الزام بازرسان کار در فارس برای نظارت بیشتر بر بهداشت کارگاه‌ها

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از الزام بازرسان کار برای نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر روند رعایت ایمنی و بهداشت در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، مطابق دستورالعمل پیشگیری از بیماری کروناویروس، خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مصطفی هاشمی گفت: در جلسه شورای اداری حوزه‌ی کار، مقرر شد ضمن ارائه راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال بیماری کروناویروس جدید در جامعه کارگری، برنامه های لازم برای حفظ سلامت جامعه گیرنده خدمات از این حوزه ارائه شود.

او گفت: طی مکاتبه انجام شده با واحدهای اجرایی، حضور و غیاب اثر انگشتی مقرری بگیران بیمه بیکاری که بعضاً توسط کاریابی‌ها و ادارات اجرایی انجام می‌شد، متوقف و مقرر شد تا پایان سال به صورت سنتی (امضا ) و با برنامه ریزی و تصمیم توسط روسای ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان ها و برای جلوگیری از تجمع ،با حداقل زمان در نظر گرفته شده، دنبال شود.

هاشمی با اشاره به توقف جلسات مجامع اعم از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی تا بیستم فروردین سال 1399، خاطرنشان کرد که در راستای حفظ سلامت جامعه کارگری، برنامه‌های لازم برای پیشگیری، به کارگاه‌های استان ابلاغ شده است.

او از توقف جلسات رسیدگی هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف در فارس از روز شنبه دهم اسفند به مدت یکهفته خبر داد و گفت: در صورت تداوم توقف جلسات این هیئت‌ها، موضوع متعاقبا اعلام خواهد شد.

هاشمی بیان کرد: از روز شنبه دهم اسفند با هماهنگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و هماهنگی لازم با اداره بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی، دستورالعملی درباره چگونگی انجام بازرسی کار و بهداشت حرفه ای، ویژه شرایط موجود تهیه خواهد شد.

او گفت: با توجه به مجوز صادره از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، کلاس‌های آموزشی عمومی و تخصصی ایمنی تا بیستم اسفند تعطیل است.

مدیر روابط‌کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس همچنین به اقدامات اجرایی شده در کارگاه‌های این استان اشاره و خاطرنشان کرد که حتی سرویس ایاب و ذهاب کارگران قبل و بعد از سوار شدن ضدعفونی می‌شود.

او با اشاره به صدور مجوز مرخصی با حقوق برای کارگران دارای بیماری زمینه ای، اتخاذ تدابیر ضدعفونی برای کارگران قبل از شروع و بعد از اتمام کار، پرداخت حقوق کارگران به صورت الکترونیک، کنترل و شناسایی کارگران مشکوک، کاهش میزان تجمعات و مکالمات کارگران و... به عنوان بخشی از توصیه های عمومی یاد کرد.

هاشمی با بیان اینکه وسایل حفاظت فردی مناسب در ادارات کار شهرستان‌های استان برای بازرسان کار، مقرری بگیران، تشکلات کارگری و کارفرمایی و ... تامین شده است، گفت: با تشدید نظارت بر کارگاه‌های استان، ترتیبی اتخاذ شد تا وسایل حفاظت فردی از قبیل دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز کارگران تامین شود.

او با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی به کارفرمایان و ضرورت اجرای آن، گفت: در صورت اشاعه این بیماری در استان، لزوم کاهش ساعت کار کارگران یا تعویض شیفت کاری به عنوان اقدامات پیشگیرانه برای کاهش مواجهه‌های فردی، مد نظر قرار دارد.

هاشمی خاطرنشان کرد که این اقدامات با هماهنگی کمیسیون کارگری و شورای تامین استان و پس از بررسی دقیق و در مرحله اول با توافق کارگر و کارفرما و در مرحله بعد با تصویب شورای تامین اجرایی می‌شود.

او یادآور شد که تشکیل جلسه فوری با کارشناسان بهداشت حرفه ای شهرستان ها برای ارائه راهکار به کارفرمایان در راستای پیشگیری از ابتلای کارگران با این بیماری نیز در دستور کار قرار گرفت.

مدیر روابط‌کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس ابراز امیدواری کرد که با اجرای دقیق برنامه‌های پیش بینی شده، جامعه کارگری و کارفرمایی این روزهای حساس را با سلامتی و موفقیت پشت سر بگذارند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.