باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

اینجا شب‌ها، نفس گیر است/ اشتغالی پردرآمد، اما مضر

کوره‌های آجر پزی یزد ارمغانی جز آلودگی هوا برای مردم ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، کوره‌های آجر پزی یزد که به دلیل وسعت یزد در سطح شهر قرار گرفته ارمغانی جز آلودگی هوا برای مردم ندارد.

مرغوبیت خاک یزد برای ساخت آجر و سفال، موجب شده تا کوره‌های آجرپزی یکی پس از دیگری در گوشه گوشه شهر یزد بنا شوند.

اینجا شب‌ها، نفس گیره/ اشتغالی پردرآمد، اما مضر

کوره‌های آجرپزی هر سال مقدار زیادی از خاک بیابان‌های یزد را تخلیه و تبدیل به آجر می‌کنند که این امر در دراز مدت برای شهر و محیط زیست زیان بار است.

کوره‌های سنتی آجرپزی که در گذشته‌های نه چندان دور در خارج از شهر واقع شده بودند، این روز‌ها با گسترش شهر، در میانه شهر و در کنار خانه‌های مردم قرار گرفته اند و ارمغانی جز آلودگی هوا و به یغما بردن خاک برای مردم ندارند.

دودکش‌های این کوره‌ها که از بلندی به ساختمان‌های چند طبقه طعنه می‌زند، چشم انداز مردم در برخی نقاط از جمله بلوار دهه فجر، بلوار مدرس، حسن آباد و اکرم آباد است.

اینجا شب‌ها، نفس گیره/ اشتغالی پردرآمد، اما مضر

کار در کوره‌های آجرپزی در اغلب موارد نصیب اتباع بیگانه است، زیرا سختی کار در این کوره‌ها و حقوق‌ ناچیز در مقابل زحمات بسیار، پاسخگوی جوان یزدی نیست و  به این قبیل کار‌ها تن نمی‌دهد.

در این کوره‌ها، خاک یزد به دست کارگران افغانی پخته و آماده می‌شود تا بنا‌های بلند در شهر‌های مختلف کشور ساخته شود، بنا‌هایی که برای شهروندان یزدی سودی ندارد.

اینجا شب‌ها، نفس گیره/ اشتغالی پردرآمد، اما مضر

فعالیت ۲۰۰ کوره دستی و ۱۴۰ کوره فشاری در یزد

محمد رضا کوچک زاده معاون پایش و نظارت محیط زیست استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، با اشاره به فعالیت ۲۰۰کوره دستی و ۱۴۰ کوره فشاری در یزد گفت: کوره‌های آجرپزی در استان یزد به دلیل استفاده از سوخت نامناسب، سنتی بودن فرآیند تولید و استفاده نکردن از روش‌های کاهش آلایندگی جزء منابع مهم آلودگی هوا به ویژه در حوالی شهر یزد به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه قانون هوای پاک یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین قوانین در حوزه حفظ محیط است و اجرای آن عزم جدی در سطح ملی و استانی می‌طلبد، گفت: تمام سازمان‌ها نهاد‌ها و دستگا‌های اجرایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با این قانون در ارتباط هستند، باید برای اجرای کامل آن تلاش کنند.

کوچک زاده با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست استان یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی است، نه اجرایی و عملیاتی، تصریح کرد: ابزار نظارتی این سازمان در درجه اول قوانین بالادستی و بعد از آن نیروی انسانی متخصص و تجهیزات نظارتی است.

او با بیان اینکه کوره‌های دستی و سنتی آلایندگی بسیاری دارند، می‌افزاید: اغلب این کوره‌ها از سوخت‌های غیرمتعارف استفاده می‌کنند و این امر آلودگی هوای شهر را دو چندان می‌کند.

فعالیت کوره‌ها در سطح شهر و نارضایتی مردم

ساکنان بلوار مدرس و بلوار دهه فجر یزد درباره آلودگی هوا و استفاده از سوخت‌های غیرمتعارف در کوره‌ها گلایه‌ها و انتقاد‌های بسیاری دارند.

اینجا شب‌ها، نفس گیره/ اشتغالی پردرآمد، اما مضر

یکی از اهالی بلوار مدرس می‌گوید: هنگام غروب و در اوایل شب، بوی پلاستیک سوخته حتی در محیط بسته خانه‌ها به مشام می‌رسد و این امر هر روز و هر روز تکرار می‌شود، به طوری که زندگی برای اهالی این منطقه سخت شده است.

