گزارش/

پیش‌فروش خودروسازها با وجود خودرو‌های معوقه!

مدتی است که قطعه‌سازان با مشکل واردات قطعات اولیه مواجه شده‌اند اما از سویی دیگر شرکت‌های خودروسازی پیش‌فروش خود را آغاز کرده‌اند.

///به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، "نمی توانیم قطعه وارد کنیم" این خبری بود که دبیر انجمن قطعه سازان داد. برای تولید خودرو قطعه موضوعی حیاتی است، قطعاتی که عموما از سایر کشورها به خصوص چین وارد و روی خودروها سوار می شوند.

اما مدتی است که واردات قطعات خودرو با سدی به نام کرونا مواجه شده است. سدی که نه تنها روی ملاقات مردم اثر می گذارد بلکه آسایش آنها را هم مختل کرده است. شیوع این بیماری خطرناک در چین منجر به قطع واردات قطعات خودرو شده و همین موضوع نگرانی خودروسازان را به دنبال داشته است.

از سویی مسئولان مربوطه از نبود قطعات خودرو صحبت می کنند و از سویی دیگر همان شرکت های خودروسازی اقدام به پیش فروش خودروها کرده اند. پیش فروش خودروهای شرکت ایران خودرو و سایپا مدتی است که شروع شده و ادامه دارد و به طور معمول هر چند وقت یکبار اطلاعیه ای درباره پیش فروش خودروهای از این شرکت به گوش می رسد.


بیشتر بخوانید: انتظار ۲ ساله متقاضیان شرکت رامک خودرو / معمای ترخیص خودرو همچنان ادامه دارد


اما سوال اساسی این جاست که اگر واردات قطعات اولیه با مشکل رو به رو شده و امکان واردات آنها فراهم نیست پس این شرکت چگونه از پیش فروش صحبت می کند؟

توقف موقت تجارت با چین

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پس از انتشار ویروس کرونا ارتباط برقرار کردن با چین برای خرید و فروش کالا به مشکل بر خورد چرا که تا قبل از این برخی قطعات را از چین وارد می‌کردیم و اکنون نمی‌توانیم مواد را تامین کنیم.

او بیان کرد: اکنون نه تنها راه هوایی بلکه راه‌های زمینی برای خرید کالا از چین امکان پذیر نیست. اگر این گونه پیش برویم در تامین قطعات خودروها با مشکلات جدی برخورد خواهیم کرد.

بیگلو تشریح کرد: پس از تحریم‌ها دیگر نمی توانستیم از کشورهای دیگر قطعات را تامین کنیم و تنها می توانستیم برای تکمیل کردن خودروهای ناقص به سراغ چین برویم. هم اکنون تنها برای تکمیل کردن خودروهای ناقص از موجودی انبار‌ها استفاده می‌کنیم و این موجودی تنها تا عید جوابگوست و بعد از عید به طور قطع به مشکل بر خواهیم خورد.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران افزود: مشکلی که وجود دارد هیچ راهکاری برای تامین قطعات بعد از شب عید نداریم. اکنون هیچ موادی از این کشور وارد کشور نمی شود.

او افزود: این نکته قابل ذکر است که درست است که تحریم ها باعث شد در بسیاری از موارد پیشرفت چشمگیری داشته باشیم اما در مواردی مانند بالا که ذکر شد باعث مشکلاتی هم شده است. 

دبیر انجمن قطعه‌سازان بیان کرد: از خدا می‌خواهیم که تحریم‌ها ادامه داشته باشد، زیرا این موضوع به تقویت تولید داخل کمک کرده است. برخی شرکت‌های قطعه‌ساز با تعدیل نیروی کار روبه‌رو بودند که امروز بخشی از آن‌ها به کار برگشته‌اند و مشغول به کار شده‌اند.

بیگلو درباره افزایش قیمت خودرو، گفت: جامعه ظرفیت افزایش قیمت خودرو در امسال را ندارد، قیمت مواد اولیه عقلانی نیست و باید با قیمت تمام شده این مواد به ما داده شود تا هزینه‌های تولید منطقی شود. هر زمان قیمت خودرو افزایش یافته، نارضایتی مردم از کیفیت بیشتر شده است.

افزایش توان تولیدی در پی تحویل خودروهای معوقه

با این حال فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در خصوص تحویل خودروهای معوق در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تعهدات جدید خودروسازان مبنی بر پیش فروش‌های صورت گرفته امسال نیز به طور قطع به موقع انجام می‌شود، گفت: خودروسازان موظف هستند خودروهای معوق را تا پایان سال بسازند و تحویل مشتریان دهند بر این اساس ایران خودرو تمام فعالیتش را افزایش داده است و حتی در روزهای تعطیل آماده تحویل خودروها به مشتریان است.

به گفته مقیمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه سختگیرانه‌ای نیز برای خودروسازان در نظر گرفته که بر مبنای آن یکی از تکالیف تعیین شده برای خودروسازان این است که تولید را از سطح یک میلیون و ١٠٠ هزار دستگاه فراتر ببرند که جزئیات آن پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

او درباره تأمین قطعات لازم برای افزایش تولید خودرو، گفت: عمده تمرکز خودروسازان در حوزه تأمین قطعه، بر قطعات تولید داخلی است و بر این اساس، واردات قطعاتی که داخلی سازی می‌شوند، ممنوع خواهد شد از این رو نگرانی از بابت تامین قطعه وجود ندارد و ما تمام تمرکزمان بر داخلی سازی تمام قطعات است تا نیازمان به قطعات وارداتی صفر شود.

تمام این صحبت ها نیاز به حمایت دولت و مسئولان دارد و باید برنامه سختگیرانه تولید از سوی خودروسازان پیاده سازی شود. کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند چنانچه خودروسازان به این برنامه سختگیرانه تولید پایبند نباشند، دیگر نباید اجازه پیش فروش خودرو به آنها داد و به تناسبی که افزایش تولید داشته باشند، می‌توانند خودرو در بازار پیش فروش کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
پدر مردمو در آوردن با این خودرو تحویل دادنشون،عرضه رو زیاد کنید قیمت بازار بیاد پایین،پول کلان واسه خودروی بی کیفیت که می گیرین آخرشم تحویل یکساله با اینترنت فیبر نوری ۱۶مگ من نتونستم بنویسم ۲ماهه،مدیران شرکت های خودروسازی خیلی بی کفایت و بیخیال تشریف دارن،هیچ جای جهان اینجوری خودرو تحویل نمی دن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
من آبان۹۷ یک تیبا نوشتم و خرداد۹۸پرایدم رو فروختم و تکمیل وجه کردم.
الان ۹ماهه پول رو تمام و کمال برای سایپا ریختیم و هیچ خبری نیست.
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۸:۳۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
1_ اینکه آقای مسئول قطعه سازان دعا میکنند تحریم‌ها ادامه پیدا کند، تنها نشان از ضعف شدید ایشان از ابتدایی ترین میانی تجارت است. در نبود بازارها و منابع خرید متعدد، خریدار مجبور است با شرایط درخواستی تنها فروشنده موجود «چینیها» با هر کیفیت و قیمت موافقت کند. این یعنی ایجاد انحصار و رانت و بازشدن راههای فساد.
2_ خودرو سازان که از بازار انحصاری و خریداران بدون حق انتخاب در کشور تا امروز بهره برده بودند، الان هم بخاطر دلایل بسیار که ریشه در سیاست‌های دهه های قبل دارد، همه عملا و برابر عرف جهانی، ورشکسته محسوب می‌شوند. الان هم در نبود نظارت واقعی و بی‌طرفانه از طرف یک دستگاه مستقل واقعی، با پیش‌فروش محصولاتی که تا آینده نامعلوم قادر به تولید آن نیستند، تلاش دارند فعلا نقدینگی مورد نیاز جهت پر کردن کمبودهای مالی خود را تامین کنند.
در هر کشور قانونمند دیگری اگر بود،این عمل مصداق بارز کلاهبرداری محصوب میشد.
3- اینکه مسئول فوق الذکر تحریم‌ها را باعث پیشرفت دانسته تنها یک شعار است. شرکتی که سالهاست خودرویی با تکنولوژی چند دهه قبل را همچنان تولید می‌کند و با کمترین کیفیت و سطح ایمنی مطابق با استانداردهای امروزی دنیا به مشتریان ناچار با قیمتی بسیار بیشتر از ارزش حقیقی همان خودرو با همان مشخصات در بازار جهانی به مشتریان ایرانی می‌فروشد.
با لابی کردن و دخالت‌های مختلف و بهانه هایی از قبیل به خطر افتادن تولید داخلی وغیره، جلوی ورود خودروهای با کیفیت خارجی در کلاس تولیدات خود را می‌گیرد تا همچنان در بازار داخلی بیرقیب بماند.
در این میان وجود سازمانی بنام «حمایت از مصرف کنندگان» بیشتر به یک شوخی بیمزه تبدیل شده.
۴- اگر تصمیم گیران کشوری قبول کنند این کارخانه های عملا ورشکسته را به فروش بگذارند و اجازه دهند شرکت‌های موفق بین المللی آنها را خریداری کنند (شرکت‌هایی که سالهاست ش یک تجاری همین شرکت‌ها بودند مثل رنو، پژو، سیتروئن و حتی این سالها شرکت‌های موفق چینی»)، هم کارگران این کارخانه ها مشاغل خود را حفظ کنند، هم مصرف کنندگان داخلی این حق را پیدا کنند که بالاخره از محصولاتی در سطح کیفیت روز دنیا استفاده کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
ای خداااااااااا خسته شدیم
لااقل بدین دست جوانتر ها بلدیم چطور قطعه تولید کنیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
حذف پراید و بخصوص 405 که فابریک ماشین های مانند سمند پارس و دنا هست اشتباه بزرگی بود من سال 97 ثبت نام کردم کاش اون موقع ی ماشین از بازار میگرفتم
United States of America
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
این بازی رو تموم کنید به همه شفاف بگین که خودروسازها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
هموطنان عزیزدر کشورهای پیشرفته وقتی کالایی کم یاب می شود مردم سعی می کنند کمتر بخرندتا گرانی پیش نیایید ولی در ایران بر عکس تا شایع می شود که قراره فلان چیزپیدا نشه همه میریزن تا بخرن وفرصت طلبان هم از فرصت استفاده می کنن اجناس بنجور را باقیمتهای گران به مردم کم عقلی مثل ما قالب میکنند
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۸:۴۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
گرانی خو رو ها دست من وشما ومردم عادی نیست. همه اش در دست اف آدی است که مستقیما با کارخانه های تولیدی در ارتباط هستند. گرانی خودرو تولد داخل، بی کیفیتی آنها، جوابگو نبودن هیچکس در این سیستم و پروسه، ثبت نام کردن و تحویل دادن هر زمان که دلشان خواست، همه عوارض ظاهری و قابل مشاهده از بیرون از سیستمی است کاملا فاسد و ناکارا و مافیایی که تصمیم گیران اصلی آن تعدادی افراد هستند که از چنین شرایط و آب گل آلود سالهاست ماهی‌های بسیار بسیار د شت گرفتند.
Iran (Islamic Republic of)
هنوزم در انتظار تیبا
۲۳:۵۰ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
خداخیرتون بده لااقل ی مطلب در این مورد ک خودروی معوق داریم رو بررسی کردین
اگه ب بعضیا باشه ک همه چی گل و بلبله
جان عزیزاتون بیشتر اطلاع رسانی و پیگیری کنین شاید ی فرجی شد و ماشینایی ک ما سال ۹۷ ثبت نام کردیم رو دادن
بخدا زور داره واسه ی تیبا یک سال الاف شیم و هی امروز و فردا کنن و اخرشم دیگه جواب درستی بهمون ندن
مگه چ گناهی کردیم ک پیش‌فروش ثبت نام کردیم
ماشین زیر پامو فروختم واسه تکمیل وجه الان ۶ ماهه ماشین ندارم بخدا سخته درک کنین
Iran (Islamic Republic of)
احمد (فرهنگی)
۲۱:۳۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
بنده در تاریخ 16/11/97 اینترنتی مبلغ بیست میلیون بایت خودرو سا ینا به شرکت سایپا پرداخت کردم.در تاریخ 98/5/9 تکمیل وجه نمودم اما متا سفانه خودروام دریافت نکردم .فقط یک حواله شرکت سایپا دردستم مونده حالا چرا پیش فروش می کنند در عجبم ؟
Iran (Islamic Republic of)
مهندس
۲۱:۰۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
من سرعتم خیلی بالا هیچ خودرویی برای فروش ندارن همون اول نوشت ظرفیت نمایندگی تکمیل!
۳ سال دارم تلاش می کنم یکبارم موفق نشدم ثبت نام کنم!
بیشتر نمادین که بگن تولید هست و سهام سایپا بره بالا

تنها راهش رفتن از این کشور
Iran (Islamic Republic of)
i
۱۸:۵۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
خدا وکیل هیچ کس نیست جلو این خودروسازا بگیره
Iran (Islamic Republic of)
یوسفی چرمهینی از رامهرمز
۱۷:۴۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
سلام

با عقل جور در نمیاد

حالا دیگه ویروس کرونا را مطرح میکنند

من برای ثبت نام تیبا الان یک ساله ثبت نام کردم

خرداد ۱۳۹۸ زنگ زدند مابه تفاوت کل پول را بحساب شرکت واریز کردم

قرار شد سه ماه بعد شهریور ماشین را به من تحویل دهند

بعنی میفرمائید

شهریور مهر آبان آذر دی

آن موقع هم مشکلی بنام ویروس کرونا بود که ماشین من را تحویل ندادند

مگر مسولین ما را از چه دیدگاهی نگاه میکنند
Iran (Islamic Republic of)
پروین
۱۷:۴۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
مافیای خودرو یعنی این دیگه
بجوری باغرورحرف میزنن که انگاردارن به مردم لطف میکنن
آقاپول میگیرین درازاش فرغون تحویل مردم میدین با کلی افاده ومنت
آغاما خودروهاتون رونمیخاییم
درهاروبازکنین مردم خودشون بلدن ازکجاوچجوری خودروبخرن
خداییش مردم ماچقدرتحمل دارن واقعاچقدر بایدادای دلال بازهارودربیاریم
چقدرسرهم کلاه بزاریم
یکی چندهزارتاخودرومیخره واحتکار بعدقیمت رومیبره بالااون که مردم نیست که
مگه یه دلال ساده فوقش زرنگ باشه ۱۰تاخودروبخره با ربات
مگه بااون چتدتادلال میشه قیمت رو تعیین کرد
دلال خودخودروسازان هستن با عواملشون
من که حتی نمیتونم یه خودروازسایت بخرم ومثل من زیادن
پس ریشه دلالی فقطتوسط دولت میشه ازبین برد
اونم تنهاراهش عدم حمایت ازخودروسازان به بهان اشتغال
خلایق هرچه لایق....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
انگار خودروسازان میخوان به هر بهونه خون تو شیشه کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
باشگاه خبرنگاران لطفا موضوع قیمت خودرو جدی اطلاع رسانی کنین مثل وصل اینترنت تا شاید دلالان بزرگ خودرو گیر قانون بیفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
ببخشید چرا نظر منو نذاشتید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
پیش فروش خودرو به شکل اینترنتی خیلی سخته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
کشور داری بلد نیستید چند دهه تورم تو وسایل مصرفی ای کاش کمی فقط کمی خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
چه خبره معلوم نیست چه کارمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
ما هم از خدا می خواهیم که ملت خودروسازان را تحریم کرده و هیچ خودرویی نخرند به امید ورشکستگی خودروسازان با این ماشین های پیزوری و قیمتهای سر گردنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
هر روز یه بهونه دارین واسه بالا رفتن قیمت الانم که کرونا دلیلش
Germany
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
خودرو سازی نزدیک دو سال است خودروی تیبای ثبت نامی ما را تحویل نمی دهند از این طرف اقدام به پیش فروش خودرو می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
مواد اولیه با بی کیفیت
-
معراج
۱۱:۴۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
ایران خودرو با این کارهاش معادله جهانی خودرو را تغییر داده!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
خلاصه کلام:
دولت قراره به یک شرکت دولتی که قراره براش پول بیاره نظارت کنه و در صورتی که شرکته خطا بکنه پول به جیب دولت نمیره!
عجب نظارتی شود این نظارت!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
زنده باد مونتاژ
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۳۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
پراید شده 70 میلیون خبر دارید؟؟؟؟؟؟؟؟
دو سه ماه پیش میشد با این پول 206 خرید
خرید ماشین برای من دیگه رویا شده!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
تا این زمان یعنی اول اسفند ۹۸،حدود ۴ الی ۵ ماه از زمان تحویل خودرو توسط ایرانخودرو گذشته و هنوز هیچ خبری نیست،در ضمن حق دیر کردی که هم به مشتری میخواهند بدهند با درصد سود خیلی پایین هست که من بعنوان یک مشتری خرید اصلا راضی نیستم
واقعا هیچ مسئولی نیست که این وضعیت رو درست کنن!!؟؟؟
حداقل سود دیر کرد رو ببرن بالا و بیشترش بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
واقعا که ///
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
پارسال ثبت نام کردم تو سایپا واسه خودرو، شهریور باید تحویل میداد، هنوز فاکتور هم نکرده چه برسه به تحویل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
شما نمی تونید ماشین ۵۰ سال پیش تحویل مردم بدید بعد اینارو میخواید تحویل بدید
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۹:۰۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
اقا خودروی داخلی ول کنیددرشو ببندید تا راحت شیم این همه تلاش برای این ها نکنید خودرو وارد کنید تا هم ما راحت شیم هم دولت تا یه نفس راحت بکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
هیچ خودرویی ایرانی نبوده ونیست همشون مدلای دهه 7۰ هستن اشتغالی که شما میگید با جان مردم بازی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
دولت همه چیز رو ول کرده چسبیده به کاری سازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
وقتی ظرفیت سایت در مدت ۳۰ ثانیه تکمیل میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
این نوع پیش فروش اینترنتی خیلی اشتباه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
این خودروساز ها همشون ریگی توکفششونه ، باید همشون ممنوع الخروج شوند.دوسال است نمیتونند خودروهای معوق و بده چطوری میخواهند دوباره پیش فروش کنند.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۲۸ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
قبل اینکه کرونا بیاد این پشکلات وجود داشت چرد مردمو ساده فرض میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
۴۰ هنوز نمی تونند قطعه درست کنند که میگن از چین وارد میکردند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
همه اینها ناشی از بی مدیریتی است مدیرا نالایق باید کنار بکشند
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۰۷:۵۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۸
همش حرف حرف حرف
خردادماه تکمیل وجه کردم ولی هنوز ماشینی تحویل نشده
خدا ازتون نگذره
آخرین اخبار