دانستنی‌های کنکور/

۱۶ نکته کلیدی درباره آزمون دکتری ۹۹

برای شرکت در آزمون دکتری چند نکته اساسی وجود دارد که هر داوطلب کنکور دکتری ناپیوسته سال ۱۳۹۹ باید از آن‌ها اطلاع داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، برای شرکت در آزمون دکتری چند نکته اساسی وجود دارد که هر داوطلبی قصد شرکت در کنکور دکترای ناپیوسته سال ۱۳۹۹ را دارد باید از آن‌ها اطلاع داشته باشد. در این گزارش به بیان ۱۶ نکته کلیدی درباره آزمون دکتری ۹۹ می‌پردازیم.

۱. نتایج اولیه کنکور دکتری نیمه متمرکز سال ۹۹ به صورت کارنامه در هفته اول اردیبهشت سال ۹۹ از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

۲. داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه مجاز به انتخاب رشته شده اند، می‌توانند بر اساس برنامه زمانی که در نیمه اول اردیبهشت ۹۹ اعلام می‌شود، نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

۳. نتایج نهایی آزمون دکتری در دهه اول شهریور ۹۹ اعلام خواهد شد.

۴. در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۹ تعداد ۱۷۷ هزار و ۲۶۱ نفر ثبت نام کرده اند. آمار ثبت نام‌کنندگان در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۹ نسبت به آمار ثبت نام کنندگان این آزمون در سال ۹۸ تعداد ۱۹ هزار و ۱۷۶ نفر کمتر است.

۵. ۷۷هزار و ۸۸۱ نفر زن و ۹۹ هزار و ۳۸۰ نفر از شرکت کنندگان مرد هستند. به عبارت دیگر ۴۳.۹۴ درصد داوطلبان را زنان و ۵۶.۰۶ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دهد.

آزمون دکتری ۹۹

۶. آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۹ روز جمعه، ۹ اسفند ۹۸ در ۶۰ شهرستان برگزار می‌شود.

۷. کارت شرکت در آزمون و برگ راهنمای مربوطه از ۶ اسفند لغایت پنجشنبه ۸ اسفند بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد.

۸. منع از لحاظ مقررات نظام وظیفه برای شرکت کنندگان مرد در آزمون دکتری ۹۹ ضروری است.

۹. دانشجویانی که تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ فارغ التحصیل می‌شوند باید در هنگام دریافت کارت ورود به جلسه آزمون دکتری میانگین نمرات واحد‌های درسی گذرانده شده خود را وارد نمایند.


بیشتر بخوانید:   هزینه آزمون‌های سراسری سال ۹۹ اعلام شد+جزئیات


۱۰. داوطلبانی که دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری هستند و حداکثر تا تاریخ ۳۱ بهمن ماه ۹۸ فارغ التحصیل می‌شوند، در هنگام دریافت کارت ورود به جلسه باید معدل فارغ التحصیلی خود را وارد کنند.

۱۱. مؤسسات برای پذیرش دانشجو در مهرماه از داوطلبانی می‌توانند پذیرش به عمل آورند که حداکثر تا ۳۱ شهریور ماه همان سال (سال ۱۳۹۹) دانش آموخته شوند.

۱۲. پذیرفته شدگان قطعی (نهایی) روزانه سال ۱۳۹۸، چه در دانشگاه قبولی ثبت نام کرده و چه ثبت نام نکرده باشند اجازه شرکت در آزمون سال ۱۳۹۹ را نداشته و یک سال محروم از آزمون هستند.

آزمون دکتری ۹۹

۱۳. در هنگام ثبت نام آزمون دکتری تخصصی سال ۹۹، چنانچه داوطلب حقایق را کتمان کند و یا واجد یکی از شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام نباشد، در هر مرحله‌ای از آزمون (ثبت نام، شرکت در آزمون، پذیرفته شدن و یا حین تحصیل در دانشگاه و …) محروم خواهد شد.

۱۴. طبق مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواد آزمون متمرکز دکتری سال ۱۳۹۹ با آزمون زبان با ضریب (۱)، آزمون استعداد تحصیلی با ضریب (۱) و آزمون دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد با ضریب (۴) صورت می‌گیرد.

۱۵. نحوه پذیرش دانشجو در مقطع دکتری بر حسب هر یک از شیوه‌های آموزشی- پژوهشی و پژوهش محور به این شرح است:

دکتری آموزشی ـ پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری آموزشی ـ پژوهشی بر اساس معیار‌های ۵۰ درصد آزمون متمرکز، ۲۰ درصد سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و ۳۰ درصد مصاحبه علمی و سنجش عملی صورت می‌گیرد.

آزمون دکتری ۹۹

دکتری پژوهش محور: سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش محور بر اساس معیار‌های ۳۰ درصد آزمون متمرکز، ۲۰ درصد سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، ۳۰ درصد مصاحبه علمی و بخش عملی و ۲۰ درصد تهیه طرحواره صورت می‌گیرد.

۱۶. از مهم‌ترین شرایط ثبت نام دکتری ۹۹ می‌توان به فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه‌ای تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹، عدم اشتغال به تحصیل در مقطع دکتری، عدم منع نظام وظیفه برای داوطلبان ذکور و عدم قبولی در دوره روزانه آزمون دکتری سال قبل اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دکتری 99 ، آزمون دکتری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار