ویروس کرونا را با چند راهکار ساده مهار کنید

افراد می‌توانند با استفاده از راهکارهای خانگی از ابتلا به کرونا پیشگیری کنند.

محمدعلی صحرائیان معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نایب رئیس انجمن ام اس و رئیس مرکز تحقیقات ام اس در گفت وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره ویروس کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا بین انسان و حیوان انتشار پیدا می‌کند. محققان چینی اعلام کرده‌اند منشا ویروس کرونا خفاش، مار و یا مورچه خوار است.

او درباره علائم ویروس کرونا بیان کرد: مهمترین علائم شایع این ویروس تب، سرفه، تنگی نفس، علائم گوارشی و اسهال است و در موارد بسیار شدید عفونت ریه به صورت درگیری یا سندرم‌های حاد تنفسی برای فرد به وجود می‌آید.

 صحراییان درباره این که چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستند، بیان کرد: سالمندان، افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و خانم های باردار بیشتر از همه گروه ها مستعد ابتلا به بیماری حاصل از ویروس کرونا هستند. نکته بسیار مهم و قابل توجه درباره ویروس کرونا راه های انتقال فرد به فرد این ویروس است؛  یعنی اینکه انتشار از راه تماس نزدیک با فرد مبتلا، دست زدن به وسایل آلوده و انتشار از راه هوا هم می تواند صورت بگیرد.

ویروس کرونا

او  گفت: مهمترین راه پیشگیری از کرونا این است که به طور مرتب و صحیح اقدام به شستشوی کامل دست ها کنیم و از دست دادن و روبوسی با افراد به خصوص کسانی که دارای علائم تنفسی مانند سرفه یا عطسه هستند، پرهیز کنید. دهان و بینی را به هنگام عطسه بپوشانید که مانع پخش شدن ترشحات تنفسی به اطراف شود و اگر با افراد صحبت می کنید به خصوص افرادی که احتمال درگیری دارند حداقل فاصله ۱ متر را حفظ کنید. همچنین از تماس دست شسته نشده و آلوده به چشم و صورت خودداری کرده و از رها کردن دستمال های استفاده شده در محیط پرهیز کنید. توصیه می شود غذاهای نیم پز پرهیز استفاده نکنید و از تماس با حیوانات تا حد امکان خودداری کنید.

صحراییان در خصوص استفاده مکرر از ماسک بیان کرد: زدن ماسک به تنهایی کافی نیست و بیشتر برای زمانی توصیه می شود که فرد مبتلا شده است، ماسک برای بیمارانی که از داروهای ضد سیستم ایمنی استفاده می کنند بیشتر توصیه می شود. نکته مهم در خصوص استفاده ماسک‌ها این است که  زمان خاصی دارند و برای  طولانی مدت نمی توان از آن ها بیش از یکبار  استفاده کرد. همچنین دست زدن به ماسک باعث آلوده شدن دست ها خواهد شد.

علائم ویروس کرونا


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ توصیه‌های تغذیه‌ای برای مقابله با کرونا


معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا آنتی بیوتیک ها برای درمان کرونا مناسب هستند، گفت: آنتی بیوتیک در درمان کرونا هیچ تاثیری ندارد و تاکنون واکسنی برای مهار این ویروس یافته نشده است. البته درمان هایی به صورت تحقیقاتی در حال انجام است.

او در خصوص نکات پیشگیرانه برای بیمارانی که مشکلات زمینه ای دارند، بیان کرد: توصیه می شود این افراد تا حد امکان سفر غیر ضروری یا حضور در اماکن شلوغ را محدود کنند و از رفتن به مکان های پرتردد تا زمانی که وزارت بهداشت تحت کنترل بودن این بیماری را اعلام می کند کاملا پرهیز کنند. اگر تغییر تنفسی و علائم سرماخوردگی به خصوص تب داشتند، حتما به پزشک مراجعه کنند. همچنین مایعات زیادی مصرف کرده و رژیم غذایی سالم و خوبی را داشته باشند.

کرونا ویروس

صحرائیان درمورد توصیه های مهم به خانواده ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مطرح کرد: اگر فردی در خانواده دچار تب یا علائم آنفلوانزا شد به پزشک مراجعه کند و برنامه دارویی که به او داده می شود را رعایت کند. درضمن یادمان باشد غیر از ویروس کرونا، سرماخوردگی های معمولی در این فصل شایع است و هر علامتی  را باید جدی بگیریم. هر سرماخوردگی به معنای ابتلا به کرونا نیست‌.

او افزود: کسانی که محدودیت حرکتی دارند مانند افراد مبتلا به ام اس  نیاز به مراقبت بیشتری دارند؛ زیرا ممکن است مشکلاتی در انجام موارد بهداشتی مثل شستن دست داشته باشند. یک فرد ممکن است بین ۲ تا ۱۴ روز به ویروس کرونا مبتلا و هیچ علامتی نداشته باشد و فقط آن را در محیط پخش کند.

 صحرائیان در خصوص امور تغذیه‌ای مطرح کرد: مصرف میوه جات، سبزیجات و غذاهای حاوی ویتامین c بیشتر در این مدت توصیه می‌شود. همچنین مصرف غذاهای گرم مانند سوپ مفید خواهد بود و اگر بیماران دچار بی اشتهایی هستند حتما تعداد وعده های غذایی را بیشتر و حجم غذای مصرفی را کاهش دهند. مسئله مهم تقویت توان و استقامت بدن است؛ زیرا افرادی می توانند بیماری را پشت سر بگذارند، که توان جسمی و بدنی خوبی دارند.

کرونا و تاثیرات آن

او درباره سوالات بیماران ام اس برای مصرف داروهای خاص بیان کرد: داروهای ام اس به دو دوسته تقسیم می شوند؛ دسته ای برای تنظیم سیستم ایمنی هستند که سرکوب‌گر نستند. اما دسته ای از این داروها اصطلاحا داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی گفته می‌شود. این نوع داروها سیستم ایمنی را طوری که خود می خواهند تغییر می دهند. به همین منظور افرادی که از داروهای سرکوب گر استفاده می کنند باید مراقبت های  بیشتری از خود داشته باشند.

صحرائیان در خصوص استفاده از داروهای بالابرنده سیستم ایمنی گفت: استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی را بالا می برند توصیه نمی شود به دلیل اینکه در حال حاضر دارویی که بتواند با بالابردن سیستم ایمنی،جلوی ویروس کرونا را بگیرد یافت نشده و  اگر خود ایمنی را افزایش دهیم ممکن است باعث تشدید بیماری شود.

او مطرح کرد: امیدوارم با توصیه های گفته شده مشکلی برای هیچ یک از افراد کشور پیش نیاید و این مرحله به خوبی پشت سر گذاشته شود.

نکاتی که باید توجه بسیاری به آن ها شود

صحراییان گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا در جامعه توصیه می‌شود افراد از دست دادن و روبوسی پرهیز کنید، دهان و بینی خود را مرتب  بپوشانید و بشویید و از حضور در مکان های پرجمعیت خودداری کنید.

ویروس کرونا

او در پایان اظهار کرد: در خصوص مسائل روانی هم باید گفت: مواظب باشیم که استرس و نگرانی بیشتر از واقعیت به ما وارد نشود، زیرا ترس بیش از اندازه باعث می شود که  نگرانی در ما افزایش پیدا کند. یکی از مشکلات این است که در فضای مجازی اخبار و شایعات متعدد می شنوید که باعث ایجاد ترس و نگرانی می شود، به همین منظور خواهشمندیم اخبار و اطلاعات را تنها از منابع رسمی و علمی از جمله وزارت بهداشت پیگیری کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم عزیزی
۱۳:۳۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
من معلمم الان چهارده روزه به خاطر ناقل بودن دانش اموزم .مبتلا شدم به کرونا. کرونا میگرده ضعیف ترین جاتو پیدا میکنه وبا اون درگیر میشه. واقعلا سخته.تا نگیری درکی ازش نداری .خدایا ممنونم که عمری دوباره بهم دادی.
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۰۲:۰۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر سوالی دارم ممنون میشم جوابگو باشید.
مادر شوهر من کرونا گرفته و دکتر آمپول تجویز کرده است و من چون در طبقه ی بالای آنها زندگی میکنم و نیز آمپول زدن بلدم ، با تمام پروتکل های بهداشتی مثلا ماسک دستکش و گان پوشیدم و آنها هم در و پنجره را باز گردند تا هوا تهویه شود ومن دم در آمپول را آماده کردم وفقط رفتم داخل اتاقش و آمپول رو زدم و برگشتم آیا ممکن است که من ناقل باشم ؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
من امروز چهار روز که بو حس نمیکنم مزه غذا رو نمیدونم لطفا کمکم کنید چیکار کنم درست بشه یعنی کروناست خدا نکنه من بچه یک ساله دارم
Germany
ایروانی
۱۱:۵۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
سلام پسر من ۱۶ سالشه یکم تب وخیلی کم سرفه داشت قرص سرماخوردگی و استامینوفن بهش دادم الان حس میکنه گلوش چرکی شده برای رفع این حالت چکار باید بکنم ضمن اینک مامشهدیم و جرات نمیکنم ببرمش دکتر
United States of America
ناشناس
۰۰:۴۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام‌من‌از۱۴‌فروردین‌کمی‌تب‌ولرز‌داشتم‌بعدسرددردشدم‌بعدازدوروز‌ابریزش‌بینی‌داشتم‌باعطسه‌اما‌الا‌چندروزه‌حسه‌بویائی‌‌خودم‌روازدست‌دادم‌‌باید‌چه‌کار‌کنم‌ایا‌من‌کرونادارم‌‌‌ونمیخوام‌تست‌هم‌بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
دم کرده پنیرک و بابونه و پونه سرفه خوشک منو در عرض یک ساعت درست کرد
Iran (Islamic Republic of)
محمد ولی فکوری قاضیانی
۲۳:۲۵ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام وعرض ادب خاضعانه به جان برکفان وایثارگران خط مقدم سلامت ودرراس ان فرمانده عزیز مدافع سلامت وزیر پرتلاش جناب اقای دکتر نمکی ویاران باوفایش ودرود خداوند متعال به شهدای راه خدمت ویاران شیهید شان که هم چنان درخط خطر جانفشانی میکنند .استدعا دارم انهایی که به دستورات شما عمل نمی کنند وتردذ مینمایند یک راه ساده وان هر خودرو باتعیین جریمه سنگین حداقل یک میلیو ن تومانی براساس تصویب در مرکز و ستاد مبارزه با کرو نا رفت وامد به حداقل خواهد رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس از خمام
۲۱:۳۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
جناب قاضيانى ( يا غازيانى- بندر انزلى) يك ميليون تومان زياد است. هر چند بعضى كه درامد نامشروع دارند خواهند پرداخت. متوقف كردن اتوموبيل و انتقال به پاركينگ در هر نقطه حتى در ميان ايستگاه هاى جاده اى پليس بهتر است.
Iran (Islamic Republic of)
شیدا
۱۹:۱۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
من نه بو حس میکنم نه اینکه مزه حس میکنم ایا علائم کروناست
Iran (Islamic Republic of)
soubhan
۲۲:۱۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام دوست عزیز نه ممکنه از مصرف زیاد الکل باشع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
با سلام من اول علامت سرما خوردگی داشتم یعنی اول تب ۳۷ درجه یک کم آبریزش بعد از دوروز پیشونی وجشمام درد میکرد طوریکه احساس میکردم سینوزیتام سرما خورده روز بعدش هم خیلی ترشحات پشت حلق داشتم به خاطر همین شروع کردم به خوردن آموکسی سیلین الان بعداز چهار روز دوباره تب ۳۷ دارم هنوز ترشحات پشت حلق دارم ممگنه کرونا باشه خوردن آنتی بیوتیک اگر کرونا باشه ضرر داره
Iran (Islamic Republic of)
سروش
۲۱:۳۲ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
سی و هفت درجه تب نیست دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
باسلام من امشب یکم ابریزش بینی دارم یه ساعت پیش هم مدام عطسه میکردم با سرفه خشک که الان خدا رو شکر سرفه وعطسه قطع شدن فقط ابریزش بینی سرگیجه مونده
Iran (Islamic Republic of)
کلاه کج ,ظ(بهمئی)
۱۷:۱۶ ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
یا صاحب الزمان اغثنی یا صاحب الزمان ادرکنی.خدایا تمام مریضذها شفاعت بگیرن وکسی دچار درد ومریضی نشود ،نظافت رعایت بشه وتوکل بر خدا دلها رو بسپرید به خدا وخواندن قرائت قران شفاعت بخش است ،یاخدا به امید تو
Australia
فاطمه کفاشیان
۰۸:۵۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
باسلام تورابخدا باهواپیما یا هلکوپتر اگر امکان دارد تمام شهرها را صد عفونی کنید هرروزشاید این بیماری رفع شودبعد به تمام مردم داروی صدعفونی بدهید برای منازل خودشان راصد عفونی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
کرونا فقط مثل سرماخوردگی هست و خیلی راحت خودبه‌خود خوب میشه. فقط انتشارش خیلی زیاد و سریع هست. خطرش هم فقط برای بیماران خاص و افراد مسن بیمار هست. همین الآن شاید هزاران نفر در کشور به کرونا مبتلا شده و تا حالا خوب شده‌باشند: بدون اینکه خودشان هم متوجه بشوند. ترس نداره که... چند روزه خوب میشین بابا
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۱:۱۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
تو هم از اون ایرانیای خیلی ریلکس و مثبت هستی ...
باوا ۴۰ هزار نفر گرفتن ۳۰۰۰ تا مردن چی میگی تو ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
اینجور که اینا میگن آدم فک می کنه چینی ها دستشویی هم میرفتن دستاشون رو نمی شوستن
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۲۰:۱۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
یا صاحب الزمان اغثنی یا صاحب الزمان ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
در گرفتاری‌های روحی، معنوی، جسمی، مادی توجه و توسّلتان به این اسم شریف باشد. خدا شاهد است بنده مکرّر گرفتاری‌های مختلفی داشتم مخصوصاً در فشارها و ناراحتی‌های خارجی با این ذکر نتیجة قطعی گرفته‌ام. ذکر «یا صاحب الزمان اغثنی یا صاحب الزمان ادرکنی»
Iran (Islamic Republic of)
ناشنای
۱۶:۱۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
اگه این ذکر یا صاحب زمان ادرکنی شفا میده خدایاما کجایم تانادان تو دنیا هست ما بیچاره ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
یا صاحب الزمان اغثنی یا صاحب الزمان ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
با سلام و احترام خدمت همه عزیزان ضمن رعایت بهداشت فردی و توصیه های بهداشتی از رسول خدا (ص) روایت شده است که هر که در صبح هفت مرتبه بخواند این دعای دفع بلا را در آن روز از بلاها محفوظ باشد .
«فَاللَّهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ‏. إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحِینَ. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
خدا اول تو رو شفا بده که هنوز درگیر این توهماتی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
حدیث معتبرتر داریم فرمودند

النظافت المن ایمان

و اگر خوب تفکر بفرمایید این حدیث راهکار مبارزه با کرناست.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۴۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
توکل به خدا والا راست میگی زیادبزرگش نکنیم استرس ترس ایجاد نکنیم. مهارمیشه بانظافت ودعا نیایش وتوبه ودروغ تهمت اینانشانه عذاب خداهم میتونه باشه. زلزله سیل. تصادف زیادمیشه والا توبه صدقه دعاکنین ورعایت. خدا جای حقه
Iran (Islamic Republic of)
نسرین
۱۲:۳۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
سلام من به انفلوانزا مبتلا شدم با خوردن اش سرکه (سرکه طبیعی ) که در مناطق کردستان وکرمانشاه درست میکنند خوردم و سریع علایم از بین رفت وخوب شدم . سرکه را با اب رقیق کنید وبعد عذا بنوشید حتی به اندازه 2 قاشق هم خوبی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
آفرین ماهم تولرستان ازسرکه سیب خانگی برای رفع سرماخوردگی استفاده میکنیم ،ازصدتا دارو بهتره ،بدن رو ایمن میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
ما بالاخره نفهمیدیم؟! ماسک بزنیم، نزنیم؟ ! محیط کارمون رو ضدعفونی بکنیم نکنیم؟! تکلیف ما رو روشن کنین!؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
هر جور راحتی بهتر هست که با وایتکس و جوهر نمک دستهاتو بشوری اینجوری بهتر پاک میشه ای ویروس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
ضمن تشکر
پیشنهاد میشود که وزارت بهداشت و... سامانه ای را برای دریافت پیشنهادات ، مشاهدات و...هموطنان راه اندازی نماید تا امر کنترل این بیماری در مدت زمان کوتاهتری انجام شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
خدایا خودت کمک کن چرا بعضی ها تو اين شرايط باز حیوانات را در امکان عمومی ميارن خواهشا مراعات کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
به داد پرستاران شاغل در بیمارستانها برسید با کمترین امکانات در حال مبارزه با کرونا هستند
Greece
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
خداوند کمکشان کندشنیدم بعضی از این دوستان تجهیزات و حتی ماسک هم ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
خداانشاالله حفظشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
چه جوری اونوقت در حال مبارزه هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا نظری
۱۰:۰۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
ممنون ازراه نمایی های مفید شما عزیزان
Iran (Islamic Republic of)
Moeinmm
۱۰:۰۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
بابا قم رو دریابید الان باید قرنطینه بشه چون افغانستان هم گرفته این افغانی ها هم توی قم زیاده تعدادکرونا توی قم زیادتر میشه چقدر این بنده خدا قدیر داد زده الان خودش هم بنده خدا گرفته بابا قم رو دریابد ای انسانها ای اقای روحانی قم وضیعتش خوب نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
حالا جالبه افغانستان مرزش رو به روی ما بسته. نمی دونم ما میریم افغانستان یا اونا میان ایران. ما از اونا گرفتیم اونا می ترسن از ما بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
لطف کنید این راه کارهای ساده را به چین هم بدید تا ویروس کرونا زودتر از بین برود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
چین هم با امریکا دستش تو ی کاسه خست.

شاید ب عمد این کترو کردن و رتهشم میدونه و نمیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
د کلام هم از مادر کچل عروس!
Iran (Islamic Republic of)
زاده سیستان
۰۹:۵۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
یعنی میشه واکسن درمان این بیماری رو دانشمندان عزیز کشورمون بسازن و به دنیا عرضه کنن؟ما کاملاً توانایشو داریم؛انشاءالله موفق خواهیم شد.
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۴:۲۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
خخخخخ فقط ماسکشو داشتیم که اونم دادیم به چین واسه خودمونم چیزی نمونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
نمی دونم چه جوریه توی همه چی خودکفا هستیم و فلان دارو رو می سازیم، فلان دستگاه رو که توی دنیا نیست، انوقت نباید حداقل 100 ها تیم پژوهشی روی این ویروس کار کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
آقای وزیر چرا نمیاد قم
ما اصلا امکانات نداریم
دکتر قدیر مبتلا شدن بیچاره از بس زحمت کشید
زبونش مو در اورد از بس گفت به قم به دید ویژه نگاه کنین
لباس نداریم ماسک نداریم پرستارا استعفا دادن
همین جور داریم کشته میدیم بیشتر از آماری که گفتن
Iran (Islamic Republic of)
مهدي
۰۸:۵۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
اين چند راهكار ساده به فكر دنيا چرا نرسيده بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
چرا فقط چین و ایران کشته می دهد ولی ژاپن نه و یا کمتر، چرا از ژاپنی ها یاد نمی گیریم
Iran (Islamic Republic of)
سید مجتبی موسوی
۰۸:۵۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
با سلام و احترام خدمت همه عزیزان ضمن رعایت بهداشت فردی و توصیه های بهداشتی از رسول خدا (ص) روایت شده است که هر که در صبح هفت مرتبه بخواند این دعای دفع بلا را در آن روز از بلاها محفوظ باشد .

«فَاللَّهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ‏. إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحِینَ. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
آره آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
پس ماسک کو؟؟؟همه را صادر کردیم رفت !!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
kami
۲۰:۱۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
کلا 2 میلیون ماسک دادند چین حالا هی آبرو ریزی کنید. ما در روز 800 هزار تا ماسک تولید می کنیم. اینو به اون دزدایی بگو که نونشون رو می زنن تو خون مردم می خورن. همونا که احتکار کردن گرون بفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
آقا لطفاً یه فکری هم واسه سربازا بکنید
به خدا ما آنتی ویروس نداریم
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۲:۳۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
من امروز هی براتون آیت الکرسی خوندم خدا خودش حفظتون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
به احتمال زیاد جنگ بیولوژیک است.
و این جنگ زیر سر آمریکای لعنتی است برای نابودی چین و ایران و آسیا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
چقدر تو میدونی
Germany
ناشناس
۰۶:۰۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
ممنون دكتر جان.
Iran (Islamic Republic of)
مختار
۰۴:۲۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
تولید ویروس کرونا ارتباط مستقیم داره با مساله ی جمع کردن پیله ها و به خطر انداختن حیات خفاش ها تو ایران برای یه پیله خفاش میلیون ها پول میدادن تو منطقه ما کوردها کرمانشاه و سنندج و دلال ها اینا رو میبردن اربیل و از اونجا میبردن اسراییل اونا میگفتن برای ساخت دارو سرطانه
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۲:۲۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
تو روخدا راست میگی ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۳:۵۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
برای اینکه مردم در انتخابات و راهپیمایی شرکت بکنند چیزی از شیوع کرونا نگفتن.و تا روز انتخابات کسی کرونا نداشت چی شد بعد انتخابات این همه کرونا گرفتن.افغانستان برای پیشگیری مرز با ایران را بست ولی هواپیمایی ماهان برای سود جویی مسافر به چین منتق میکرد و برمیگردوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
اتفاقا خبرش دو روز قبل انتخابات اومد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
ازآنجایی که تودوره کمون فردازبیماری بی اطلاعه پس بهتره همه چه سالم ویامریض ماسک بزنند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ghg
۰۳:۴۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
میخاهین دستامون رو ببریبم و لبامونم بدوزیم تا کرونا رو نگیریم و انتقالم ندیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
چرا نظرات رو نذاشتید
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۲:۲۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
چون حرف حق براشون تلخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
من دو هفته پیش این علائم رو داشتم و خیلی حالم بد بود..نمیدونم کرونا بود یا آنفولانزا!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد باقر شیبانی
۰۱:۴۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
یا حق:این علائم که مطرح کرده اید را می توان با جوشاندهء گیاه جعفری به همراه چند عدد عناب با خوردن دو لیوان وعده در فاصلهء زمانی 5 ساعت کاملا بر طرف کرد .از خوردن جوشاندهء سبزی جعفری غافل نشوید به امتحانش می ارزد .ما راهم دعا کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
سلام خواهشند اعلام کنید چرا شهر قم رو قرنطینه نمیکنند چرا اینقدر ساده گرفتن حتما باید فاجهه بشه بعد بفکر بیفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
مرکز ایران فاجعه ی کرونا
جنوب که ملخ اومده
آذربایجان زلزله
لرستان سیل قرار بیاد
البته گفتن قمم سیلابی میشه
خب دیگه مجموعه ی عذاب ها کامل در اختیار شماست فقط مونده آتشفشان دماوند فعال شه که قشنگ جهنمو تجربه کنید
اینجا ایران است
با ما زجر کش شوید ها ها ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
راهکار سادددددددددده
اها خوبه پس کرونا نمی گیریم خوبه خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۱ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
مسولین محترم
به سربازها هم مرخصی بدین
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۱:۱۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
مسئول کجا بود باوا
آخرین اخبار