خروجی سد کرخه پس از بارندگی افزایش یافت

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از افزایش خروجی سد کرخه به ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه و در حد تاب‌آوری خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه خروجی سد کرخه به ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه و در حد تاب‌آوری رودخانه افزایش یافته است گفت: هم اکنون سد‌های استان با ظرفیت خالی ۸.۹ میلیارد مترمکعبی آمادگی لازم برای مهار و کنترل سیلاب‌ها را داشته و تنها سد کرخه در بارش‌های اخیر افزایش خروجی کنترل شده دارد و از ۲۰۰ مترمکعب برثانیه به ۳۰۰ مترمکعب برثانیه می‌رسد که در حد تاب آوری رودخانه است و مشکلی برای پایین دست بوجود نمی‌آید.

او افزود: در سد مارون که بیشترین کسری منابع آبی را دارد، برای استفاده حداکثری از شرایط بارشی و حفظ و نگهداشت آب برنامه ریزی شده و خروجی سد ۳۰ مترمکعب برثانیه کاهش یافت و خروجی سد دز ۲۰۰ تا ۲۴۰ مترمکعب برثانیه، خروجی سد گتوند (کارون) ۲۵۰ مترمکعب برثانیه، خروجی سد مارون ۵۰ مترمکعب برثانیه و سد جره ۱۰ مترمکب برثانیه است.

بهارلویی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت مناسب کنترل سیل سد‌های استان که از قبل برنامه ریزی شده، در حال حاضر رواناب حاصله از سیستم‌های بارشی توسط سد‌ها کنترل شده و در صورت وقوع سیل، به طور کامل مهار می‌شود.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: کارگروه برنامه ریزی، پایش و سنجش ستاد مدیریت سیلاب در سازمان آب و برق تشکیل می شود که با توجه به نزدیکی فصل بهار و سیلاب‌های محتمل این فصل و به منظور بررسی آخرین شرایط تشکیل شده است.

این مقام مسئول گفت: با ورود به ماه‌هایی که احتمال وقوع سیل بیش از سایر زمان‌هاست، ستاد مدیریت سیل در سازمان آب و برق و کارگروه‌های فنی و تخصصی آن فعالیت خود را تشدید کرده و آخرین شرایط را بررسی می‌کنند.

او ادامه داد: کارگروه برنامه ریزی، پایش و سنجش ستاد مدیریت سیلاب، متشکل از ۱۰ دفتر تخصصی است که با بررسی جوانب مختلف، پیش بینی رواناب‌ها ورودی، پایداری سدها، آمادگی واحد‌های نیروگاهی و شرایط رودخانه‌ها نسبت به تعیین سطح هشدار اقدام کرده و برنامه ریزی لازم را انجام داده همچنین به منظور تدقیق شرایط بارشی با دعوت از مدیر کل سازمان هواشناسی استان به جلسه کارگروه به شکل موثر و کاربردی میزان بارش‌ها در سطح هر حوضه مشخص و اثرات آن سنجیده شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار