باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سرانجام بازسازی مناطق سیل زده استان ایلام چه شد؟

نزدیک به یک سال از بارش‌های سیل آسای فروردین ماه سال جاری می‌گذرد، برخی وعده‌های مسئولان همچنان عملی نشده و مردم با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ فروردین ماه امسال بود که بارش نزولات آسمانی موجب طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیلاب و سرازیر شدن آن به برخی از مناطق استان ایلام شد .

حجم سیلاب به حدی بالا بود که آب در همان لحظه‌های اولیه پل بزرگ وحدت آباد که به عنوان تنها راه اصلی و دسترسی شهر ۶ هزار نفری ماژین در شهرستان دره شهر به شمار می رفت را ویران و شهر و مسافران نوروزیش را گرفتار کرد ، اما این پایان ماجرا نبود چراکه سیلاب موجب بالا آمد تراز آب پشت سد سیمره در شهرستان سیروان و به زیر آب رفتن روستا‌ها ، باغات و زمین‌های کشاورزی  منطقه عرب رودبار شد.

اگرچه چند روز قبل از این بارش‌ها، مدیریت بحران ایلام وضعیت فوق العاده در استان اعلام کرد و نیرو‌های امدادی، خدمات رسان، مردم، سپاه و بسیج آماده و بلافاصله و از راه آسمان با بالگرد و یا از راه زمین  به یاری سیل زدگان شتافتند ، اما امدادرسانی بدلیل ادامه بارش‌ها به سختی انجام می‌شد.

سرانجام مناطق سیل زده استان چه شد؟

حجم سیلاب و ویرانی هایش به حدی بالا بود که در شهر دیگر خبری از آب آشامیدنی بهداشتی، گاز، تلفن و برق نبود، مردم مانده بودند با خانه‌های پر از گل و لای ، نه گازی برای روشن کردن بخاری داشتند ، نه جایی برای اسکان ، تنها راه ارتباطی آنها را نیز سیلاب قطع کرده بود.

سرانجام مناطق سیل زده استان چه شد؟

خسارت ۷۵۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های شهرستان دره شهر

محمدنژاد فرماندار شهرستان دره شهر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ با اشاره به خسارت‌های سیل فروردین ماه امسال گفت: جاری شدن سیلاب موجب خسارتی به ارزش بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهرستان دره شهر و بخش ماژین شده که  عمده این خسارت‌ها در بخش‌های راه، کشاورزی و دامداری بوده است.

تخریب راه‌های ارتباطی و پل وحدت آباد ، ماژین را در بن بست کامل قرار داد ، فرماندهان سپاه پاسداران  برای بررسی خسارت‌ها به منطقه سفر کرد و دستور تسریع در ساخت پل و بهبود راه‌ها را صادر کرد.

 ضرورت تسریع عملیات ساخت پل موقت در ماژین

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده‌ فرمانده نیروی هوافضای سپاه در منطقه سیل زده ماژین استان ایلام پیرامون روند بازسازی مناطق و زیرساخت های آسیب دیده در سیل اخیر گفت: در سفر به ماژین و حضور میدانی در مناطق سیل‌زده مقرر گردید نسبت به احداث پل‌های ارتباطی بخش ماژین و پل گاومیشان دره‌شهر اقدام کنیم.

سرانجام با بسیج نیروهای امدادی و گروه های جهادی پل موقت ماژین در کمترین زمان ممکن ساخته شد و راه ارتباطی مردم این منطقه در کوتاه ترین زمان وصل شد ، اما مردم این شهر شش هزار نفری مطالبه دارند چرا که ظرفیت پل اجازه عبور دو خودرو بصورت همزمان از روبرو را به رانندگان نمی دهد.

در این گزارش از جنوب ایلام به شمال استان رفتیم تا وضعیت و خسارت به مناطق سیل زده شهرستان سیروان را بررسی کنیم.

اگر پس از جاری شدن سیل به شمال استان و شهرستان سیروان سر زده باشید خواهید دید که دیگر از آبادانی در روستا‌های عرب رودبار خبری نیست، نه نامی از آنها باقی مانده و نه رد پای از یاقوت‌های سرخشان که روزگاری زینت بخش محافل و نشست‌های مردم این استان بود .

بیش از ۷۵ هکتار باغ انار منطقه عرب رودبار به زیر آب رفت

روستا‌های عرب رودبار شهرستان سیروان را با انار‌های یاقوتیش می‌شناسند، محصولی که روزگاری در وسعت ۷۵ هکتار از باغات این منطقه می‌درخشید و درآمدی بود برای مردمانش، اما اینک در سایه‌ کم لطفی و بی برنامگی به زیر آب رفته اند.

سرانجام مناطق سیل زده استان چه شد؟

علی محمدی از ساکنان روستای چم شیر در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،علت اصلی زیر آب رفتن باغات انار منطقه عرب رودبار را عدم کنترل تراز آبی سد سیمره برشمرد و گفت: اگر مسئولان سد و نیروگاه تراز آب را کنترل می‌کردند منبع درآمد مردم به آسانی از بین نمی‌رفت.

او افزود: عدم کنترل سطح تراز آب موجب زیر آب رفتن روستای چم شیر و زمین‌های کشاورزی روستا‌های چم روته و داربلوط و نابودی منبع درآمد اهالی این روستا‌ها شد.

سرانجام مناطق سیل زده استان چه شد؟

 چرا سطح تراز آبی سد سیمره کنترل نشد؟

با وجود اطلاعیه قبلی ستاد مدیریت بحران استان ایلام و اعلام وضعیت هشدار در خصوص احتمال جاری شدن سیلاب، مسئولان سد و نیروگاه سیمره هیچ اقدامی در خصوص باز کردن دریچه این سد انجام ندادند، موضوعی که باعث شد سطح تراز آن در کمتر از ۲۴ ساعت از ۷۲۳ به ۷۳۰ برسد.

صادقی رئیس سد و نیروگاه سیمره در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ در خصوص بالا آمدن سطح تراز آب سد ونیروگاه سیمره، گفت: بارش باران‌های سال ۹۷ باعث افزایش حجم آب سد سیمره به میزان ۲ میلیارد و ۳۰۰ متر مکعب شد.

همین بالا آمدن سطح تراز آب، موجب عقب نشینی آب سد و محاصره مردم سه روستای منطقه عرب رودبار شد، مردم دیگر بجای خودرو با قایق تردد می‌کردند و در این بین بیش از ۷۰ درصد روستای چم شیر خالی از سکنه شد ، مسئولان بدنبال مکانی جدید افتادند.

 

سرانجام مناطق سیل زده استان چه شد؟

مردم روستای چم شیر در برد خلف اسکان داده می‌شوند

محبی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،از اسکان اهالی روستای چم شیر در منطقه بردخلف گفت: از ابتدای سال بیش از دو هزار و ۱۵۹ واحد مسکونی در مناطق سیل زده این استان در دستور کار قرار گرفت که تا کنون بیش از یک هزارو ۷۱ باب واحد مسکونی به مردم تحویل داده شده است .

محبی ادامه داد: برای ساخت این تعداد واحد مسکونی بیش از ۱۸۸ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات پرداخت شده و وام بلاعوض به متقاضیان در استان واگذار شده است .

سرانجام مناطق سیل زده استان چه شد؟

اگرچه بنیاد مسکن به سرعت در حال بررسی مشکلات و خدمت رسانی به مردم مناطق سیل زده استان ایلام است و هر روز آمار جدید و روزانه اعلام می کند ، اما خدمت رسانی از دید آقای استاندار قابل قبول نیست .

 پرونده سیل هرچه زودتر بسته شود 

 قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده این استان خواستار بازدیدهای میدانی مسئولان و مدیران مرتبط از مناطق سیل زده و روند بازسازی شده بود و اعلام کرده بود که باید با جدیت و پیگیری مسائل مردم این مناطق بررسی ، اجرایی و پرونده سیل هرچه زودتر بسته شود .

او از پیگیری های انجام شده با پایتخت در جهت رفع مشکلات مردم خبر داد و افزود: اعتبارهای تخصیص یافته برای جبران خسارت های ناشی از سیل فروردین ماه امسال سه برابر کل بودجه عمرانی استان ایلام است. 

سلیمانی دشتکی تاکید کرد: مدیران تا وقتی که رفتاری نظامند و صادقانه با مردم و افکار عمومی داشته باشند مورد حمایت قرار خواهند گرفت و در غیر اینصورت جایی در سیستم مدیریتی برای آنها نیست و مدیرانی که اصول و قواعد جلسات را رعایت نمی کنند باید بدانند جلسات در جهت رفع مسائل و مشکلات مردم برگزار می شود مدیران باید شخصا در این نشست ها حضور پیدا کنند و در غیر اینصورت با آنها برخورد می شود.

اما آنچه در سیل پارسال استان ایلام حائز اهمیت است و نتیجه اش هم اکنون به وضوح در سطح مناطق سیل زده آشکار است، مشارکت همه دستگاه ها، ادارات و نیروهای جهادی در روزهای اولیه در امر امداد رسانی و در ادامه ترمیم و ساخت زیرساخت های این مناطق و هماهنگی برای آبادانی روستاهای سیل زده بود که می تواند الگوی بسیار خوبی برای پیشبرد اهداف و خدمت به مردم در حوزه های مختلف باشد .

حال با توجه به اقدامات انجام شده ، امیدواریم سال اینده مابقی ساخت و سازها در حوزه مسکن و طرح های آموزشی با این روند فعلی ادامه یابد.

گزارشی از مسعود همتی

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.