اصلاح قوانین، راهکار افزایش مشارکت زنان

عضو کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر اصفهان بازنگری در قوانین موجود را از عوامل افزایش مشارکت زنان در صحنه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دانست.

فریده روشن عضو کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بازنگری در قوانین موجود را از عوامل افزایش مشارکت زنان دانست و گفت: آموزش مطلوب می‌تواند تأثیر منفی بسیاری از عوامل ساختاری بر مشارکت زنان در صحنه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را کاهش دهد.

او اظهار داشت: زنان می‌توانند کارآفرین باشند، کسب و کار ایجاد کنند و باعث بهبود کیفیت زندگی در خانواده و جامعه شوند. نقش زنان در تحقق توسعه پایدار را کسی نمی‌تواند انکار کند، اما موانعی بر سر راه فعالیت آن‌ها و مشارکت زنان وجود دارد که می‌تواند گاهی آن‌ها را در راه فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دلسرد کند.

عضو کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر اصفهان افزود: فقدان ایفای نقش در مدیریت اجرایی و در سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها یکی از این موانع است، اما برخلاف گذشته، امروز زنان در این حوزه‌ها بیشتر حضور دارند.

فریده روشن ادامه داد: وجود اندیشه و باور‌های نادرست و کلیشه‌های جنسیتی از دیگر موانع حضور فعال زنان در اجتماع است و این باور‌ها آنقدر پررنگ شده که گاهی خود زنان این کلیشه‌ها را باور کرده‌اند.

او نگاه منفی زنان به خود و عدم اعتماد به نفس را باعث خودداری آن‌ها از بر عهده گرفتن پست‌های مدیریتی در حوزه شهری در اصفهان دانست و تصریح کرد: زنان در تدوین قوانین مربوط به زنان و خانواده نقش کمتری دارند و این هم یکی از عوامل کمرنگ شدن انگیزه زنان برای مشارکت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر اصفهان بیان کرد: مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان در جامعه به معنای فراموش کردن نقش آن‌ها در خانواده نیست و این فعالیت‌ها نافی نقش همسر بودن و مادر بودن نیست.

او بازنگری در قوانین موجود را از عوامل افزایش مشارکت زنان دانست و گفت: آموزش مطلوب می‌تواند تأثیر منفی بسیاری از عوامل ساختاری بر مشارکت زنان در صحنه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را کاهش دهد و خوشبختانه امروزه شمار زنان تحصیل‌کرده بسیار زیاد است، اما دختران و زنان به آموزش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هم نیاز دارند.

روشن افزود: شورای شهر اصفهان مصوبه‌ای برای توسعه کارآفرینی داشت و مراکز فرهنگی شهرداری به‌خصوص خانه جوان اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش کارآفرینی با عنوان توان هفت کرد که تاکنون ۵۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی برگزار کرده و هدف، رسیدن به ۱۰۰ هزار نفر ساعت آموزش است.

او نبود اعتماد به نفس را چالش بزرگی برای پیشرفت زنان دانست و ادامه داد: زنان بسیار توانمند و شایسته‌ای داریم، اما به دلیل وجود این ضعف هنوز نتوانسته‌ایم از حضور آن‌ها در بخش‌های گوناگون بهره‌مند شویم.

عضو کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر اصفهان بیان کرد: شورای شهر در بودجه سال ۹۹ ایجاد مرکز مهارت‌افزایی و توان‌افزایی زنان و مرکز مادر و کودک را در دستور کار قرار داده است که امیدوارم بتوانیم بستر مناسبی برای فعالیت بیشتر زنان شهر اصفهان ایجاد کنیم.
 
انتهای/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.