کرونا ویروس ترس ندارد! اگرمبتلا شدیم چه کنیم ؟

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بیماری کرونا ترس ندارد، باید توصیه‌های بهداشتی را اجرا کرد و در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که افراد مبتلا به این بیماری بهبود یابند.

فدایی، متخصص بیماری‌های عفونی و مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  درباره پیشگیری از ابتلا به کروناویروس گفت: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری نیازبه اقدامات خیلی خاص نیست و  رعایت مسائل بهداشت فردی و مراقبت‌هایی که می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی نیز مؤثر باشد کفایت می کند.

او ادامه داد: شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، استراحت در منزل و عدم حضور در مراکز شلوغ تا حد امکان می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. لازم به ذکر است که پوشاندن دهان هنگام عطسه یا سرفه و دست ندادن و روبوسی نکردن با سایرین می‌توانند عوامل مؤثر دیگر باشند.

فدایی درباره علائم ابتلا به این بیماری اظهار کرد: علائم این بیماری به شکلی نیست که در سایر بیماری‌ها نیز مشاهده نشود و مواردی مثل گلودرد، سردرد، سرفه و همچنین در برخی موارد بروز تنگی نفس و مشکلات ریوی از جمله علائم این بیماری هستند. هرچند نه مردم و نه پزشکان، نمی‌توانند صرفاً براساس این علائم تشخیص ابتلا به کروناویروس را بدهند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره فعالیت‌هایی که فرد مبتلا به کرونا باید انجام دهد، گفت: اگر فردی نشانه های این ویروس را در خود مشاهده کرد لازم است که فوراً به پزشک مراجعه کند. همچنین افراد باید در نظر داشته باشند که حتماً از خوددرمانی خودداری کنند. قطعاً پزشکان توصیه‌های لازم را به افراد اطلاع خواهند داد، اما مردم باید به یاد داشته باشند که به هیچ عنوان در شرایط کسالت به محل تحصیل یا کار نروند تا خطر شیوع این بیماری به دیگران به حداقل برسد. همچنین تخصیص یک اتاق خاص برای بیمار می‌توانند بسیار اثربخش باشد.

او درباره مراقبت‌های لازم هنگام ابتلای یک عضو خانواده به کرونا ویروس یادآور شد: اعضای خانواده ضمن رعایت مسائل بهداشتی و مراقبت از فرد مبتلا، باید تماس نزدیک با فرد مورد نظر نداشته باشند تا زمانی که دوره بیماری بگذرد.

فدایی افزود: صحبت‌های متعددی در فضای مجازی درباره جلوگیری از ابتلا به این بیماری یا درمان آن شنیده می‌شود. این صحبت‌ها بیشتر براساس حدس و گمان است و اعتبار علمی ندارند. مراکز علمی ایران و جهان همگی در تلاش هستند تا با انجام تحقیقات گسترده، دارو یا دارو‌های مناسب برای درمان کرونا را کشف کنند. هرچند تاکنون داروی مشخصی برای آن کشف نشده، اما استدعا داریم که مردم عزیز به هیچ عنوان به صحبت‌های پراکنده‌ای که در فضای مجازی درباره این بیماری منتشر می‌شود اعتنایی نکنند و صرفاً از طریق صداوسیما و یا پزشکان متخصص، مراقبت‌های بهداشتی را جویا شوند.

متخصص بیماری‌های عفونی در پایان اشاره کرد: بیماری کرونا ترس ندارد. باید توصیه‌های بهداشتی را اجرا کرد و در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که افراد مبتلا به این بیماری مانند بسیاری از بیماری‌های دیگری که به آن مبتلا می‌شوند، بهبود یابند. آزمایشگاه تشخیص این بیماری در حال حاضر در تهران در حال فعالیت است و در روز‌های پیش رو مراکز چند استان کشور نیز مجهز به این آزمایشگاه می‌شوند.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.