امارات بستر پولشویی جهان/ بهشت مفسدان و جنایتکاران در کشور‌های حاشیه خلیج فارس

امارات متحده عربی همچنان به نقش برجسته خود در عملیات پولشویی جهانی که توسط شبکه‌های جنایی سازمان یافته و افراد فاسد انجام می‌شود، ادامه می‌دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک گزارش ادعا می‌کند که یکی از ثروتمندترین کشور‌های کره زمین بهشتی برای پولشویان است.

گزارش جدید الجزیره درمی یابد که امارات متحده عربی همچنان به نقش برجسته خود در عملیات پولشویی جهانی که توسط شبکه‌های جنایی سازمان یافته و افراد فاسد انجام می‌شود، ادامه می‌دهد.

این گزارش نشان می‌دهد که ممکن است بخش قابل توجهی از ثروت امارات ناشی از عملیات‌های پولشویی باشد.

به گفته "جان کریستِنسِن" مدیر اندیشکده مستقل بین المللیِ "شبکه عدالت مالیات"، امارات به لحاظ پنهان کاری مالی رتبه ۸۶ را دارد که یکی از ۱۰ امتیاز بالا در جهان است.

دبی در سال ۲۰۱۸ یکی از ۷ رتبه‌های شامل امارات متحده عربی و قلب مالی کشور خلیج فارس بود و در رتبه نهم شاخص پنهان کاری مالی گروه مالیاتی قرار گرفت.

گروه‌های دیگر مانند سازمان شفافیت بین المللی و گروه مدافع ضد فساد به ماهیت مشکل ساز روابط سست و معدوم امارات اشاره کردند.

شاخص درک فساد شفافیت بین المللی از سال گذشته نشان داد: "دبی به قطب جهانی فعال پولشویی تبدیل شده است ... که مفسدان و دیگر جنایتکاران می‌توانند بدون محدودیت املاک مجلل را خریداری کنند. "

این تحقیق، یک بانک اطلاعاتی حاوی حدود ۱۷۰۰۰ نقل و انتقالات بانکی از جمله ۵۵۴ نقل و انتقال صادر شده از انگلستان به امارات که عملیات مشکل سازی است را به نمایش گذاشت.

"رود استون" معاون سابق مدیرِ واحد هماهنگی ملی ضد جرائم سازمان یافته انگلیس گفت که اقتصاد امارات که تحت ساختار تقریبا بدون مالیات فعالیت می‌کند به سندیکا‌های جرائم سازمان یافته، افراد و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا پول کثیف خود را در کشور خلیج فارس قرار دهند و با خرید املاک گران قیمت، خودروها، جت‌های شخصی و قایق بادبانی آن را پاک کنند.

به گفته استون، امارات متحده عربی سرمایه گذاری‌های بسیاری را جذب می‌کند که برخی از آن‌ها به طور غیر قانونی به دست آمده که به افزایش تولید ناخالص داخلی کشور خلیج فارس کمک می‌کند.

پلیس انگلیس در ماه نوامبر ۱۰ نفر را به اتهام مشارکت در بخشی از یک گروه جرائم سازمان یافته و حمل نزدیک به ۲۰ میلیون دلار پنهان شده در چمدان‌هایی از انگلیس تا دبی دستگیر کرد.

آیا رونق املاک دبی ساختگی است؟

گزارش مرکز مطالعات پیشرفته دفاعی مستقر در واشنگتن در سال ۲۰۱۸، ۱۰۰ میلیون دلار در خرید‌های مشکل ساز خانه‌ها و ویلا‌های سراسر دبی را شناسایی کرد. این گزارش متکی بر اطلاعات فاش شده‌ی املاک از بزرگترین شهر امارات است.

در این گزارش آمده: "طبیعت مجاز این محیط، پیامد‌های امنیتی جهانی به مراتب فراتر از ماسه‌های امارات متحده عربی دارد. در یک اقتصاد جهانی به هم پیوسته با موانع اندکِ عایق حرکت وجوه، یک نقطه ضعف در سیستم نظارتی می‌تواند توانمند شود و طیف وسیع بازیگران نامشروع جهان را قدرتمند سازد.

این گزارش، بازار املاک و مستغلات دبی را به عنوان پناهگاهی برای پولشویی، سرمایه گذاران ترور و قاچاقچیان مواد مخدر که طی سال‌های اخیر از سوی آمریکا تحریم شده اند توصیف کرد.

این گزارش برخی چهره‌های مشهور از جمله؛ "رامی مخلوف" پسر دایی بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به عنوان افرادی که املاک و مستغلات مشهور مجمع الجزایر "نخلِ جمیرا"ی دبی را خریداری می‌کنند، معرفی کرد.

رامی مخلوف تنها نیست. سایر مخالفان سیاسی امارات نیز در دبی املاک خریداری کرده اند.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC در اکتبر سال ۲۰۱۱ گزارش داد که ممکن است شبکه‌های جرائم سازمان یافته حدود ۱.۶ تریلیون دلار که برابر است با ۲.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۰۹ را شستشو داده اند. یک پنجم این پول‌ها از تجارت غیر قانونی مواد مخدر به دست می‌آید.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۸ دریافت که میزان پولشویی می‌تواند به بیش از ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی یا ۴ تریلیون دلار در سال برسد.

منبع: تیتر یک

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.