با رعایت نکات بهداشتی ویروس کرونا نگران کننده نیست

کرونا، چند روزی است که جو جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا در حالی توجه مردم سراسر کشور را به خود جلب کرده که انتشار هر روز مطالب غیر مستند در بین خبر‌های رسمی و غیررسمی مرتبط با این بیماری، جو روانی جامعه را ملتهب می‌کند.

علیرغم مشاهده ویروس کرونا در برخی از استان‌های کشور، اما تاکنون مورد مثبتی در استان آذربایجان شرقی مشاهده نشده و اقدامات کنترل شیوع کرونا در استان آذربایجان شرقی بر اساس تصمیمات قرارگاه زیستی آغاز شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: تمامی مدارس دولتی و غیردولتی و مراکز آموزشی و علمی آزاد و زبان تا روز پنجشنبه ۸ اسفندماه تعطیل و در ایام تعطیلی بحث ضدعفونی مدارس و ساختمان‌های آموزش و پرورش در دستور کار قرار می‌گیرد.

جعفر پاشایی افزود: تمامی دانشگاه‌ها نیز تا روز پنجشنبه تعطیل است و انتظار می‌رود مردم تا حد امکان در منازل بمانند، این تعطیلات به منزله حضور خانواده‌ها در کوچه و بازار نیست بلکه باید از تردد غیر مورد در مجامع عمومی خودداری شود.

بیماری کرونا قابل پیشگیری و درمان است

همچنین عباسعلی درستی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اشاره به اینکه کرونا یک بیماری ویروسی است، ابراز داشت: این بیماری قابل پیشگیری و کنترل است، باید هوشیار بوده و با رعایت نکات بهداشتی، راه‌های انتقال آن گرفته شود.

درستی، با بیان اینکه ۸۵ درصد موارد این بیماری نیاز به بستری ندارد، افزود: این بیماری تقریباً علائمی مشابه سرماخوردگی دارد، تب و سرفه، تنگی نفس، سختی تنفس و درد‌های عضلانی و آبریزش بینی از جمله علائم آن است.

او با اشاره به اینکه ۲ یا ۳ درصد موارد مبتلا به مرگ می‌شود، تاکید کرد: افرادی که با ترشحات فرد آلوده به ویروس تماس داشته باشد، به این ویروس مبتلا می‌شوند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، این بیماری بیشتر در گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال و افراد مسن، افراد با بیماری‌های مزمن تنفسی و قلبی و افراد چاق دیده شده است.

درستی کلید اصلی پیشگیری از کرونا را رعایت اصول بهداشتی دانست و تاکید کرد: کنترل استرس، استفاده از میوه و سبزی، ورزش و کنترل وزن از جمله مواردی است که در پیشگیری از بیماری کرونا مؤثر است.

او با اشاره به توصیه‌های بهداشتی برای مبتلایان به این بیماری تاکید کرد: افرادی که بیماری آن‌ها خفیف است نیاز به بستری ندارند و با استراحت در خانه می‌توانند از آن رها شوند، باید از عبور و مرور در مکان‌های پرتردد خودداری کرده و با دستمال کاغذی جلوی سرفه خود را گرفته و مرتب دست‌های خود را بشویند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین اذعان داشت: اگر علائم بیماری در فردی شدید باشد، باید به مراکز بهداشتی و بیمارستان مراجعه کند تا تحت درمان قرار بگیرد، کل مراکز بهداشتی در سراسر استان آگاه به این مساله هستند تا خدمات مربوطه را به مردم ارائه کنند.

به گفته درستی، این بیماری واکسن و درمان ندارد و باید روی پیشگیری تاکید کنیم تا با رعایت بهداشت فردی، ابتلاء به این بیماری را کنترل کنیم.

او با اشاره به دوره زمانی فروکش بیماری کرونا ابراز داشت: بیماران ویروسی معمولاً در فصول سرد سال شیوع پیدا می‌کنند، البته اگر مردم اصول بهداشت فردی را کامل رعایت کرده و سیستم بهداشت و درمان بهتر عمل کنند، به خوبی قابل کنترل است، با اتمام فصول سال، اپیدمی بیماری‌های ویروسی به پایان می‌رسد.

مهم‌ترین توصیه به مردم

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر بهداشت استان آذربایجان شرقی ابراز داشت: بیمارستان‌های منتخب استان آماده پذیرش موارد بیماری‌های شدید تنفسی هستند تا ارائه خدمات کنند همچنین شهرستان‌ها هم آمادگی دارند و هیچ بیمارستانی، حق عدم پذیرش بیماران را ندارد.

سیمین خیاط زاده افزود: اتاق مخصوص ایزوله در بیمارستان‌های اختصاصی ایجاد شده که بیماران به آنجا راهنمایی می‌شوند و در صورت تشخیص پزشک، در همان بیمارستان نگهداری می‌شوند.

او ادامه داد: اگر در مراحل بعدی، پذیرش بیشتری صورت گرفت، بیمارستان‌های دیگری نیز در نظر گفته شده که از آن‌ها برای ارائه خدمات کمک خواهیم گرفت.

این پزشک در ادامه گفت: مهم‌ترین توصیه به مردم این است که آرامش خود را حفظ کرده و موارد و نکات بهداشتی فردی را رعایت کنند، در جا‌هایی که جمعیت زیادی حضور دارند کمتر تردد کنند و برای کار‌های غیرضروری، در بیرون تردد نکرده و از دست دادن پیشگیری کرده و روبوسی نکنند و فاصله یک متری با دیگران به ویژه آن‌ها که علائم تنفسی دارند رعایت شود.

مورد مثبت کرونا در آذربایجان شرقی دیده نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش دیگری با اشاره به اینکه مورد مثبتی در کرونا دیده نشده و آزمایش موارد بستری شده منفی است، تصریح کرد: استان‌هایی که قدرت علمی و امکانات آزمایش دارند، از فردا آزمایش‌های این بیماری در داخل استان انجام می‌شود که این مساله خود به پیشگیری این بیماری کمک شایانی خواهد کرد.

درستی از لغو تمامی مرخصی‌های سیستم بهداشت و درمان استان خبر داد و اظهار داشت: تمامی عملیات مورد نیاز انجام شده و تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، آموزش‌های لازم را دیده و در آمادگی لازم قرار دارند.

او با اشاره به اینکه بیمارستان‌های امام رضا (ع)، سینا و کودکان تبریز به صورت اختصاصی به بستری بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده است، عنوان کرد: تمام بیمارستان‌ها موظف هستند پاسخگوی مراجعان باشند و هر فردی که نیاز به بستری داشته باشد از طریق آمبولانس، به بیمارستان‌های در نظر گرفته شده جهت بستری منتقل می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اشاره به مهار بیماری آنفلوآنزا در سال‌های گذشته گفت: مرگ و میر آنفلوآنزا بسیار بیشتر از کروناست، اما انتقال سریع و قدرت سرایت و طول درمان کرونا نگران کننده است.

درستی با انتقاد از سودجویی برخی افراد در عرضه ماسک عنوان کرد: تدابیر لازم برای تهیه ماسک در نظر گرفته شده است، تمام تولیدات کارخانجات تولید ماسک، از طریق وزارت بهداشت و درمان خریداری شده و یکی ۲ روز آینده در اختیار استان آذربایجان شرقی نیز قرار می‌گیرد و به صورت رایگان در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها عرضه خواهد شد.

ماندگاری ۹ روزه ویروس کرونا روی سطوح

نقیلی متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بیمارانی که دارای علائم خفیف هستند نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارند و با استراحت در منزل قابل درمان است.

نقیلی افزود: اما اگر علائم شدیدتر شد و قسمت‌های تحتانی را درگیر کرد، باید با مراجعه به بیمارستان‌ها تحت درمان قرار بگیرند.

او تاکید کرد: برخی از ویروس‌ها در کمتر از چند دقیقه می‌میرند، اما ویروس کرونا می‌تواند تا ۹ روز روی سطوح بماند، بر این اساس شستشوی دست بعد از هر کاری بهترین توصیه است.

خطر این بیماری به مراتب کمتر از آنفلوآنزا و حتی سرماخوردگی بیان شده و پزشکان ضمن توصیه مردم به رعایت نکات بهداشتی فردی و اجتماعی از مردم خواستند نگران نباشند؛ آنچه از طریق تحقیقات پزشکی تاکنون در خصوص شناسایی و راه‌های انتقال ویروس کرونا به افراد مشخص شده این است که این ویروس رفتاری مشابه بیماری آنفلوانزا دارد و خطر مرگ و میر آن نیز بسیار پایین‌تر از آنفلوانزا است.

اگر چه پای بیماری کرونا به ایران هم باز شده، اما بنا به گفته پزشکان متخصص، بیش از ۹۰ درصد بیماران بهبود می‌یابند و جای هیچ نگرانی نیست.

منبع مهر

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار