دو سناریو پیش روی اقتصاد جهان پس از شیوع کرونا

به دنبال شیوع کرونا در چین و دیگر کشور‌های جهان، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی سناریوهای پیش روی اقتصاد بین‌المللی را ترسیم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، با توجه به شیوع ویروس کرونا در چین و جهان، صندوق بین‌المللی پول دو سناریو را پیش روی رشد اقتصاد جهان ترسیم کرد.

این نهاد بین‌المللی در گزارشی اعلام کرد با توجه به اینکه اکنون ویروس کرونا در جهان شایع شده است دو سناریو پیش روی اقتصاد جهان قرار می‌گیرد. نخست آنکه در صورتی که شیوع این بیماری روند کاهش را در پیش گیرد می‌توان پیش‌بینی کرد جهان امسال رشد اقتصادی معادل ۳.۲ دهم درصد را تجربه خواهد کرد. اما اگر روند شیوع این بیماری ادامه دار باشد باید انتظار پیامد‌های سنگینی را برای اقتصاد جهان داشته باشیم.

کریستالینا جورجیووا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، در سخنرانی که ۲۲ فوریه در ریاض ایراد کرد، گفت شیوع ویروس کرونا باعث خواهد شد تا این نهاد در پیش‌بینی‌های خود مربوط به رشد اقتصادی جهان تجدید نظر کند. با توجه به این شرایط پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی جهان امسال به ۳.۳ برسد.

همانطور که او تاکید کرد اثرات همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی، رشد کل را در سال جاری یک دهم درصد کاهش می‌دهد.

مدیر عامل صندوق بین المللی پول توضیح داد در چین که این بیماری از آنجا شروع شد رشد اقتصادی در سه ماهه دوم به حالت عادی باز خواهد گشت. از همین رو رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست امسال به ۵.۶ خواهد رسید که نسبت به پیش بینی قبلی این صندوق چهار دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

اما صندوق بین‌المللی پول درباره سناریور‌های بسیار تاریک‌تر ناشی از ادامه و عمومیت یافتن همه گیری ویروس کرونا نیز کار می‌کند. سناریو بدتر این است که این ویروس ابعاد جهانی به خود بگیرد. وی افزود برای آمادگی کامل، زمان آن رسیده است خطر بالقوه‌ای را که همه‌گیری این بیماری برای اقتصاد کشور‌های شکننده و کشور‌های دارای سیستم بهداشتی ضعیف دارد، تشخیص دهیم. وی افزود صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت وام به کشور‌هایی که نیاز دارند آمادگی دارد.

شیوع ویروس کرونا از زمان مشخص شدن آن در ماه دسامبر، باعث کشته شدن بیش از ۲۴۰۰ نفر و آلودگی بیش از ۷۷ هزار نفر در چین و بیش از هزار نفر در سراسر جهان شده است.

تودروس آدانوم گبرسیوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت جهانی روز جمعه ۲۱ فوریه در ژنو زنگ خطر را به صدا در آورد و گفت: ما هنوز در مرحله‌ای هستیم که امکان مهار این بیماری همه گیر وجود دارد، اما "پنجره راه‌اندازی یا پنجره پرتاب" تنگتر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار