وضعیت کرونا و مقابله با این بیماری در استان مرکزی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک وضعیت کرونا و مقابله با این بیماری را در استان مرکزی تشریح کرد.

وضعیت کرونا و مقابله با این بیماری در استان مرکزیجمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک هم  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: تجهیزات تشخیصی کرونا ویروس در استان مرکزی مستقر است و تاکنون ۳۵ نمونه آزمایشگاهی از بیماران مشکوک گرفته شده که یک مورد مثبت اراک داشتیم که پزشک همکار است و رو به بهبودی است.

جمالیان افزود: ۲ مورد در دلیجان، یک مورد در محلات و یک مورد هم در آشتیان با تست مثبت داشتیم که تمامی این بیماران در شرایط قرنطینه در مراکز درمانی شهر خود تحت مداوا قرار دارند و بقیه که نتیجه تست آن‌ها منفی بوده مرخص شده اند.

او اضافه کرد: یک مورد فوت با تست مثبت کرونا را در اراک داشتیم که این بیمار متاسفانه بیماری مزمن قلبی و سابقه سکته اخیر و تشنجات مکرر را داشت که در نمونه برداری که انجام شد مبتلا به کرونا هم بود و به احتمال قوی اگر فرد این بیماری مزمن را نداشت مطمئنا فوت نمی‌کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در بحث پیشگیری تعطیلی مراکز تجمع از قبیل مدارس، دانشگاه‌ها آموزشگاه‌ها، مراکز ورزشی، مهد‌ها و دیگر موارد را در استان مرکزی داشتیم، اما متاسفانه عده زیادی تعطیلی‌های این هفته مدارس و دانشگاه‌ها را به فرصتی برای مراجعه مراکز خرید و بازار تلقی کرده‌اند که این رویه به دلیل امکان گسترش بیماری، باید اصلاح شود.

او تاکید کرد: در اداره جات هم مصوب کردیم که ورود و خروج و تایمکس‌ها اگر به صورت انگشتی هست به صورت دستی و به صورت چهره انجام شود و بحث نکات بهداشتی را از جمله استفاده نکردن از لیوان، قاشق و چنگال مشترک در اداره‌ها و استفاده نکردن از سجاده و مهر مشترک در نمازخانه‌ها را ابلاغ کردیم

جمالیان تاکید کرد: همچنین در مورد آموزش و پرورش آموزش‌های خوبی را انجام دادیم و هرشب استریلیزاسیون ناوگان اتوبوسرانی درون شهری و اتوبوس‌های برون‌شهری در ترمینال‌ها و قطار‌ها انجام می‌شود این موارد را ما داریم انجام می‌شود.

او اظهار کرد: در بحث توزیع ماسک تعادل عرضه و تقاضا بهم خورده و متاسفانه مردم خیلی غیر منطقی ماسک خرید می‌کنند به طوری که پنجشنبه ۳۵۰ هزار عدد ماسک و جمعه نزدیک به ۳۰ هزار ماسک در اراک فروخته شد که با توجه به این موضوع قرار شد خود دانشگاه محموله‌های ماسک را دریافت کند و طبق دستورالعملی که وزارتخانه داده مراکز دولتی ماسک‌ها را توزیع کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: به مردم توصیه می‌کنم در این موقعیت‌های بحرانی از خرید‌های حجمی و انبار کردن ماسک در خانه اجتناب کنند که علمی و اخلاقی نیست و علاوه برآن ما ماسک زدن را برای پزشکان درگیر بیماری کرونا، مبتلایان و ملاقات کنندگان با مریض توصیه می‌کنیم.

او گفت: کرونا بیماری ترسناکی نیست و نسبت به آنفلونزا‌های دیگر مرگ و میر پایین تری دارد و تا الان خیلی از ما شاید مبتلا به کرونا شدیم و خوب شدیم بدون اینکه متوجه بشویم و هیچ مراجعه به هیچ جا هم نداشتیم.

جمالیان افزود: با وجود همه هشدار‌ها و تعطیلی مراکز تجمع جمعیتی، خیابان‌های شهر اراک مملو از جمعیت و تردد است و مردم بی‌توجه به توصیه‌ها در فروشگاه‌های شلوغ تردد می‌کنند و بسیاری نیز بهداشت فردی را نادیده می‌گیرند.

او اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی قبل از آمدن کرونا ویروس به ایران کار را شروع کرد و جادارد از استاندار و مدیران استان مرکزی که پیگیر این موضوع بودند تشکر ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
ایشالا که چیزی نباشه