مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور:

۱۸۰۰ گونه گیاه دارویی فقط در ایران می‌روید

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از رویش ۱۸۰۰ گونه گیاه دارویی منحصر به فرد در ایران خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سطح مراتع کشور بیش از ۸ هزار گونه گیاهی شناسایی شده که بیش از ۲۳۰۰ گونه گیاهان دارویی است که هزار و ۸۰۰ گونه آن منحصر به فرد و فقط در ایران رویش دارد.
 بهزاد افزود: وسعت کشور ایران ۱۶۵ میلیون هکتار است که از این میزان ۱۳۵ میلیون هکتار جزو منابع طبیعی محسوب می‌شود و از این ۱۳۵ میلیون هکتار هم ۸۴ و ۸ دهم میلیون هکتار وسعت مراتع کشور است که بیش از ۵۲ درصد سطح کشور را تشکیل می‌دهد.

او با اشاره به اینکه ۶۱ درصد وسعت کشور هم منابع ملی هست اضافه کرد: ۳۴ میلیون هکتار طرح مرتعداری در کشور تهیه شده که ۲۰ میلیون هکتار آن واگذار شده که در دست اجرا است

نقش موثر گیاهان دارویی در توانمندسازی جوامع محلی

غیبی رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور هم گفت: دارو‌های گیاهی در طرح‌های جنگل می‌تواند در بحث معیشتی مردم و توانمندسازی جوامع محلی نقش بسزایی را ایفا کند

غیبی افزود: سطح جنگل‌های کشور بیش از ۱۴ و ۳ دهم میلیون هکتار است که بسیاری از گونه‌های درختی و درختچه‌های دارای میوه و برگ و گل را می‌توان مورد استفاده داروی قرار داد و برای نمونه برگ گیاه مورد که از یک نوع درختچه جنگلی می‌باشد نوعی داروی گیاهی است که به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

او تصریح کرد: در ستاد گیاهان دارویی کشور در سند ملی گیاهان دارویی سیاست بر این است که کشت گیاهان دارویی در زمین‌های کشاورزی مردم صورت گیرد و به متقاضیان این کار تسهیلات بذر و قلمه تعلق میگیرد.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: جنگل‌های استان مرکزی بیش از ۳۰ هزار هکتار است که عمده گیاهان دارویی در آن‌ها بنه بادام و باریجه است که باریجه استان مرکزی یکی از بهترین باریجه‌های دنیا محسوب می‌شود.

اشتغال ۴ هزار و ۹۰۰ نفر روز در حوزه گیاهان دارویی استان مرکزی

محمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و جنگلداری و استان مرکزی هم گفت: در سال ۹۸ در حوزه گیاهان دارویی در استان مرکزی ۴ هزار و ۹۰۰ نفر روز اشتغال ایجاد شده و پتانسیل اشتغال بیشتر در این حوزه وجود دارد.

محمدی افزود: در استان مرکزی یک میلیون و ۷۰۰ هزارهکتاراراضی مرتعی وجود دارد که ۴۰ هزار هکتار اراضی جنگلی است که ۲۲۷ گونه گیاه دارویی در این اراضی‌ها و بیش از هزار گونه در مراتع و بقیه اراضی‌ها است


کارگاه آموزشی تخصصی گیاهان دارویی و صنعتی با حضور مدیران و نمایندگان سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری پانزده استان کشور در اراک برگزار شد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.