او می‌افزاید: به نظر می‌رسد کوره‌های آجرپزی، لاستیک می‌سوزانند که اینگونه بوی نامطبوع فضای منطقه را فرا می‌گیرد.

 

اینجا شب‌ها، نفس گیره/ اشتغالی پردرآمد، اما مضر

وقتی آب و خاک یزد برای آلودگی هوا هزینه می‌شود

سودابه که یکی از اهالی منطقه اکرم آباد است، می‌گوید: این کوره‌ها به جز بوی نامطبوع و آلودگی و سنگینی هوا و مشکلاتی، چون بیماری‌های پوستی و تنگی نفس برای ما چیز دیگری ندارد.

او می‌افزاید: یکی از دودکش‌های بزرگ کوره‌های آجرپزی در فاصله ۷۰۰ متری منزل ما واقع شده و این برای اهالی محل بسیار آزار دهنده است.

او می گوید: کافی است مسئولان یک غروب یا یک روز صبح به این محله سری بزنند تا  ببینند آیا می توانند این آلودگی را تحمل کنند؟

اینجا شب‌ها، نفس گیره/ اشتغالی پردرآمد، اما مضر

سودابه می‌گوید: تعداد زیادی از مردم این آلودگی را تحمل می‌کنند، اما عده‌ای هم خانه‌های خود را رها کرده و رفته اند.

او می گوید: همه مراحل تولید تا صادرات این آجرها همه و همه از سوی اتباع افاغنه انجام می شود. برای ما سوال است، آیا یزد که  یک استان صنعتی و  قطب تولید انواع محصولات است،  چرا اتباع بیگانه اشتغال استان را به دست گرفته اند؟! 

اینجا شب‌ها، نفس گیره/ اشتغالی پردرآمد، اما مضر

فعالیت اتباع بیگانه در کوره‌ها و بعضا در دیگر واحد‌های صنعتی عامل اصلی بیکاری جوانان یزدی شده است،حتی اتباع به صورت دلالی خرید و فروش آجر در یزد را نیز  به دست گرفته اند، ۹۰ درصد آجر تولیدی در یزد از سوی اتباع بیگانه که عمدتا افاغنه هستند خرید و فروش می‌شود.

اینجا شب‌ها، نفس گیره/ اشتغالی پردرآمد، اما مضر

 

اینجا شب‌ها، نفس گیره/ اشتغالی پردرآمد، اما مضر

 

 آلایندگی کوره های آجر پزی و افزایش آمار سرطان 

محمد رضا دهقانی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی افراد جامعه، گفت: در بیشتر کلان شهر‌ها علت اصلی آلودگی هوا، وسایل نقلیه است، اما در یزد این نقش بر عهده کارگاه‌های آجرپزی است، غافل از اینکه تاثیرات سوء فعالیت این کارگاه‌ها بر بدن انسان بیش از حد تصور است.

او افزود: علت افزایش آمار بیماران مبتلا به سرطان در این استان،  پراکندگی ذرات آلاینده حاصل از سوخت کوره‌های آجرپزی و کارخانه‌های کاشی و سرامیک است که در داخل شهر و در نزدیکی محل  زندگی شهروندان  فعالیت می کنند.

اینجا شب‌ها، نفس گیره/ اشتغالی پردرآمد، اما مضر

دهقانی ادامه داد: آلودگی هوا  اثرات جبران ناپدیری بر سلامت انسان دارد و نباید به بهانه اشتغال‌زایی فعالیت واحد های صنعتی دارای آلایندگی بالا ادامه یابد.

عوارض آلاینده‌ها بر دستگاه‌های مختلف بدن:

١- بیماری‌های دستگاه تنفس:

شواهد بسیاری در ارتباط با تشدید آسم، بیماری انسدادی مزمن تنفسی (copd)، سرطان ریه و کاهش عملکرد ریوی با آلودگی هوا وجود دارد.

اینجا شب‌ها، نفس گیره/ اشتغالی پردرآمد، اما مضر

٢- بیماری‌های قلبی- عروقی:

مواجهه با آلودگی هوا را می‌توان به‌ عنوان یک فاکتور در حال ظهور جدی برای ایجاد و توسعه بیماری‌های قلبی- عروقی دانست، مواجهه کوتاه‌مدت با آلاینده‌های هوا باعث بیماری‌های حاد قلبی و فشارخون می‌شود.

