در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

انصراف بیش از ۱۵۰۰ نفر از کاندیداهای انتخابات/ ارزیابی‌ها حاکی از مشارکت ۵۰ درصدی مردم است

گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۳۰ بهمن ماه به بررسی آخرین اقدامات اجرایی برگزاری انتخابات اختصاص داشت.

از ابتدای ثبت نام تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر از انتخابات انصراف دادندبه گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور امشب ۳۰ اسفندماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اقدامات اجرایی برگزاری انتخابات پرداخت.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه مرحله اول مربوط به کار هیئت‌های اجرایی می‌شد به طوری که در این مرحله ۸۶۴ نفر انصراف دادند و مابقی وارد مرحله دوم شدند گفت: پس از مرحله اول نیز در مرحله دوم بیش از ۷۰۰ نفر انصراف دادند و به طور کلی بیش از ۱۵۰۰ نفر از ابتدای ثبت‌نام تا کنون انصراف خود را اعلام کردند.

او با اشاره به اینکه در دو روز گذشته یکی دو نفر از نمایندگان مجلس و افراد عادی نیز انصراف دادند افزود: تا زمان انتخابات فرد در هر مرحله‌ای می‌تواند انصراف خود را اعلام کند و این مختص نامزد‌های مجلس نیست به طوری که در مجلس خبرگان هم نیز چند نفر اعلام انصراف کردند.

عرف خاطرنشان کرد: طی ارزیابی‌های صورت‌گرفته تقریباً حدود مشارکت مردم در انتخابات ۵۰ درصد اعلام شده است، امروز به دستور وزیر کشور سه دستگاه وزارت راه، نیرو و ارتباطات در سطح معاونان ذیربط در ستاد انتخابات کشور حضور داشتند تا همه شرایط را ارزیابی و بررسی کنیم، در این جلسه نیز از رئیس سازمان ستاد بحران کشور دعوت به عمل آمد تا در خصوص شرایط موجود گفت‌وگو‌ها صورت بگیرد، تمام تلاش براین خواهد بود تا راه‌های کشور باز باشد، عمدتاً مشکلات در راه‌های روستایی است لذا اعلام شده تا اگر لازم باشد از تجهیزات نیرو‌های مسلح هم نیز استفاده شود.

او با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی کشور در خصوص ورود جبهه برف و باران به مناطق غرب و شمال غرب کشور گفت: جلسه ویژه ستاد انتخابات کشور، صبح امروز با حضور مسوولان سه وزارتخانه راه، ارتباطات و نیرو برگزار و تمهیدات مورد نظر برای تسهیل شرایط اخذ رای در حوزه‌های انتخابیه صعب العبور یا درگیر برف و سرما اندیشیده شد هم چنین برنامه ریزی شد تا در صورت لزوم، از نیرو‌های مسلح هم استفاده شود تا همه بتوانند از حق خود برای رای دادن بهره ببرند.

او ادامه داد: تمامی شرایط بررسی و اعلام شد که برای بدترین شرایط آب و هوایی، حداکثر آمادگی وجود داشته باشد تا انتخابات که به تدبیر مقام معظم رهبری جهاد عمومی است به درستی، سالم، پرشور و امن برگزار شود.

عرف به دستگاه‌های احراز هویت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: با وجود این دستگاه‌ها که در همه شعبه‌ها وجود دارند، اولین قدم در خصوص جلوگیری از بروز تخلفات و تحقق سلامت و شفافیت در برگزاری انتخابات برداشته شده و آموزش‌های لازم داده شده است.

او در خصوص ابلاغ قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این قانون در تاریخ ۱۴ بهمن ماه سال جاری توسط ریاست محترم جمهور به وزارت کشور ابلاغ شد لذا ستاد انتخابات کشور قانون را برای اجرا به ستاد‌های انتخابات استان‌ها و فرمانداران و بخشداران ابلاغ کرد.

عرف عنوان کرد: ما هم قانون را ابلاغ کردیم تا بخشی از این قانون را که می‌توان، در این دوره اجرایی کرد صورت گیرد، این اقدام عمدتاً ناظر بر این است که خود نامزدها حسابی را باز کنند و آن را به فرمانداری‌های ما اعلام کنند و این شماره در سامانه جامع انتخابات ثبت خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه سقف هزینه کرد نمایندگان را باید وزارت کشور مشخص و به شورای نگهبان اعلام می‌کرد گفت: اما این سقف هنوز مشخص نیست، در نتیجه کمی در رسیدگی تأثیر دارد.

رئيس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه همه شرايط برای برگزاری انتخابات ارزيابی و تدابير لازم در نظر گرفته شده است تصریح کرد: ميزان مشارکت مردم باعث افزايش امنيت ملی و منافع ملی خواهد شد.

عرف با بیان اینکه از ۸صبح فردا در تمام فضاهای عينی و مجازی تبليغات ممنوع است عنوان کرد: مجازات متخلفان جزای نقدی ، حبس و محروميت است، استفاده از منايع دولتی برای تبليغات تخلف محسوب می شود و همچنین ارسال پيامک تبليغاتی به تلفن های شخصی مردم ممنوع است.

