آیا می‌دانید اولین سوپ آماده جهان چه بود؟

سوپ ترخینه که اولین سوپ آماده جهان است ریشه در فرهنگ ترکان آسیای میانه دارد و توسط سلجوقیان به خاورمیانه و آناتولی آورده شده است

آیا می‌دانید ترخینه اولین سوپ آماده جهان است؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا می‌دانید "تارحانا" که از سالیان دور تا به امرور توسط ترک‌ها در آسیای میانه تهیه شده، اولین سوپ آماده در جهان است؟

تارحانا و یا همان ترخینه یک محصول سنتی از غلات تخمیر شده است که با مخلوط کردن، تخمیر شدن، خشک کردن و آسیاب کردن آرد، ماست، ماده مخمر، سبزیجات و ادویه جات به دست می‌آید. گفته می‌شود "ترخینه" که توسط ترکان آسیای میانه تهیه می‌شده، اولین سوپ آماده جهان است و توسط سلجوقیان به خاورمیانه و آناتولی آورده شده است. در رابطه با اینکه نام "ترخینه" از کجا آمده، اطلاعات دقیقی در دست نیست. در زبان ترکی به این سوپ "تارحانا" گفته می‌شود. یونانیان نیز به این سوپ "ترانا" می‌گویند و آن را زیاد مصرف می‌کنند.

شایعات و روایت‌های متعددی در مورد ریشه کلمه "تارحانا" وجود دارد: آنچه که بیشتر شایع است، این است که از کلمه "دارحانا" به معنی "خانه فقیر" برگرفته شده است. گفته می‌شود که در یکی از روز‌های ماه رمضان، سلطان به خانه یکی از فقرا رفته و در آنجا افطار می‌کند. صاحبخانه که چیزی برای پذیرایی از سلطان نداشت، تنها با کاسه‌ای سوپ و نان از سلطان پذیرایی می‌کند. سلطان سوپ را بسیار می‌پسندد و نام آن را می‌پرسد. زن صاحبخانه نیز با شرم و در حالی که سر خود را پایین انداخته بوده، می‌گوید: سوپ "دارحانا" یعنی سوپ "خانه فقیر". بدین ترتیب این نام به مرور زمان به نام "تارحانا" تبدیل می‌شود.

فرهنگ مربوط به سوپ "تارحانا" و یا همان ترخینه در شهر قهرمان مرعش ترکیه توسعه بیشتری یافته و انواع متفاوت ترخینه در این شهر تهیه و پخت می‌شود. شهر‌های عشاق، افیون قره حیصار، مالاتیا، بندرما، گونن، گئدیز و بی پازاری نیز با طبخ سوپ ترخینه مختص به خود بسیار مشهور هستند.

منبع:‌ تی آرتی 

انتهای پیام/

برچسب ها: تغذیه ، آشپزی ، سوپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
برو بابا ترخینه از ایران باستان در نزد عشایر غرب ایران بوده و کم کم به مناطق دیگه رفته