سوم اسفند همزمان با سالروز تاسیس راه آهن سراسری در ایران؛

ریل گذاری ۱۰ هزار کیلومتر راه آهن در آینده نزدیک / ایران جزو کشور‌های خودکفا در صنعت ریل

معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور از ریل گذاری ۱۰ هزار کیلومتر راه آهن در آینده نزدیک خبر داد.

بومی سازی ۱۰۰ درصدی توسعه شبکه‌های ریلی کشور/ ابر پروژه‌هایی که توسط مهندسان ایرانی ساخته می‌شودعباس خطیبی معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور  در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه توسعه ریلی یکی از برنامه‌های اساسی و مهم کشور در دولت‌های گذشته بوده است، گفت: دولت در بخش‌های مختلف همواره پیگیر توسعه صنعت ریل بوده به طوری که در طول سال‌های گذشته اقدامات موثر و گام‌های بزرگی در این حوزه برداشته  و آثار و اقدامات صورت گرفته در این حوزه کاملا محسوس و چشمگیر بوده است.

او با اشاره به اینکه ۱۱ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور تاکنون ساخته شده است، گفت: با احتساب خطوط اصلی، فرعی و آنتنی میزان شبکه ریلی کشور به ۱۴ هزار کیلومتر می‌رسد.

خطیبی ادامه داد: طبق برنامه توسعه کشور و طبق قانون بودجه توسعه، شبکه ریلی باید در قالب ۳۴ طرح و به میزان ۱۰ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور توسعه یابد.

معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور اظهار کرد: تا کنون از ۱۰ هزار کیلومتر حدود ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در دست ساخت و اجراست و هم اکنون انجام اقدامات و ریل گذاری به روی زمین صورت گرفته و کار در دست پیمانکاران است.

او ادامه داد: ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر از این ۱۰ هزار کیلومتر هم جزء پروژه‌هایی هستند که در دست مطالعه قرار دارد و کار‌های اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود و ما به التفاوت این ۱۰ هزار کیلومتر به طول ۱۳۰۰ کیلومتر در طول سال‌های گذشته اجرایی شده است.
 
بومی سازی ۱۰۰ درصدی توسعه شبکه‌های ریلی کشور/ ابر پروژه‌هایی که توسط مهندسان ایرانی ساخته می‌شود

رکورد ساخت شبکه ریلی را شکاندیم

خطیبی با بیان اینکه کار‌های قابل توجهی در توسعه شبکه ریلی کشور صورت گرفته است، گفت: کار‌های اجرایی در این بخش به شکل قابل توجهی انجام شده و ما در طول ۳ تا ۴ سال گذشته توانسته‌ایم رکورد ساخت شبکه ریلی را بشکنیم، این در حالی است که ۱۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی در طول ۹۰ سال گذشته ساخته شده است بنابراین ما در طول چند سال گذشته توانسته‌ایم اقدامات موثری را در جهت توسعه این بخش انجام دهیم.

معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه هم اکنون شرایط اقتصادی و مشکلاتی که در این بخش وجود دارد محدودیت‌های بسیار زیادی را برای ما ایجاد کرده است، افزود: خوشبختانه با وجود تمام این مشکلات توانسته‌ایم در این حوزه به عدد قابل توجهی برسیم و دستاورد‌های مهمی را در این حوزه به دست بیاوریم.

تکمیل پروژه های نیمه تمام ارجع تر از ساخت طرحی جدید

او با بیان اینکه در طول ۳ سال گذشته تمرکز خاصی در پروژه‌های ریلی کشور داشته‌ایم، گفت: بیشترین تمرکز ما بر اتمام پروژه‌های تمام ریلی بوده و برنامه ریزی بسیار خوبی در این بخش صورت گرفته است.

او افزود: با همکاری وزارت راه و شهرسازی و حمایت سازمان برنامه و بودجه توانستیم ۵ پروژه ریلی کشور را به ثمر برسانیم به طوری که در سال ۹۶ پروژه تهران همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر و پروژه ملایر کرمانشاه به طول ۱۸۰ کیلومتر را به بهره‌برداری رساندیم.

خطیبی بیان کرد: با افتتاح این دو پروژه توانستیم دو مرکز استان همدان و کرمانشاه را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم همچنین در سال ۹۷ دو پروژه مهم دیگری را که از سال‌های پیش نیمه تمام مانده بودند را توانستیم به بهره‌برداری برسانیم.
 
بومی سازی ۱۰۰ درصدی توسعه شبکه‌های ریلی کشور/ ابر پروژه‌هایی که توسط مهندسان ایرانی ساخته می‌شود
معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور ادامه داد: راه آهن مراغه_ارومیه به طول ۱۰۰ کیلومتر و حد فاصل مهاباد تا ارومیه و همچنین راه آهن قزوین_رشت به طول ۱۶۵ کیلومتر را که جزء شاهکار‌های مهندسی ریلی کشور به شمار می‌رود را در اسفند ۹۷ به بهره‌برداری رساندیم.

او افزود: در آذر ۹۸ هم راه آهن دو خط میانه_بستان آباد حد فاصل میانه تا بستان آباد را به طول ۱۳۲ کیلومتر توانستیم افتتاح کنیم.

طی آینده ای نزدیک، راه آهن اردبیل به شبکه ریلی متصل می شود

خطیبی به برنامه‌های آتی توسعه شبکه ریلی کشور هم اشاره کرد و گفت: سعی داریم سه مرکز استان دیگر را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم که مهم‌ترین آن اردبیل و کردستان است که تا کنون پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و امیدواریم بتوانیم هر چه سریع‌تر این پروژه را به مرحله اجرایی و به بهره‌برداری رسانیم.

معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه یکی از ابر پروژه‌های ریلی کشور راه آهن چابهار به زاهدان است، گفت: این پروژه سال‌های طولانی است که نیمه تمام مانده این در حالی است که یکی از مهم‌ترین و بزرگترین پروژه‌های ریلی کشور به شمار می‌رود به طوری که با موافقت مقام معظم رهبری برای اتمام این پروژه توانستیم منابع و اعتبارات لازم را از صندوق توسعه ملی کشور دریافت کنیم.

او با اشاره به اینکه طول راه آهن چابهار به زاهدان حدود ۶۱۰ کیلومتر است و نقش موثری در اتصال کریدور‌های اصلی کشور دارد و در توسعه دسترسی به کشور CIS و کشور‌های همسایه ایجاد می‌کند و این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور به شمار می‌رود و اقدامات لازم در این بخش در حال انجام است.

خطیبی با اشاره به اینکه کل پیشرفت راه آهن چابهار زاهدان تا کنون ۴۲ درصد بوده است، گفت: همچنین ۵۸ درصد از اقدامات زیر سازی این پروژه انجام شده و تمامی تلاش ما آن است که بتوانیم تا سال ۱۴۰۰ این پروژه را به اتمام برسانیم.

تلاش های برای راه اندازی راه آهن خواص هرات ادامه دارد

معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور با بیان اینکه راه آهن خواص هرات هم یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور محسوب می‌شود، افزود: برنامه ریزی‌های ما برای ساخت و اتمام این طرح در حال انجام است و امیدواریم تا اوایل سال آینده اقدامات لازم برای اتمام این پروژه را انجام دهیم.
 
بومی سازی ۱۰۰ درصدی توسعه شبکه‌های ریلی کشور/ ابر پروژه‌هایی که توسط مهندسان ایرانی ساخته می‌شود
او یادآور شد: این پروژه ارتباط بین المللی ما را با کشور‌های همسایه از جمله افغانستان فراهم می‌کند بنابراین یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور به شمار می‌رود.

خطیبی با بیان اینکه در طول ۳۰ سال گذشته در صنعت ریلی اقدامات لازم برای رسیدن به خودکفایی صورت گرفته است، گفت: تلاش‌ها و زحمات بسیار زیادی برای بومی سازی صنعت ریلی کشور صورت گرفت و تجهیزات و امکانات لازم برای ساخت پروژه‌های ریلی انجام شده است.

بومی سازی صنعت ریل با افزایش شدت تحریم ها

معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور اظهار کرد: تا یکی دو سال گذشته فضا برای استفاده از امکانات خارجی وجود داشت، اما با افزایش شدت تحریم‌ها و مشکلاتی که برای تامین منابع و مباحث اقتصادی از جمله منابع پولی داشتیم سعی کردیم توان خود را برای بومی سازی و استفاده از تجهیزات داخلی بیشتر کنیم.

او بیان کرد: هم اکنون با همکاری تمامی شرکت‌ها و کارخانجات داخلی تمامی ادوات تجهیزات تراورس امکانات و سیستم‌های ارتباطی تولید داخل است و به گونه‌ای در این حوزه به بومی سازی دست یافته‌ایم.

خطیبی گفت: تا چند سال پیش مشکلاتی در تامین ریل به ویژه توسط شرکت‌های داخلی داشتیم که با همکاری شرکت ذوب آهن از امسال تمامی ریل‌های استفاده شده تولید داخل است.

معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور، افزود: از اواخر نیمه امسال از ریل ذوب آهن با استاندار ۶۰E۱ استفاده می‌کنیم و تمامی تجهیزات مربوط به این پروژه‌ها از تولید داخل است.

او تاکید کرد: تنها بخش‌های جزئی از پروژه‌های ریلی مربوط به شرکت‌های خارجی است که این تجهیزات چندان مهم نیست و اصل مسئله آن است که تمامی محصولات و پروژه‌های ریلی ما تولید داخل است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
بر اين مژده گر جان فشانيم رواست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
بندرعباس-رشت هنوز عملیاتی نشده مسافر هم زیاد است،امیدوارم عملیاتی بشه،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
این وسط بندر های مهم مانند بوشهر چی میشن؟
Australia
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
اقایانی که به خودکفایی در صنعت ریلی می نازید؛ لطفا در خصوص اینکه چنددرصد سرمایه این ریل گذاری ها از چین و روسیه تامین شده و اینکه این ریل گذاری چه میزان با جاده ابریشم جدید مربوطه نیز سخن بگویید!
آخرین اخبار