او با اشاره به اینکه هرچه مشارکت بیشتر شود امنیت ملی بیمه خواهد شد و مردم درک خواهند کرد بهترین قدرت، قدرت نرم و حضور در پای صندوق های رای است گفت: به موجب ماده ۶۵ قانون انتخابات از فردا ۸ صبح ممنوعیت تبلیغات در فضای مجازی و عینی وجود دارد و تبلیغات در هر دو ممنوع است و به عنوان تخلف رسیدگی خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره سوال یک مخاطب مبنی بر اینکه آیا ارسال پیامک کانون بازنشستگی کرج و معرفی فردی توسط آنها تخلف محسوب می‌شود افزود: اگر پیامک حاوی معرفی فرد باشد و این کانون از منابع دولتی استفاده کرده باشد قطعاً تخلف است لذا بخشی از تخلفات هفته آینده بررسی خواهند شد و حتی اگر فرد رأی هم آورده باشد باز به تخلفات رسیدگی خواهد کرد.

او افزود: در ماده ۶۵ قانون انتخابات موارد تخلف اشاره شده است و مواردتخلف مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرد، این جرائم اگر سنگین باشند یک یا دو دوره محرومیت را به همراه دارند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به تبلیغات نامتعارف کاندیداها و عدم تطابق آن با فرهنگ، پخش موسیقی و توزیع غذا ادامه داد: در ماده ۶۵ به کارناوال هم اشاره شده است لذا ما باید در انتخابات ایجابی عمل کنیم و نامزد انتخابات باید برنامه‌هایش را اعلام کند اما متأسفانه تعدادی از نامزدها سراغ کارهای دیگر می‌روند ، همه اینها مستند سازی می‌شود.

او خاطرنشان کرد: از کسی که نامزد است و می‌خواهد در مقام تقنین و نظارت قرار بگیرد اولین انتظار این است که خودش قانون را رعایت کند لذا باید با تخلفات برخورد شود.

او با بیان اینکه برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۳ هزار شعبه جدید اضافه شده است افزود: در این دوره از انتخابات در کنار شعبه‌هایی که در گذشته تراکم جمعیت در آن‌ها وجود داشت یک شعبه جدید ایجاد شده است لذا ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که همیشه تعداد تعرفه‌هایی که چاپ می‌شود بیشتر از تعداد واجدان شرایط است، تعرفه‌ها و لوازم مورد نیاز رأی گیری در اختیار فرمانداری‌ها قرار داده شده است و این تعرفه‌ها و دستگاه‌های احراز هویت با حضور ناظران پیش از آغاز رأی گیری چک می‌شود لذا در این دوره از انتخابات بعید است کمبود تعرفه اخذ رأی داشته باشیم.

عرف با اشاره به اینکه برای دستگاه‌های احراز هویت نیز دو سه بار آزمایش انجام داده ایم و دستگاه‌ها زیر بار رفته اند لذا بعید است با مشکل روبرو شوند گفت: البته برای هر کدام از دستگاه‌ها یک جایگزین وجود دارد که اگر مشکلی پیش آید از دستگاه دیگر استفاده می‌شود، بر فرض این که دستگاهی به مدت ۱۵ دقیقه بر اساس توافق با شورای نگهبان به شبکه متصل نشود، فرایند رأی گیری به صورت دستی انجام خواهد شد.

او تصریح کرد: ستاد انتخابات کشور با شعار بی طرفی و قانون مداری کار خود را آغاز کرده است و اگر به جمع بندی برسیم فرماندار یا بخشداری بی طرفی خود را در انتخابات رعایت نکرده است بلافاصله با وی برخورد می‌کنیم و با کسی تعارف نداریم.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه در برخی مناطق که فرماندار‌ها تجربه برگزاری انتخابات را نداشته اند یک نفر معین کنار فرماندار قرار داده ایم گفت: به جز اخذ رأی همه مراحل رأی گیری الکترونیکی است و شمارش آراء نیز الکترونیکی انجام می‌شود بنابراین اعلام نتایج انتخابات به مرور انجام می‌شود و در حوزه‌هایی که نتایج مشخص می‌شود آن را به سرعت به مردم اعلام می‌کنیم.

عرف با بیان اینکه در ۱۷۴ حوزه تک نماینده داریم که پیش بینی می‌شود نتایج انتخابات در این حوزه‌ها به سرعت مشخص و اعلام شود افزود:
فردای انتخابات، فردای وحدت و انسجام نامزد‌ها و طرفداران آنها است.

او با اشاره به اینکه تحریم انتخابات که هر دوره جریانی از خارج از کشور آن را برای دلسرد شدن مردم مطرح می‌کند موضوع جدیدی نیست و هر دوره سر آن‌ها با حضور مردم در پای صندوق‌های رأی به سنگ خورده است افزود: در دولت ترامپ این مداخلات صریح‌تر شده است.

عرف با بیان این که سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی نماد ملی است و ترور ایشان اقدامی وحشیانه و دولتی بود گفت: همه برای تشییع پیکر پاک این شهید به صحنه آمدند، زیرا شهید سلیمانی مخلصانه جان خود را برای کشور فدا کرد، مردم ما فهیم‌تر از آن هستند که درگیر بازی‌های آمریکایی‌ها برای تحریم انتخابات شوند و دست دشمن را خوانده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار