از ضیافت شام تا حضور در خانه مردم/شیوه های تبلیغات کاندیداها در آذربایجان غربی

کاندیدا‌های مجلس یازدهم در آذربایجان غربی برای کسب کرسی‌های سبز بهارستان از شیوه‌های مختلفی برای کسب آرای مردم استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه، بامداد روز پنجشنبه ۲۴ بهمن آغاز ماراتن هفت روزه تبلیغات انتخاباتی را شاهد بودیم تا ۱۹۷ نفر در استان آذربایجان غربی توانایی‌ها و ویژگی‌های خود را به مردم استان عرضه کنند و سرانجام ۱۲ نفر به نمایندگی از طرف مردم استان برای به دست گرفتن سکان قطار قانونگذاری انتخاب شوند و بر کرسی‌های قوه مقننه بنشینند.
 
شیوه های تبلیغات کاندیداها در آذربایجان غربی
 
علی مصطفوی رئیس ستاد انتخابات آذربایجان غربی در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه؛ گفت: از ۵۳۱ نفری که در حوزه‌های دهگانه انتخابات در استان برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی کاندیدا شده اند در حال حاضر صلاحیت ۱۶۸ نفر تایید شده است که این افراد از اولین ساعات روز پنجشنبه ۲۴ بهمن برای رسیدن به صندلی مجلس رقابت تبلیغاتی خود را آغاز کردند.

در کوچه و خیابان  به ویژه فضاهای مجازی حجمی از پیام‌های و شعار‌های امیدوارکننده از وعده‌ کاندیدا‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسد تا خود را به جمع ۲۹۰ نفره نمایندگان مجلس برسانند.
 
شاید نخستین پرسشی که به ذهن مردم و کاندیدا‌ها می‌رسد این باشد که «داوطلبان نمایندگی مجلس چگونه باید خود را به مردم معرفی بکنند؟» اما  آنچه مسلم است در ۱۰ دوره گذشته مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با روش‌های مختلف برای اقناع موکلان خود استفاده کرده اند، تا بتوانند نام خود را در برگه  رای آنها حک کنند.
 
شیوه های تبلیغات کاندیداها در آذربایجان غربی
 
سخنرانی و حضور در محافل مردمی، استفاده از شخصیت‌های تاثیر گذار سیاسی و مذهبی در ستاد‌های تبلیغاتی، چاپ و عرضه بروشور، پوستر، بنر، کارت ویزیت و پارچه نوشته، و بیانیه‌های حزبی و صنفی و استفاده از کلیپ‌های تبلیغاتی، همچنین استفاده از فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی، ارسال پیامک، برگزاری مراسم سخنرانی در قالب مناظره بین داوطلبان و نشست‌های خبری از جمله روش‌های خوب و پسندیده سنتی و مدرن یا امروزی است که داوطلبان برای شناساندن خود استفاده کرده اند، تا با بهره‌گیری از این تجارب در چارچوب قانون، وارد بهارستان شوند.

پخش خوراکی های حاضری در بین مردم و پهن کردن سفره‌های غذا و همچنین استفاده از برخی روش‌های خلاف قانون همچون وعده‌های غیرقابل اجرا برای حل مشکلات مردم، تخریب رقبا، شایعه‌سازی، ایجاد جو روانی و یا اجیر کردن افرادی برای بدگویی از نمایندگان در اماکن مختلف، پخش بلیط سینما و شارژ تلفن همراه اعطای هدایای نقدی، بی‌تاثیرترین و غیر اخلاقی‌ترین روش‌هایی است مورد استفاده برخی داوطلبان قرار گرفت.
 
علیرضا ملامحمدزاده فرماندار شهرستان ارومیه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه، با بیان اینکه ۱۱۸ دیواره سفید در قالب سازه در ۶۵ نقطه شهر ارومیه برای تبلیغات رایگان کاندیدا‌ها در نظر گرفته شده است اظهار کرد: برخی از داوطلبان قوانین تبلیغاتی را زیر پا گذاشته و ضمن پایمال کردن حقوق شهروندان چهره شهر را نیز برهم ریخته اند.
 
او گفت: ۷ اکیپ امحا موارد غیر مجاز تبلیغاتی، با تمام توان در ۵ روز گذشته نزدیک به ۴۰۰ قلم اقلام تبلیغاتی غیر مجاز را ضبط کرده اند.
 
ملامحمد زاده با یادآوری ماده ۶۵ قانون  مجلس شورای اسلامی در زمینه ممنوعیت‌های تبلیغاتی انتخابات، تاکید کرد: متخلفان از مفاد این ماده تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.
 
شیوه های تبلیغات کاندیداها در آذربایجان غربی
 
هرچند که گرایشات سیاسی در نوع انتخاب کاندیدا‌ها در استان آذربایجان غربی و به ویژه در حوزه انتخابیه ارومیه تاثیر چندانی ندارد، اما ارائه فهرست‌های انتخاباتی از سوی هویت طلبان و تشکل‌های قومی و قبیله‌ای و نهاد‌های معتبر مذهبی و سیاسی نقش بسیار موثری در انتخاب کاندیدا‌ها دارد.
 
ذکر این نکته نیز به جاست که در کنار اعمال شیوه‌های متنوع تبلیغاتی و بعضا همراه با تخلف، می‌بایست نقش دستگاه‌های نظارت بر تبلیغات انتخاباتی پررنگ‌تر باشد تا در دوره‌های بعدی برگزاری انتخابات شاهد تکرار موارد تخلف تبلیغاتی نباشیم.

در اجرای ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۰ آئین نامه اجرایی آن در خصوص زمان شروع و پایان فعالیت های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، فعالیت های تبلیغاتی همه نامزدهای تایید صلاحیت شده ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه مورخ  اول اسفندماه یعنی ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای پایان می یابد.
 
گزارش از الیاس گندمی
 
انتهای پیام/ ن م 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.