٣- بیماری‌های دستگاه عصبی:

آلودگی هوا موجب افزایش شیوع بیماری نورودژنراتیو مثل آلزایمر، پارکینسون، افزایش احتمال ابتلا به ms می‌شود، همچنین مرگ ناگهانی در بیماران مبتلا به صرع و اختلالات تکاملی و افزایش احتمال ابتلا به اوتیسم بر اثر مواجهه مادران باردار و کودکان را موجب می‌شود.

٤- بیماری‌های پوستی:

آلودگی هوا می‌تواند باعث پیری زودرس پوست، کاهش میکروفلور نرمال پوست، افزایش شیوع درماتیت آتوپیک و شدت یافتن کهیر شود.

٥- بیماری‌های دستگاه گوارش:

آلودگی هوا و آلاینده‌های مرتبط با آن مانند pm، ازن، اکسید‌های نیتروژن و فلزات سنگین و برخی از آلاینده‌های آلی در بروز بیماری‌ها و به‌ویژه بیماری‌های التهابی مرتبط با دستگاه گوارش مانند فیبروز کبدی، آپاندیسیت و سرطان‌های دستگاه گوارش نقش دارد.

٦- بیماری‌های چشم و بینی:

آلودگی هوا التهاب مخاط بینی و سینوس‌ها را تشدید می‌کند و در مزمن شدن عفونت سینوس‌ها و بینی نقش دارد.

پیامد‌های آلودگی هوا برای سلامت شامل پیامد‌های برگشت پذیر مانند سوزش چشم، خارش گلو، سردرد و سرگیجه تا آسیب‌های بازگشت ناپذیر و تهدیدکننده سلامت نظیر سرطان، آسیب به دستگاه عصبی و مرگ متفاوت است.

آیا سایه سیاه حاصل از فعالیت خشت های خشن  در یزد کنار خواهند رفت؟!

اکنون بیش از ۶ سال است که قرار شده کوره‌های آجرپزی به منطقه‌ای در فهرج یزد منتقل شوند، اما هنوز این اقدام عملی نشده و بسیاری از کوره داران با این انتقال مخالف هستند.

کوره‌های آجرپزی در یزد به خارج از شهر انتقال می‌یابد

سید محمد رستگاری فرماندار یزد با اشاره به اعتراض گسترده مردم ساکن در حوالی کوره‌های آجر پزی یزد، گفت: طرح انتقال کوره‌های آجرپزی به خارج از شهر به علت ایجاد چالش‌ها و مشکلات زیست محیطی از سال‌های قبل مورد تصمیم گیری قرار گرفته است.

اینجا شب‌ها، نفس گیره/ اشتغالی پردرآمد، اما مضر

او افزود: بر این اساس کوره‌های آجرپزی مناطق درون شهر نمی‌توانند تداوم فعالیت داشته باشند و این کوره‌ها باید به تدریج به مناطقی دور از محل سکونت شهروندان منتقل یا تعطیل شوند.

رستگاری همچنین به ضرورت ساماندهی اتباع خارجی ساکن یزد، اشاره کرد و گفت: از گذشته تاکنون موضوع اتباع خارجی و برخی مشکلات ناشی از اشتغال آن‌ها در کوره ها، دغدغه بسیاری از مردم استان یزد است.

فرماندار یزد با بیان اینکه با برنامه‌های کوتاه مدت نمی‌توان مشکلات این چنینی را مرتفع کرد، اظهارداشت: با افزایش نظارت‌ها و ساماندهی محیط‌های کاری آن‌ها باید آسیب‌های ناشی از اتباع شناسایی و کم کم در حوزه‌های مختلف با آن‌ها بر خورد شود.

سناریوی دنباله دار توقف فعالیت کوره‌ها یا انتقال آن‌ها به خارج از شهر، راه‌حل‌های واضح و کارشناسانه دستگاه‌های متولی رو می‌طلبد تا شاید در آینده شاهد کاهش آلودگی هوا و محیط سالم‌تر زندگی برای شهروندان باشیم.

گزارش از صدیقه فلاحتی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار