۲۰ توصیه مهم برای مقابله با انتقال کرونا ویروس/آیا ماسک از انتقال ویروس پیشگیری می کند؟

برای مقابله با انتقال کرونا ویروس نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در ماه‌های اخیر کرونا ویروس به عنوان مهمترین عامل مسری عفونی تنفسی در دنیا مطرح شده و در روز‌های اخیر مواردی از شیوع آن نیز در کشور مشاهده و ثبت شده است. این ویروس از جمله ویروس‌هایی است که قدرت انتقال نسبتا بالایی نسبت به دیگر عوامل عفونی میکروبی دارد.

به همین منظور رییس کمیته اجرایی کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ۲۰ نکته مهمی را که در شرایط کنونی برای مقابله با کرونا ویروس باید مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد.

امیر امامی رییس کمیته اجرایی کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: یکی از مشکلات مرتبط به این ویروس مقاومت محیطی آن بوده و می‌تواند روی سطوح از دو ساعت تا ۹ روز بنا به شرایط محیطی متغیر باشد.

او ادامه داد: مردم باید سعی کنند برای پیشگیری از حضور بی‌دلیل در اماکن شلوغ و پرتردد تا حد ممکن خودداری کنند.

رییس کمیته اجرایی کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: تا ۸۰ درصد عفونت کروناویروس بی‌علامت است و در ۲۰ درصد موارد علامت بیماری آشکار می‌شود که ۲ و نیم درصد افراد مبتلا دچار علائم شدید شده و ۱۳درصد از آن ۲ و نیم درصد ممکن است جان خود را از دست بدهند. این امر نشان دهنده قدرت کشندگی بسیار پایین این ویروس نسبت به عوامل دیگری همچون آنفلوانزا است.

او گفت: شدت آلودگی و قدرت انتشار ویروس به شدت بالا است، اما در عین حال رعایت نکات بهداشتی اهمیت دارد.

امیر امامی بیان کرد: دوره آلوده کنندگی از زمان شروع علائم کرونا ویروس آغاز شده و تا پایان دوره بیماری می‌تواند همراه بیمار باشد.

رییس کمیته اجرایی کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: با توجه به مدت ماندگاری بالای ویروس در محیط به ویژه سطوح، رعایت نکات بهداشتی دست و سطوح در تماس از ضروری‌ترین مسائل در کنترل این ویروس است.

او تصریح کرد: به دلیل ترس از ابتلا به کرونا ویروس، مراجعه بی دلیل به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها افزایش یافته است، مردم باید بدانند میان سرماخوردگی و ابتلا به کروناویروس تفاوت‌هایی وجود دارد و تنها کسانی می‌توانند مشکوک به کروناویروس باشند که علائم ویروسی در دستگاه تنفسی فوقانی خود، تب بالا و طولانی مدت دارند.

امیر امامی افزود: تشخیص اولیه موارد مشکوک بایستی از سوی متخصصان عفونی مستقر در مراکز معرفی شده صورت گیرد، چرا که به دلیل علائم مشابه با آنفلوانزا این امر می‌تواند باعث اشتباه در ذهن افراد و ایجاد هیجانات نابجا در جامعه و افراد خانواده شود.

امیر امامی افزود: عمر مفید ماسک‌ های یک لایه حدود دو تا سه ساعت است و عمر مفید ماسک‌های فیلتردار N۹۵ بین ۸تا ۱۲ ساعت است، البته‌ این نوع ماسک را بهتر است کسانی مصرف کنند که با افراد دارای علامت بیماری سر و کار دارند مانند کادر درمان و تیم های بالینی که در محیط های دربسته و در معرض با موارد مشکوک احتمالی بالایی قرار دارند. تهیه وسایل حفاظت شخصی برای این افراد در بیمارستان ‌ها از نکات حائز اهمیت است.

 رییس کمیته اجرایی کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: تقاضا می شود افراد جامعه در هنگام مراجعه به مراکز درمانی و مشاهده همکاران در پوشش های استاندارد و تعریف شده برای کادر درمان از گرفتن عکس و انتقال متن های غیرمتعارف و ایجادکننده هیجانات کاذب برای دیگر افراد جامعه خودداری کنند.

امیر امامی اظهار کرد: از سویی دیگر توصیه می‌شود از مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی به ویژه دندانپزشکی‌ها خودداری شود تا احتمال انتقال و شانس ابتلا بروز پیدا نکند.

او تصریح کرد: تبادل پول کاغذی راهی برای انتقال بسیاری بیماری‌ها محسوب می‌شود، بنابراین بهتر است از کارت‌های عابربانک و دیگر روش‌های پرداخت مانند انتقال از سیستم‌های گوشی استفاده کنیم.

رییس کمیته اجرایی کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فروشندگان نیز به طور مکرر اقدام به ضدعفونی کردن دستگاه‌های کارتخوان خود کنند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز دارو و واکسن تایید شده قطعی برای این بیماری وجود ندارد، به جای ایجاد اضطراب در مثبت یا منفی بودن نتایج و اینکه آمار مربوط به موارد چقدر است بهتر است تمام تمرکز در کاهش اضطراب و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه بهداشت فردی صورت گیرد.

امیر امامی تصریح کرد: از هموطنان تقاضا داریم که اطلاعات ضروری و مورد نیاز خود را تنها از مراجع رسمی مانند شبکه‌های خبری ملی و روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت کرده و در صورت مواجهه با اخبار، کلیپ و صدا‌های ضبط شده غیر رسمی و غیر معتبر که تحت نام افراد مسئول خود را معرفی می‌کنند، از انتشار آن خودداری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار