جلوگیری از هدر رفت و آلایندگی روزانه ۲۰۰۰ تن ترکیبات هیدروکربنی در شازند

با اجرای طرح تخصصی ایرانی کهاب از رفت و آلایندگی روزانه ۲۰۰۰ تن ترکیبات هیروکربنی در پتروشیمی شازند جلوگیری می‌شود.

جلوگیری از هدر رفت و آلودکنندگی روزانه ۲۰۰۰ تن ترکیبات هیروکربنی در شازند ولدخانی مدیرعامل پتروشیمی شازند  ر گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: به طور متوسط روزانه هزار تن ترکیبات هیروکربنی از پتروشیمی شازند به مقاصد صادراتی بارگیری می‌شود که با بهره برداری از طرح بازیافت بخارات هیدروکربنی (کهاب) از انتشار روزانه ۲ هزار لیتر از این ترکیبات در هوا جلوگیری می‌شود.

ولدخانی افزود: اجرای طرح بازیافت بخارات هیدروکربنی در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت پتروشیمی شازند انجام شده و با اجرای این طرح از ورود بخش اعظمی از آلودگی‌ها به محیط زیست جلوگیری شده و البته از لحاظ اقتصادی هم برا شرکت صرفه دارد.

او اضافه کرد:طرح کهاب برای اولین بار در کشور و به دست متخصصان ایرانی این شرکت طراحی، نصب وراه اندازی شد که برای این طرح یک میلیون و۱۰۰هزار یورو سرمایه گذاری ارزی و۲۵میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی صرف شد.

طرح طرح بازیافت بخارات هیدروکربنی (کهاب) ۸ سال پیش در پتروشیمی شاز مطرح شد، اما فرآیند ساخت آن از ۲ سال و نیم پیش با بهره‌گیری از دانش فنی متخصصان و مهندسان داخلی شرکت آغاز شد و امسال به بهره‌برداری رسید.

ترکیبات هیدروکربنی یکی از محصولات استراتژیک پتروشیمی شازند است که در حال حاضر بخش عمده این محصول به کشور‌های منطقه صادر می‌شود و، چون به صورت مایع بارگیری می‌شود تا پیش از این از طریق دریچه‌های بالای مخزن تانکر‌های حمل و نقل جاده‌ای مقدار قابل توجهی بخارات هیدروکربنی در هوا منتشر می‌شد که هم خطرات انسانی و زیست محیطی داشت هم هدررفت سرمایه بود.

سید علی آقا زاده استاندار مرکزی هم بهره برداری از طرح بازیافت بخارات هیدروکربنی بدست متخصصان داخلی را نشان از حرکت مهندسان کشور درمرز‌های تکنولوژی دانست.

آقا زاده افزود: طرح کهاب قرار بود از سوی شرکت‌های اروپایی ساخته ونصب شود که با شانه خالی کردن طرف‌های غربی متخصصان جوان داخلی جایگزین شدند و این پروژه پیچیده وتخصصی ایرانی به بهره برداری رسید.

پتروشیمی شازند با تولید سالانه یک میلیون و۸۰۰هزار تن محصولات شیمیایی وپلیمری تامین کننده مواد اولیه ومیانی پنج هزار واحد صنعتی در سراسر کشور است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.