌های انتخاباتی، دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های نظارتی را شاهد هستیم، اگر این ۴ مورد لغزش داشته باشند و با هم هماهنگی نداشته باشند، انتخابات معنی و مفهوم پیدا نمی‌کند. از طرفی باید مردم را دعوت کنیم که پای صندوق‌های رای بیایند، از طرف دیگر باید نامزد‌هایی را انتخاب کنیم که به کارآمدی مجلس کمک کنند. شورای نگهبان به عنوان دستگاه ناظر باید رفتاری داشته باشد که اعتماد مردم را جلب کند و مجریان هم باید به دور از جناح بندی عمل کنند.

سران اصلاحات از هیچ لیستی حمایت نمی‌کنند/ نمی توان کشور را به صورت جناحی اداره کرد نه در ریاست جمهوری و نه در مجلس/ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دیگر قدرت نمایندگیِ مردم را ندارند/ مشکلات امروز ما به دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب باز می گردد

باشگاه خبرنگاران جوان: جناب آقای تفرشی، صحبت‌های آقای حشمتیان در خصوص اینکه جریان شما را در مقابل خود نمی‌بینند و همراه خود می‌دانند، شنیدیم، نظر خود را در این خصوص بگویید.

تفرشی: تصور جریان عدالت‌خواه بر این است که مشکل کنونی کشور همین جریانات و احزاب فعلی کشور هستند؛ هر سه جریان اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدال‌گرا در سه دهه گذشته در کشور حضور داشتند و مردم هم کارنامه این سه جریان را هم در مجلس و هم در دولت مشاهده کردند، در کشور ما همه چیز بین این سه جریان سهمیه بندی شده است، دولت، مجلس، خانه احزاب، خبرگزاری ها، روزنامه‌ها و تمام بدنه مدیریت اجرایی کشور را در اختیار داشتند.

اینکه گفته می‌شود حذف اصلاح طلب و اصولگرا و این‌ها کار براندازان است اشتباه است، این حرف مردم است؛ بیش از نیمی از مردم معتقدند که این جریانات دیگر توان مدیریت کشور را ندارند و ما امروز نماینده مناسبی در این جریانات نمی‌بینیم.

در مجلس دهم از متهم به قتل و تجاوز، محتکر سکه و دلال گمرک داشتیم

مجلس دهم، مصداق بارز هم‌پایی جریانات سیاسی مختلف در اداره کشور بود؛ مردم امروز چه تصوری از مجلس دهم دارند؟ در چهار سال گذشته، مجلس چه نقشی در زندگی مردم داشته است؟ اگر امروز شاهد برخی بی‌رغبتی‌ها برای شرکت در انتخابات هستیم، همه به خاطر اتفاقاتی است که در این مجلس افتاده است.

در مجلس دهم از متهم به قتل و تجاوز، محتکر سکه و دلال گمرک داشتیم؛ این‌ها آماری هستند که توسط مراجع رسمی کشور اعلام شده اند. سخنگوی شورای نگهبان اعلام می‌کند که نزدیک یک سوم مجلس دهم مشکل فساد و تخلف اقتصادی داشته و از همه طیف‌های سیاسی در آن بوده است.

اگر در همین انتخابات مجلس یازدهم دقت کنیم می‌بینیم که اصلاح طلب و اصولگرا بر سر این موضوع دعوا دارند که کدام نفرات در کدام لیست و با کدام سرلیست وارد مجلس شوند. هیچ کدام از این احزاب اعلام نکردند که چه برنامه‌ای برای مجلس آینده دارند؛ مبنای انتخاب مردم باید یک برنامه عملی باشد و بر مبنای آن برنامه‌ای که دارند، به نامزد‌های خود در مجلس رای بدهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: جناب آقای حشمتیان، با توجه به حرف‌هایی که زده شد، آیا شما عملکرد دولت یا مجلس فعلی را با توجه به اینکه گفته شد شما بیشتر حامی آن‌ها هستید، قابل دفاع می‌دانید یا خیر؟

حشمتیان: از بعد از انقلاب مشکل اصلی دولت ها، عدم همراهی آنها با احزاب بوده است؛ دولت فعلی که شش سال است سرکار قرار دارد، دولتی بوده که حزب اعتدال و توسعه حامی‌اش بوده و قطعا این حزب باید پاسخگوی عملکرد این دولت باشد. آقای روحانی در مجلس پنجم نایب رئیس مجلس اصولگرایان بود و اصولگرایان به او رای می‌دادند، بعد به عضویت حزب اعتدال در آمد؛ بیشتر اعضای حزب اعتدال و توسعه هم از اصلاح طلبان و اصولگرایان بودند؛ نفرات کدام یک از ۳۸ حزبی که به عنوان اعتدالگرا در کشور حضور دارند را در دولت خود مورد استفاده قرار دادند؟

دولت روحانی ترکیبی از اصلاح طلبان، اصولگرایان و یک حزب از جبهه مستقل و اعتدالگراست

وقتی در ۶-۷ سال گذشته یک بار نتوانسته ام با رئیس جمهور دیدار داشته باشم، چطور می‌توانم پاسخگوی عملکرد این دولت باشم؟ حزب اعتدال و توسعه یکی از احزاب اعتدالگرا و مستقل است و خود آن‌ها باید پاسخگوی عملکرد دولت باشند. دولت فعلی ترکیبی از اصلاح طلبان، اصولگرایان و یک حزب از جبهه مستقل و اعتدالگراست و این‌ها باید پاسخگوی عملکرد دولت باشند. از ۳۰ نفری که در لیست ما قرار داشتند، ۲۳ نفر رد صلاحیت شدند؛ ما در جبهه مستقل و اعتدالگرا به صورت کلی نتوانستیم لیستی ارائه دهیم، ولی در استان‌ها اجازه دادیم که احزاب و گروه‌های مختلف از نام ما برای شرکت در انتخابات استفاده کنند.

به نظر من بخش اعظمی از مجلس آینده اصولگرایی است و جریانات اصلاح طلبی و مستقلین هیچ جایگاهی در مجلس آینده نخواهند داشت.

بنده پیش‌تر به عنوان عضوی از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به آقایان کدخدایی، جنتی و وزیر کشور نامه نوشته و تقاضا کردم  به نمایندگی از دبیران احزاب کل کشور که بیش از ۵۰ دبیرکل اعم از اصلاح طلب، مستقل و چندین نفر اصولگرا  هستند و رد صلاحیت شدند صحبت کنم، اما هیچ وقتی به من داده نشد و تنها معاون سیاسی وزیر کشور به من گفت که بنده بی تقصیرم و شما باید با شورای نگهبان صحبت کنید؛ اما شورای نگهبان نیز به ما هیچ وقتی نداد.

سران اصلاحات از هیچ لیستی حمایت نمی‌کنند/ نمی توان کشور را به صورت جناحی اداره کرد نه در ریاست جمهوری و نه در مجلس/ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دیگر قدرت نمایندگیِ مردم را ندارند/ مشکلات امروز ما به دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب باز می گردد

مجلس پنجم، قوی‌ترین مجلس تاریخ انقلاب اسلامی بوده است

یکی نیست بگوید آقای مطهری که فرزند شهید مطهری و سرلیست ما است و این همه خدمت به نظام و انقلاب داشته، به چه جرمی رد صلاحیت می‌شود؟ به همین دلیل معتقدم اگر می‌خواهید مجلسی قوی داشته باشیم، باید لیست مجلس پنجم را داشته باشیم؛ زیرا مجلس پنجم قوی‌ترین مجلس تاریخ انقلاب اسلامی بوده و در مقابل، طبق نظرسنجی‌ها مجلس دهم به دلیل رد صلاحیت کاندیداها، ضعیف‌ترین مجلس تاریخ انقلاب بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای صوفی به نظر شما می‌شود تعریفی از دسته‌بندی جریان اصلاح طلب ارائه کرد؟

صوفیاگر ما کاندیدا داشتیم، قطعا در انتخابات حضور پیدا می کردیم، اما این دوره گذشت و در این انتخابات آینده‌ای برای فعالیت انتخاباتی ما پیش بینی نمی‌شود؛ درست است که ما با یکدیگر اختلاف سلیقه داریم و ممکن است برای گرفتن کرسی مجلس یا انتخابات ریاست جمهوری با هم رقابت جدی داشته باشیم، اما از مشترکاتی که با یکدیگر داریم هم نباید غافل باشیم؛ بنابراین من در حال حاضر فرمایشات آقایان کنعانی مقدم و حشمتیان را قبول دارم و آقای تفرشی هم که به عنوان نماینده جوانان اینجا هستند درست می‌گویند.

امروز جوانان ناراضی هستند و قضاوت‌هایی هم دارند، من هم از عملکرد تمامی جریاناتی که از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز کشور را اداره کردند دفاع کرده‌ام؛ ما مشکلات زیادی داریم، ولی اگر مقابل دشمنان قسم خورده‌مان مانند آمریکا قرار بگیریم به دنبال وفاق ملی خواهیم رفت. پس از انتخابات سال ۹۴ بسیاری از اصلاح طلبان این موضوع را مطرح کردند که‌ ای کاش در لیست ۳۰ نفرمان ۱۰ نفر هم اصولگرا قرار می‌دادیم؛ چون ما را در انتخابات ۹۴ تماما رد صلاحیت کردند و هیچ کاندید اصلاح طلب شناخته شده‌ای نداشتیم؛ بنابراین با رویکرد سلبی که داشتیم به سراغ یک لیست نیم بند، نا شناخته و حداقلی رفتیم.

این انتخابات برد برد نیست، بلکه باخت باخت است

این کار ما باعث شد که تمام آن ۳۰ نفر رای بیاورند و در مقابل طرفی که رد صلاحیت نشده بود و ۳۰ نفر اصولگرای کار آمد را معرفی کرده بودند، به وسیله ما حذف شدند. من تحلیلم این است که این انتخابات برد برد نیست، بلکه باخت باخت است؛ یعنی همه ما باختیم.‌ ای کاش در آن دوره اصلاح طلبان شناخته شده و کارآمد تایید می‌شدند و با اصولگرایان لیست مشترکی ارائه می‌کردند، یا در همین دوره لیست مشترک ارائه می‌کردند. آقای کنعانی مقدم لیستی تلفیقی ارائه دادند که من این رویکرد را می‌پذیرم، زیرا رویکردی اعتدال گرایانه است.

به دلیل رویکرد ما، بخش کارآمد مجلس خود به خود تحت‌الشعاع قرار گرفت؛ یعنی ما تنها سعی کردیم یک خطر را رفع کنیم، به این معنا که از نظر ما حضور تندرو‌ها در مجلس خطر بود که سعی کردیم آن را دفع کنیم. این دفع خطر در شرایطی صورت گرفت که ما کاندیدا نداشتیم و فراخوان دادیم که هر کس خودش را اصلاح طلب می‌داند شرکت کند؛ سپس ما با شرکت کننده‌ها مصاحبه کردیم که برخی ناشناس بودند، ولی در این میان کاندید‌های خوبی هم داشتیم که دغدغه آن‌ها دفاع از مردم بود، بنابراین تمام سرمایه اجتماعی ما مردم هستند.

من می‌گویم اجازه دهید در یک صحنه طبیعی مانند انتخابات، هر دو جناح به صورت کامل حضور پیدا کنند تا مردم به آن‌ها رای بدهند و اگر مردم این کار را نکردند، آن زمان ما می‌گوییم که مردم ما را به صورت کامل کنار گذاشته‌اند.

عدالت، مطالبه اصلی مردم ما در حال حاضر است. جوان‌ها بسیار هوشمندانه انتخاب کردند و من برای آن‌ها آرزوی توفیق می‌کنم؛ انشالله در آینده نزدیک کشورمان را به دست جوان‌هایی بدهیم که چنین رویکردی داشته باشند و بتوانند کشور را به سمت عدالت پیش ببرند؛ مقام معظم رهبری هم بار‌ها فرموده‌اند که ما در این زمینه عقب مانده‌ایم و نتوانستیم عدالت اجتماعی را آنگونه که در شان جمهوری اسلامی است پیاده کنیم.

سران اصلاحات از هیچ لیستی حمایت نمی‌کنند/ نمی توان کشور را به صورت جناحی اداره کرد نه در ریاست جمهوری و نه در مجلس/ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دیگر قدرت نمایندگیِ مردم را ندارند/ مشکلات امروز ما به دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب باز می گردد

مشکل اصلی ما در مملکت مشکل معیشتی، مفاسد اقتصادی و رانت است

باشگاه خبرنگاران جوانآقای کنعانی مقدم نظر شما در این باره چیست؟

کنعانی مقدم: اعتقاد من این است که تمام جناح‌های سیاسی در انتخاب کابینه و مجلس اثر دارند. در انتخاب آقای روحانی، اصلاح طلبان و  کارگزاران تمام قد پشت آقای روحانی ایستادند، در زمان آقای احمدی نژاد هم همین اتفاق افتاد و تمام اصولگراها پشت ایشان ایستادند.

حشمتیان: برخی ها هر تعرضی به دو جناح را مساوی تعرض به نظام می‌دانند، چه کسی گفته است شما نظام هستید. نظام مردم هستند و رهبری، ارکان قدرت در اختیار این دو جناح است. شما بین امت و امام فاصله ایجاد کرده‌اید. مشکل اصلی ما در مملکت مشکل معیشتی مردم است، مشکل مفاسد اقتصادی است و رانت؛ مایی که انقلاب کردیم و تا مرز شهادت پیش رفتیم و جبهه را اداره کردیم آن زمان بحث اصول گرایی و اصلاح طلبی در میان نبود.

اگر بخواهیم قانون اساسی را رعایت کنیم حرف اول را باید مردم بزنند، زیرا آنها ولی نعمت ما هستند که رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را با رای خود انتخاب می‌کنند.

مردم هستند که نمایندگان مجلس خبرگان را انتخاب می‌کنند و این مجلس هم رهبری را انتخاب می‌کنند، ولی در این انتخابات حرفی از مردم زده نمی‌شود، نظر مردم این است که در طی ۴۰ سال گذشته اصلاح طلبان و اصولگرایان مملکت را به خوبی اداره نکردند؛ اجازه بدهید جریان مستقلین و اعتدال گرایان روی کار بیایند، اینکه آقای کنعانی می‌گوید جریان دولت مربوط به اعتدال بوده است، این طور نیست یک حزب به نام اعتدال و توسعه ورود کرد و اصلاح طلبان را دعوت کرد و دولت را اداره کردند.

من که هم دوره روحانی بوده‌ام و رئیس جریان مستقلین و اعتدالگرایان از مجلس پنجم تا الآن هستم، نتوانستم با رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه دیدار کنم و مشکلات احزاب را مطرح کنم، مردم همین احزاب هستند، چرا شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد من مشکلات احزاب را با آن‌ها مطرح کنم.

اولین مشکل مملکتِ ما، بی توجهی به احزاب است

تنها کسی که در این مدت توانستیم با او ملاقات کنیم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بود و به همین دلیل من معتقدم اولین مشکل ما در مملکت بی توجهی به احزاب است و اگر به احزاب توجه شود مشکلات عدیده مردم حل خواهد شد. حدود ۷۵ نفر از نمایندگان فعلی مجلس در جریان مالی و اقتصادی رد صلاحیت شدند، فکر می‌کنید احزاب در کنترل رفتار نمایندگان چقدر می‌توانند موثر باشند؟ صد در صد احزاب می‌توانستند در این موضوع نقش داشته باشند، احزاب ضربه گیر نظام هستند، هر مشکلی برای هر مسئولی پیش آید به سران برمی‌گردد. اگر احزاب رابط بین مردم و مسئولان شوند، مسئولان پاسخگو خواهند شد، امروز مشکل اصلی مملکت این است که مسئولان ما احزاب را قبول ندارند.

امام خمینی (ره) حتی برای تشکیل حزب جمهوری اسلامی کمک کردند، مقام معظم رهبری دبیرکل حزب بودند و پس از آن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام روحانی از حزب وارد دولت شدند، ولی در حال حاضر کسی به احزاب توجهی نمی‌کند. چرا باید هنرمندان و ورزشکاران در سطح کشور با رهبر معظم دیدار کنند و صحبت‌های خود را داشته باشند. چرا باید اقشار مختلف در استان‌ها با رهبر معظم دیدار کنند، ولی از اول انقلاب حتی یک بار هم ما شاهد آن نبوده‌ایم که احزاب جمع شوند و خدمت مقام معظم رهبری برسند.

در مجلس پنجم ۱۲۷ نفر نماینده مجلس به عنوان اصولگرایان بودند، ۱۰۸ نفر به عنوان اصلاح طلب و ۳۸ نفر نماینده حزب مستقل اعتدال گرا و به عنوان نمایندگان مجلس خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند. رئیس جمهور مملکت تا پایان دوران ریاست جمهوری خود باید اجازه دهد احزاب با او دیدار داشته باشند تا مشکلات خود را با او مطرح کنند، احزاب در میان مردم هستند. امروز مفاسد اقتصادی، اجتماعی، رانت و مشکلات عدیده‌ای جامعه را گرفته است و ما هیچ چیزی نمی‌گوییم.

خبر دارم کسی که گزارش تخلفی را داده با خود او برخورد کرده‌اند

من تشکر می‌کنم از آقای رئیسی که از زمانی که مسئولیت ریاست قوه قضائیه را بر عهده گرفته با مفاسد اقتصادی برخورد می‌کند، اما این کافی نیست. من خبر دارم کسی که گزارش تخلفی را داده با خود او برخورد کرده‌اند، چه زمانی سیاست نظام این طور بوده است، چه زمانی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری این طور عمل می‌کردند. برای اینکه مجلس سالمی داشته باشیم باید پاک‌دستان وارد مجلس شوند. من هشت سال مشاور آقای ضرغامی در صدا و سیما بودم، ولی می‌خواهم اعتراض کنم به عملکرد صدا و سیما و از باشگاه خبرنگاران جوان تشکر می‌کنم که امروز برای احزاب وقت گذاشتند.

تفرشی: مستقلین از چه زمانی در عرصه حکومت آمده‌اند.

حشمتیان: ما از مجلس پنجم حضور داشته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان: لوایح FATF و CFT (پالرمو) کماکان از موضوعات مهم کشور است، جریان اصلاح‌طلب چه موضعی در قِبال این لوایح خواهد داشت؟

صوفی: من قصد دارم با توجه به صحبت‌هایی که آقای تفرشی داشتند این پاسخ را در قالب استراتژی حضور جریان اصلاح طلبی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در یک پاراگراف عرض کنم. راهبرد کلی جریان اصلاح طلبی حفظ منابع ملی، افزایش سرمایه اجتماعی و اعتبار جریان اصلاح طلبی، معیشت مردم و رونق اقتصادی از طریق توسعه مشارکت حداکثری و تشکیل مجلسی در تراز قانون اساسی با توجه به خواسته‌های مردم است و برای رسیدن به این مهم، نامزدها باید بر اساس شاخص‌های دقیق انتخاب شوند و بازتاب دهنده و نماینده تمام عیار تفکر اصلاح طلبی باشند.

سلامت مالی و اخلاقی، صداقت، وفاداری به جریان اصلاح طلبی، توانمندی درک و تحلیل مسائل و چالش‌های اصلی کشور، جسارت بیان و دفاع از دیدگاه‌های اصلاح طلبانه، حرکت در جهت منافع ملی و رجحان آن به مسائل بومی و منطقه‌ای و حزبی، شاخص‌های حداقلی انتخاب نمایندگان جریان اصلاح طلبی است. این جریان باید با به رسمیت شناختن تکثر دیدگاه‌های مختلف از حقوق جریاناتی که دل در گرو تمامیت ارضی منافع ملی بر اساس روش‌های خشونت پرهیزی دارند، دفاع نماید.

راهبرد و اولویت ما تشکیل فراکسیون کارآمد ضد فساد در مجلس، متشکل از از نمایندگان متخصص و وفادار به جریان اصلاح طلبی است، نه معرفی لیست کامل در حوزه‌ها به هر قیمتی؛ لذا ممکن است در صورت عدم حضور نامزد‌هایی با شاخص‌های مورد نظر، لیست جریان اصلاح طلبی در برخی حوزه‌ها فاقد نامزد باشد.

FATF به ما اجازه می دهد بتوانیم با دنیا ارتباط و تعامل داشته باشیم

اما برنامه‌هایمان را در چهار محور مطرح می‌کنم که کارآفرینی، توانمندسازی و رفع فقر، برنامه‌های سنجش‌پذیر و عدالت محور و رفع تبعیض،  برنامه‌های سنجش پذیر شفافیت و رفع فساد و  برنامه‌های سنجش پذیر بحث دموکراسی آزادی و دفاع از حق اعتراض از مهم‌ترین آنهاست.

حفظ بقا، منافعی است که به بقای نظام مربوط می‌شود، به بقای ایران ربط دارد. در این رابطه به هیچ وجه ما حق نداریم کوتاه بیاییم. این منافع در سطح بقا را شخص مقام معظم رهبری تعیین می‌فرمایند و مشخص کرده  و اعلام می‌کنند. منافعی داریم که منافع حیاتی است، این منافع در رده پایین تر قرار گرفته است.  وقتی منافع حفظ بقا به خطر افتاد می توان از منابع حیاتی گذشت، ولی از منافع حفظ بقا به نفع این نمی‌شود. در دسته بندی ما این FATF به عنوان منافع حفظ بقا مطرح نمی‌شود، به عنوان منافع حیاتی هم حساب نمی‌شود، بلکه به عنوان منافع سطح سوم مطرح است که اجازه می‌دهد ما بتوانیم با دنیا ارتباط و تعامل داشته باشیم. هر پیمانی که ما در آن ورود کنیم ممکن است یکسری منافع داشته باشد، قطعا یکسری مضرات  هم در پی دارد، خود مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نتوانست به این جمع بندی برسد که کدام جنبه می‌چربد.

بنده این موضوع را با اطلاع عرض می‌کنم از قول یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلت نظام؛ زمانی که بحث چالشی شد عده‌ای می‌گفتند FATF باید باشد، یک عده می‌گفتند که نباید باشد، اما بعدا وقتی زمان گذشت و بررسی کردند، دیدند ضمن اینکه منافعی ممکن است داشته باشد، ضررهایی هم دارد؛ برای همین تاکنون مسکوت مانده، برای همین من فکر می‌کنم این یک بحث کارشناسی بوده و بهتر است اجازه دهیم به همان روال خودش طی شود و اگر این تبدیل شد به یکی از مصادیق منافع حیاتی، آن وقت مسئله چیز دیگری است که باید تصمیم گیری شود.

سران اصلاحات از هیچ لیستی حمایت نمی‌کنند/ نمی توان کشور را به صورت جناحی اداره کرد نه در ریاست جمهوری و نه در مجلس/ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دیگر قدرت نمایندگیِ مردم را ندارند/ مشکلات امروز ما به دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب باز می گردد

باشگاه خبرنگاران جوان: جریان اصولگرایی  چه موضعی در قِبال این لوایح خواهد داشت؟

کنعانی: در این زمینه، حتی کمیته‌‌های کارشناسی هم به عنوان جریان اصولگرایی کار می‌کنند. خود من هم یک کار جدی کردم و معتقدم که در بعضی مفاد ما نیاز به این داریم که متناسب با منافع ملی و امنیت ملی برخورد کنیم؛ دلیل ندارد که قواعد بازی دیگران را که در ارتباط با منافع خودشان تعریف شده در خصوص مسائل بانکی خودمان اجرایی کنیم. در مجلس شورای اسلامی قانون پولشویی را تصویب کردیم؛ مفاسد و بانک‌داری مسائلی هستند که روی آن کار شده؛ اما آن چیزی که آنها می‌خواهند این است که ما باید به تمام تراکنش‌های مالی شما دسترسی داشته باشیم، این در ابتدا شاید چیز مهمی نباشد چون می‌گوییم ما نه پولشویی می‌کنیم و نه اینکه به تروریست کمک مالی می‌کنیم و نه پول کثیف را وارد سیستم بانکی می‌کنیم؛ این حرف تا اینجا مشکلی ندارد و ما می‌پذیریم، اما وقتی می‌گویند که ما باید راستی آزمایی کنیم یک شبکه در سیستمتان می‌گذاریم و بعد مرتب تراکنش‌های شما را کنترل و چک می‌کنیم و بعد می‌گویند اگر ببینیم با آن سیاست‌هایی که ما داشتیم تطبیق ندارد، شما را در لیست سیاه قرار می‌دهیم یعنی نفوذ.

FATF  یعنی خودتحریمی و نفوذ

ما اکنون تحریم هستیم، یعنی همه منابع مالی و بانک‌های ما را تحت فشار آمریکا بسته‌اند و ما راه دور زدن نداریم و خود تحریمی هم اتفاق می‌افتد. هم مجلس می‌داند، هم مجمع تشخیص و هم کارشناس‌ها که بخشی از این موضوع هم بر می‌گردد به سیاست‌های خارجی ما که بالاخره محدودیت‌‌هایی هم وجود دارد.

مسائل و مشکلات مردم نباید درگیر جناح بندی‌های سیاسی شود، چون این موضوع، ممکلت را به باد می‌دهد. من اصلاح طلب‌ها و مستقل‌ها را دشمن خودم نمی‌‌دانم، ما رقیب هستیم و رقابت می‌کنیم، هر کدام کالای بهتری توانستیم عرضه کنیم رای آورده و سپس خدمت می‌کنیم.

نکته بعدی این است که در بحث انتخابات آینده خدایی نکرده ما  فقط برای کسب رای نرویم و مطالبات کاذب در مردم ایجاد کنیم، سیاه نمایی کنیم و کشور را کشور خراب تحویل دهیم،‌ داغون شده و نابود؛ بعد بگوییم که با نفی دیگران اصلاحات خودمان را انجام دهیم. من مخالف این هستم که با نفی اصلاح طلبان بخواهیم خودمان را اثبات کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: مواجه جریان شما در مورد FATF چیست؟

تفرشی: در خصوص لوایح دوگانه مسئله اصلی ما مسئله معیشت مردم است که بر اساس این وضعیت باید در خصوص این لوایح دو گانه تصمیم بگیریم. کشور ما در حال حاضر در یک جنگ اقتصادی به سر می برد و این هم یک گزاره عمومی و قابل قبول برای همه است. کشور ما تحت فشار و تحریم است. شما با FATF زیر ساخت اطلاعاتی و بانکی خودت را در اختیار نهادهای بین‌المللی و دولت‌های متخاصم قرار می‌دهید و از طریق CFT اجازه می‌دهید که به نهادهایی که اتهام تروریستی می زنند تحریمشان کنند، یعنی دولت موظف می‌شود که وقتی به این کنوانسیون می‌پیوند تحریم کند.

FATF تصویب شود، فشار اقتصادی بر مردم تشدید خواهد شد

در شرایطی که کشور ما تحت تحریم است، در اختیار قرار دادن اطلاعات کشور به نهادهای بین‌المللی که سابقه بدعهدی دارند، کار عاقلانه‌ای به نظر نمی رسد. یعنی به نظر می‌رسد چنانچه FATF تصویب شود فشار اقتصادی بر مردم تشدید خواهد شد. چنانچه این اتفاق بیفتد ما داریم در جنگ اقتصادی اطلاعات کشورمان را به دشمن می‌دهیم و این باعث می‌شود که فشار تحریم‌ها افزایش پیدا کند و معیشت مردم با سختی بیشتری مواجه شود.

ما به عنوان جریان عدالت‌خواه اعلام می‌کنیم موافق تصویب FATF هستیم، مشروط بر اینکه تحریم‌ها لغو شود. اگر تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، اتفاقا استقبال می‌کنیم که یک سازوکاری باشد که شفافیت مالی ایجاد و به جلوگیری از فساد در کشورمان کمک کند. اما با کسانی مواجه هستیم که بدقول‌ هستند و برای همه مردم مشخص شده که این همه وقت گذاشته و کشور را معطل گذاشتیم، توافقنامه امضا کردیم، نهادهای بین‌المللی تایید کردند و خیلی راحت زدند زیر توافق. اگر جایی تضمین دهد که تحریم‌ها را بر می‌دارند، تصویب FATF خوب است، وگرنه هر دوی این کنوانسیون‌ها معیشت مردم را به سختی می‌اندازد.

باشگاه خبرنگاران جوان: مواجهه جریان شما با لوایحی که گفته شد چیست؟

حشمتیان: ما نظرات دو جریان دیگر را می‌بینیم. در این رابطه فصل‌الخطاب، فرمایشات مقام معظم رهبری خواهد بود. شورای عالی امنیت ملی و ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام نهادهایی هستند که برای کارشناسی بعضی از مسائل که در مجلس و شورای نگهبان به مشکل می خورند، تصمیم گیری می کنند.

نباید اطلاعات داخل نظام را در اختیار استکبار قرار دهیم، چون بر علیه خودمان استفاده می‌کنند

ما ضمن قبول نظرات کارشناسی با توجه به وضعیتی که در برجام به وجود آمد، معتقدیم که باید خیلی دقیق‌تر و حساب شده تر روی این مسئله کار کرد. ما نباید گول این ابرقدرت‌ها را بخوریم. در بحث برجام موشکی اگر مقام معظم رهبری مقابل آنها نمی‌ایستاد و ما اطلاعات موشکی را به آنها می‌دادیم؛ قطعا نمی‌توانستیم ضربه‌ای به پایگاه‌ آمریکایی‌ها در عملیات شهید سلیمانی وارد کنیم. پس با داشتن قدرت و توانایی که از نظر موشکی داشتیم این کار را کردیم. ما هیچ موقع نباید اطلاعات داخل نظام و اطلاعات فوق سری و خیلی محرمانه را در اختیار استکبار و ابر قدرت‌ها قرار دهیم، چون بر علیه خودمان استفاده می‌کنند. پیشنهاد بنده این است که به نظرات مجلس و شورای نگهبان باید توجه شود و همچنین به نظرات جریان‌های اصولگرایی، اصلاح طلبی، مستقلین، اعتدال گرایان و نخبگان کشور هم توجه شود، ولی در نهایت تصمیم گیرنده اصلی مجمع تشخیص نظام و شورای عالی امنیت ملی و در آخر مقام معظم رهبری هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: با اوضاع فعلی فکر می‌کنید مردم به چه کسی رای دهند؟ اصولگرا یا اصلاح طلب؟

حشمتیان: به نظرم در مجلس آینده، بیشتر مستقل و اصولگراست. اصولگرا‌ها قدرتمندتر خواهند شد چون تعداد تایید صلاحیت شده‌های آنها بیشتر از ما است. اصلاح طلب‌ها هم تا حدودی تایید شدند و مستقلین و اعتدال گرایان تا حدودی.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما احتمال ریاست قالیباف بیشتر از انصاری است؟

صوفی: من نمی‌دانم. چون در خود اصولگرا ها هم اختلاف است و نمی‌شود پیش بینی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
گروهی ظاهراً ماموریت آنان فریب جامعه ونشان دادن سیاهی است.اصلاح طلب یعنی تمام ثروت کشور تمام سرمایهای ملت دست یک گروه چهاردرصدی.اصلاح طلب یعنی سرمایهای کشور باید داخل بانکهادپو بمانه اصلاح طلب یعنی آمار تورم راچندصددرصد کمتر اعلام کردند.اصلاح طلب یعنی فقر نابودی اقتصاد.اصلاح طلب یعنی انتخاب مدیران غارتگر برای بانکها ی کشور.اصلاح طلب یعنی تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی به بهانه نداشتن مشتری وعدم توانایی تولیدکننده درصادرات تولیداتش مثال تعطیلی صدها تولیدکننده محصولات بهداشتی که حالا دربیماری کرونا کمبود آنان عیان است.اصلاح طلب یعنی اصلاح نظام وتغیر نظام. اصولگرا یعنی ساخت میلیونها مسکن مهر.اصولگرا یعنی هرروز افتتاح یک مسکن مهر وتحویل به بی خانمان و برگزاری هرروز مراسم زیارت عاشورا توسط تحویل گیرندگان مسکن مهر.اصولگرا یعنی یارانه برای فقرا.اصولگرا یعنی ساخت هرروز چندکارخانه وبنگاه تولیدی.اصولگرا یعنی هروقت به بانک مراجعه نمایی ده میلیون تومان وام قرض‌الحسنه بایک ضامن جوازکسبی.اصولگرا یعنی اشتغال جوانان.هردوره به اصلاح طلبان رأی میدهید نیرو‌های امنیتی بیشتری استخدام کنید.اصلاح طلب یعنی تعطیلی وزارت اطلاعات.اصولگرا یعنی فعال بودن.اصلاح طلب فقط یکسال آخر دوره خود کارمی‌کند اما اصولگرایان هرهشت سال خستگی‌ناپذیر کارمی‌کند اصلاح طلب یعنی حاکمیت پیران اصولگرا یعنی حاکمیت جوانان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
تو رو خدا این کاندید اصلح و برترتون را معرفی کنید...
یعنی تنها چیزی که دارید اعتماد به نفسه.
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۰۰:۳۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
به نظر من که مهم ترین مشکل کشور افرادی هستند که کارهایی را به عهده می گیرند که نمی توانند از عهده ی آن کار برآیند یعنی در حد اون کار نیستند و با این عملشون جلوی حل شدن مشکلات رو میگیرند. راه حلش هم اینکه باید به گونه ای یا قانونی این افراد ملزم به پاسخ گویی باشند تا اندازه ی توانایی هاشون مسئولیت بپذیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
تا الان که دولت ها دست جناح شما اصلاحاتی ها بوده و مردم رو بدبخت کردید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا زارع
۲۲:۲۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
همه رو ردصلاحیت کردین .. از کی حمایت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
با این آبروریزی که سران به اصطلاح اصلاح طلب کردن اگه لیستی هم بدن مردم بهش رأی نمیدن . پس به صرفه شونه که لیست ندن و بگن اصلاح طلب و اصولگرا نداریم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
رد صلاحیت گسترده چیه نصف رد صلاحیت شده ها اصولگرا هستند نصف هم اصلاحطلب.چرا جو میدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
فقط قاليباف ....
Poland
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
حناتون رنگی نداره اونموقع مردم باهاتون بودن عکس این حرفا رو میزدید حالا که امیدی به مردم ندارید اینارو میگید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
واقعا مردم اگاه هستند
آخرین اخبار