باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تلاطم قیمتی در آخرین هفته بهمن ۹۸/ آیا ویروس کرونا بر قیمت بازار‌های مالی تاثیر می‌گذارد؟

در هفته آخر بهمن ۹۸ شاهد افزایش چشمگیر قیمت ارز و طلا بودیم، تلاطم قیمتی ارز بر شاخص بورس تاثیر مثبتی گذاشت و باعث رشد قیمت سهام‌ها در بورس شد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در آخرین هفته بهمن ۹۸ شاهد تلاطم قیمتی در بازار ارز بوده ایم به گونه ای که این ۲ بازار گوی سبقت را از یکدیگر ربوده بودند و در نهایت  بازار طلا و سکه برنده این رقابت شد، اما بازار بورس و سرمایه به رشد مثبت خود با شیب ملایمی ادامه می‌داد و  در این بازار خبری از تغییرات جهشی در شاخص نبود.

این تغییرات شدید قیمتی در بازار ارز و طلا به عوامل مختلفی  بستگی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بازار طلا و سکه  در این هفته با افزایش شدید قیمتی مواجه شد که در چند وقت اخیر این افزایش قیمت بی سابقه بود به گونه‌ای که در هفته چهارم بهمن سکه  از ۵ میلیون و ۶۰ هزار تومان به قیمت ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

افزایش نرخ ارز عامل گرانی سکه 

محمد مهدی سماواتی کارشناس بازارهای مالی در گفت و گو  با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  علت افزایش قیمت سکه به دو عامل افزایش نرخ ارز و حباب سکه بستگی دارد که  در  روزهای گذشته شاهد بودیم،  حباب سکه کاهش محسوسی داشت که به دنبال آن  کاهش چشمگیر قیمت سکه نمایان بود اما در حال حاضر این حباب سکه افزایش یافته است که دلیل آن را می توان  افزایش تقاضا در بازار سکه  و طلا نام  برد.

شما می‌توانید روند قیمت سکه را  در چهارمین هفته بهمن در نمودار زیر مشاهده کنید

تلاطم قیمتی در آخرین هفته بهمن 98/ ویروس کرونا بر قیمت بازار های مالی تاثیر می گذارد؟/ قیمت طلا و سکه در روزهای پایانی سال دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟

رکورد شکنی قیمت انس طلا در ۷ سال گذشته / روند افزایش قیمت طلا و سکه ادامه نخواهد داشت

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: اونس جهانی طلا طی ۷ سال گذشته، به بالاترین سطح خود رسیده است.

نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در ادامه افزود: افزایش نرخ ارز و اونس جهانی از عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت طلا و سکه در بازار است.

کشتی آرای در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار طلا و سکه طی هفته آینده چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد که این روند افزایشی در بازار ادامه داشته باشد چرا که این افزایش ناشی از هیجانات کاذب در بازار است.

آیا  FATF  سبب افزایش قیمت ارز می شود ؟

 عبدالناصر همتی ، رئیس بانک مرکزی   در گفت و گو  با  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سودجویان سعی دارند که از این فرصت در جهت التهاب بازار ارز استفاده کنند.

همتی در ادامه بیان کرد: این اقداماتی که سودجویان در بازار ارز انجام می‌دهند هیچ تأثیر معناداری نخواهد داشت.

او در ادامه تأکید کرد: در حالی که عده‌ای در این باره می‌گویند این اقدامات نابخردانه که در بازار ارز صورت می‌گیرد سبب شکست سد مقاومت چهارده هزار تومانی نرخ دلار می‌شود اما این گونه نیست چرا که در سال گذشته حدود سه بار این سد مقاومت شکسته شد، اما بانک مرکزی این مسئله را کنترل کرده است و آن را در جهت تعادل به حرکت در آورده است.

رئیس بانک مرکزی در ادامه افزود: افرادی که وارد بازار ارز می‌شوند باید ریسک دارایی‌شان را برای افزایش یا کاهش آن بپذیرند.

افزایش چشمگیر قیمت  ارز در آخرین هفته بهمن ۹۸

در چهارمین هفته بهمن شاهد افزایش شدید قیمتی بوده ایم  به طوری که در اولین روز هفته قیمت دلار به ۱۳ هزارو ۸۵۰ تومان و یورو نیز به ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

این افزایش قیمت در روز‌های بعدی ادامه داشت به گونه‌ای که در دومین روز هفته (۲۷ بهمن ۹۸) دلار  و یورو با افزایش ۵۰ تومانی نسبت به روز قبل  به ترتیب به نرخ ۱۳ هزار و ۹۰۰ و ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

در روز دو شنبه (۲۸  بهمن ۹۸) افزایش قیمت ۵۰ تومانی برای دلار و یورو تکرار شد که در پی آن دلار به نرخ ۱۳ هزا رو ۹۵۰ تومان معامله شد و یروو نیز  گزینه ثبات قیمت را انتخاب کرد و در نرخ ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان ماندگار شد.

در چهارمین روز هفته (۲۹ بهمن ۹۸) دلار با افزایش جهشی از قیمت ۱۴ هزار تومان عبور کرد و در ساعت ۱۲:۰۰ ظهر به ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید این افزایش قیمت تا  ساعات پایانی معاملات ادامه داشت که نرخ پایانی آن   به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسید و این افزایش قیمت در یک روز در مدت اخیر کم سابقه بوده است.

یورو  نیز ۲۰۰ تومان افزایش یافت و به قیمت ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان  خرید و فروش شد که البته این افزایش قیمت برای اسکناس یورو همامنند دلار بسیار چشمگیر بود.

در پنجمین روز هفته (۳۰ بهمن ۹۸) ، دلار نیز  از پله ۱۴ هزار و  ۵۰۰ تومان به  ۱۴ هزار و  ۲۰۰ تومان  پایین آمد و ۳۰۰ تومان کاهش قیمت نسبت به دیروز   داشت، اما یورو برخلاف دلار ، کاهش قیمتی را تجربه نکرد و بر صندلی  ثبات قیمت تکیه کرد و در حال حاضر به نرخ ۱۵ هزار  و ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

در ششمین و آخرین روز کاری هفته   (یکم اسفند ۹۸) دلار و یورو نیز  تغییر قیمتی نداشتند و به ترتیب به قیمت ۱۴ هزارو ۲۰۰ تومان و ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان  معامله شدند.

شما می توانید روند قیمت دلار  را به صورت نمودار در تصویر زیر مشاهده کنید

تلاطم قیمتی در آخرین هفته بهمن 98/ ویروس کرونا بر قیمت بازار های مالی تاثیر می گذارد؟/ قیمت طلا و سکه در روزهای پایانی سال دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟

یکی از صرافان بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان,گفت: در این هفته شاهد افزایش قیمت در بازار ارز بوده ایم که همزمان با آن میزان تقاضا نسبت به گذشته کمی افزایش یافت و بازار شاهد رفتار هیجانی منبی بر هجوم خرید ارز نبوده است.

او افزود: معمولا در روز‌های پایانی سال شاهد افزایش قیمت در بازار ارز هستیم و این امر طبیعی در بازار ارز بوده است.

این صراف بازار ارز توصیه کرد: در زمانی که قیمت دلار به میزان قابل توجه‌ای افزایش میابد متقاضیان  اقدام به خرید ارز  به مقدار زیاد نکنند.

برخی از کارشناسان و فعالان بازار ارز معتقدند به دلیل نزدیک شدن به روز های  پایانی سال   با  سررسید مالی شرکت ها و سفرهای خارج از کشور تقاضا برای ارز افزایش میابد و سبب افزایش قیت ارز می شود البته FATF  نیز در بازار ارز بی تاثیر نخواهد بود.

آیا قیمت ارز تا پایان سال  کاهش میابد؟

حسن مرادی کارشناس اقتصادی در گفت و گو  با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان,گفت: با توجه به نوسانات شدید قیمتی ارز در روز‌های اخیر بعید است که نرخ ارز تا پایان امسال افزایش یابد چراکه میزان خرید آن  کاهش میابد و صرافی‌ها تمایل به فروش ارز دارند.

او افزود: تعداد کمی مسافر برای سفر‌های خارجی نیاز به ارز دارند چراکه تا به الان ارز مورد نیاز خود را تامین کره اند.

مرادی تصریح کرد : عامل محرک قیمت ارز می‌تواند سفر‌های نوروزی باشد که با شیوع ویروس کرونا سفر به کشور‌های آسیای که تقاضایی زیادی دارد  نیز کاهش یابد بنابراین دور از انتظار است که نرخ ارز در روز‌های پایانی سال تغییر محسوسی داشته باشد.

او اظهار کرد: روند قیمت بازار طلا و سکه نیز همسو با نرخ ارز خواهد بود و افزایش قیمت طلا به بیشترین حد خود رسیده است ؛چون قیمت جهانی طلا تغییر محسوسی ندارد پیش بینی می‌شود قیمت طلا در داخل کشور تغییر عمده‌ای نداشته باشد، اما اگر قیمت جهانی طلا تغییر کند احتمال سعود قیمت در روز‌های باقیماده سال وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: پیش بینی می‌شود افزایش قیمت ارز و طلا موقتی باشد و در روز‌های آینده شاهد کاهش آن باشیم.

نصرالله برزنی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو  با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان,گفت: افزایش نرخ ارز سبب سعود قیمت سهام بازار سرمایه شد چراکه  این امر  درآمد شرکت‌هایی که در بورس سهام دارند و به صادرات متکی هستند را افزایش می‌دهند.

او افزود: با افزایش شاخص بورس انتظار سعود قیمت سهام نیز بالا می‌رود و حتی بر تولیدات داخلی و خدمات نیز اثر افزایشی را از خود بر جای می‌گذارد.

او تصریح کرد: افزایش قیمت سهام شرکت‌ها هزینه‌های تولید و خدمات را بالا می‌برد، اما چون در دامنه سود قرار می‌گیرد این سود نسبت به هزینه بیشتر خواهد بود البته این رویداد در ۳۰ سال اخیر بار‌ها تکرار شده است.

برزنی اظهار کرد: FATF می‌تواند شکی به بازار ارز در جهت افزایش یا کاهش وارد کند، اما ۴۰ سال با تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران مقابله کرده ایم و توانایی آن را داریم که با وجود FATF به فعالیت‌های اقتصادی خود ادامه دهیم و  بازار‌های مالی خود را رشد دهیم . FATF تاثیری در بلند مدت نخواهد داشت حال یاید دید در آینده عملکرد اقتصادی کشور چگونه  خواهد بود و در مراودات تجاری با کشور‌های دیگر طرف معامله چه رفتاری خواهد داشت.

او در پایان گفت: اگر عوامل برونزای  تاثیر گذار در اقتصاد کشور  اتفاق نیوفتد بازار بورس به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد.

نمودار زیر روند شاخص بورس در هفته چهارم  به تصویر کشیده است

تلاطم قیمتی در آخرین هفته بهمن 98/ ویروس کرونا بر قیمت بازار های مالی تاثیر می گذارد؟/ قیمت طلا و سکه در روزهای پایانی سال دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟

ارزش معاملات بورس تهران از ۳۸۷۵۱ میلیارد ریال گذشت

 شاخص کل با ۶۶۳۵ واحد افزایش  روبرو شد و به رقم ۴۷۸۷۵۵ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن با ۳۴۹۸ واحد افزایش روبرو شد و به رقم ۱۵۵۶۸۵ واحد رسید.

شاخص بازاراول با ۳۴۷۹ واحد افزایش به رقم ۳۳۹۱۶۵ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۱۹۵۰۸ واحد افزایش رقم ۱۰۱۳۰۷۸ واحد را تجربه کرد.

بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را پتروشیمی پارس، سرمایه گذاری غدیر، پالایش نفت تهران، فولاد خراسان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گروه مپنا، بانک ملت، پتروشیمی جم، بورس اوراق بهادار تهران و پالایش نفت بندرعباس به نام خود اختصاص دادند.

از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را بانک تجارت، بانک صادرات ایران، بین المللی توسعه ساختمان، فولاد مبارکه اصفهان، سایپا، پارس خودرو، پالایش نفت خودرو، پدیده شیمی قرن، بانک کارآفرین و صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کمند به نام خود ثبت کردند.

به نظر می رسد طبق گفته کارشناسان  افزایش قیمت در بازار های ارز و طلا موقتی بوده  و این روند قیمتی ادامه دار نخواهدبود حال باید دید که پیش بینی کارشناسان تا چه حدی در  روزهای آینده اتفاق  می افتد .

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۱:۵۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
صعود صحیحه نه سعود
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۰:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
بازار را ما مردم خودمان خراب میکنیم هیچکس به یکدیگر رحم نمیکنه ببخشید که خارج از موضوع مثال میزنم الان همه نیاز به ماسک خواهیم داشت ولی سودجویان ماسک و ژل ضد عفونی را قایم کردن تا گرون بفروشن وقتی ما به همدیگر رحم نکنیم این میشود وضع ما و ترامپ قمار باز هم هر کاری دلش میخواد میکنه بخدا کشوری داریم که در دنیا تکه ولی خودمان خراب میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
تلاطم قیمت برای تمام سال !!! نه فقط هفنه آخر
شما کافیه قیمت ارز رو از صرافی ملی بگیرید خواهید دید که چیزی بعنوان ثبات قیمت نداریم طبیعی هم هست کشوری با اینهمه تنش با دنیا جنگهای منطقه ای دخالت در سیاست های جهانی !! حق بدید که ثبات بی معنی !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
تاثیرات عمیق تحریم و ناکارامدی برنامه ها برای تحول کشور روز به روز نمایان تر میشه رکود اقتصادی و رشد منفی اقتصاد بیکاری مزمن و تورم افسار گسیخته نوید روزهای خوبی برای مردم رو نمیده !!! از یکطرف دولت سنگین و غیر کارآمد که هزینه اشو بر دوش و سفره مردم تحمیل کرده از یک طرف نظریات متفاوت مسئولین از یک طرف وضعیت ایران با کشورهای همسایه از یکطرف بی نظمی و بی برنامگی ازیکطرف فساد گسترده چشم انداز مناسبی رو نشون نمیده !!!
کشورهای که تونستن در این رقابت سخت خودشون رو بهبود ببخشند لااقل مسائل کشور ما رو نداشتند !!!؟
آخرین اخبار