۵ روغنی که بیشترین کاربرد را در ماساژ درمانی دارند

برای ماساژ درمانی به منظور تسهیل حرکت دست بر روی پوست از روغن ضروری استفاده می‌شود که به دستان شما اجازه می‌دهد تا بدون اصطکاک روی پوست حرکت کند. روغن و لوسیون‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما همه آن‌ها برای انواع پوست‌ها مناسب نیستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برای ماساژ درمانی به منظور تسهیل حرکت دست بر روی پوست از روغن ضروری استفاده می‌شود که به دستان شما اجازه می‌دهد تا بدون اصطکاک روی پوست حرکت کند. روغن و لوسیون‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، اما همه آن‌ها برای انواع پوست‌ها مناسب نیستند. برخی از این محصولات ممکن است پوست را خیلی چرب کنند، در حالی که برخی دیگر به سرعت جذب می‌شوند و یا حتی بوی نامطبوعی می‌دهند.

دانستن برخی اختلافات بین روغن‌ها می‌تواند به شما در انتخاب بهترین روغن برای ماساژ درمانی کمک کند. در اینجا پنج روغن وجود دارد که ماساژور‌ها اغلب توصیه می‌کنند.

۱. روغن نارگیل تقسیم شده
اگرچه ممکن است فکر کنید روغن نارگیل به عنوان یک روغن سنگین و جامد است، اما روغن نارگیل تقسیم شده یک مایع سبک و بدون چربی و فوق العاده مناسب ماساژ است.

روغن نارگیل تقسیم شده فقط حاوی تری گلیسیرید‌های با زنجیره متوسط است (در زنجیره بلند، تری گلیسیرید‌ها حذف می‌شوند). در نتیجه، این روغن نسبت به روغن نارگیل چسبندگی بیشتری دارد و باعث می‌شود تا برای ماساژ‌های کوتاه مدت که اغلب برای هدف گیری نواحی تنش ماهیچه‌ها استفاده می‌شود، مناسب باشد.

روغن نارگیل تقسیم شده ماندگاری طولانی دارد و معمولاً نسبت به روغن‌های دیگر قیمت مناسب تری دارد. به سادگی شسته می‌شود، همچنین روغن نارگیل تقسیم شده نیز عطر و بوی نارگیل ندارد.

این روغن نباید در افراد مبتلا به آلرژی نارگیل (و احتمالاً حساسیت به لاتکس) استفاده شود.

۲. روغن جوجوبا
اگرچه روغن جوجوبا نامیده می‌شود، اما در واقع مومی است که از دانه گیاه جوجوبا استخراج می‌شود. چربی زیادی ندارد و موجب از بین رفتن جوش‌ها و آکنه می‌شود، زیرا تصور می‌شود دارای خواص ضد باکتریایی است.

جوجوبا ماندگاری طولانی دارد و به راحتی فاسد نمی‌شود، بنابراین اگر به طور مرتب از روغن ماساژ استفاده نمی‌کنید، بهترین انتخاب است. این گیاه به خوبی جذب می‌شود و این امر آن را به روغن حامل مورد علاقه برای آروماتراپی تبدیل می‌کند. جوجوبا بوی بدی ندارد و معمولاً موجب تحریک پوست نمی‌شود.

چگونه ماساژ آروماتراپی می‌تواند به اضطراب شما کمک کند؟
روغن جوجوبا به سرعت جذب می‌شود، بنابراین ممکن است نیاز به استفاده مجدد از آن داشته باشید یا آن را با روغن‌های دیگر ترکیب کنید. همچنین، نسبت به سایر روغن‌های ماساژ قیمت بالا تری دارد.

۳. روغن آفتابگردان
روغن آفتابگردان یک روغن سبک و بدون چربی است که باعث چرب شدن پوست تان نمی‌شود. این روغن که از دانه‌های آفتابگردان استخراج می‌شود، سرشار از اسید لینولئیک (یک اسید چرب ضروری)، اسید پالمیتیک و اسید استئاریک است که همه برای اجزای پوست سالم مورد نیاز هستند، مقدار اسید لینولئیک در پوست با افزایش سن کاهش می‌یابد و می‌تواند توسط صابون‌ها و پاک کننده‌های سخت از بین بروند.

روغن آفتابگردان می‌تواند به سرعت فاسد شود، بنابراین باید به مقدار کمی خریداری شود و در یک مکان خنک و تاریک نگهداری شود. اضافه کردن یک یا دو کپسول ویتامین E. خالص به درون بطری ممکن است به طولانی شدن ماندگاری آن کمک کند.

افراد مبتلا به آلرژی به خانواده گیاه آفتابگردان باید از مصرف روغن آفتابگردان خودداری کنند.

۴. روغن بادام
روغن بادام شیرین یکی از محبوب‌ترین روغن‌های ماساژ در بین ماساژ درمانی است. روغن بادام شیرین که از بادام استخراج شده است به رنگ زرد کمرنگ است.

این روغن نسبتا سبک است و به شما اجازه می‌دهد تا راحت‌تر ماساژ بدهید. روغن بادام شیرین نسبتاً سریع جذب می‌شود، اما نه آنقدر سریع که لازم باشد مجدداً از آن استفاده کنید.

در مقایسه با روغن‌های دیگر، روغن بادام شیرین از قیمت مناسب تری برخوردار است. معمولاً پوست را تحریک نمی‌کند. افرادی که به بادام حساسیت دارند نباید از روغن بادام استفاده کنند.

۵. روغن هسته زردآلو
روغن هسته زردآلو از نظر بافت و رنگ به روغن بادام شباهت دارد، اما کمی قیمت بیشتر دارد. این روغن سرشار از ویتامین E. است، کیفیتی که باعث ماندگاری بیشتر آن می‌شود (این روغن دیر‌تر فاسد می‌شود).

مانند روغن بادام، روغن هسته زردآلو به سرعت جذب پوست می‌شود، از طرفی منجر به دریافت حس وجود چربی زیاد بر روی پوست نمی‌شود. این ویژگی شاخص، روغن هسته زردآلو را به روغن خوبی برای ماساژ آروماتراپی تبدیل کرده است.

روغن هسته زردآلو برای افرادی که به آجیل حساسیت دارند جایگزین مناسبی برای روغن بادام شیرین است.

سایر روغن‌های ماساژ
• روغن آووکادو که از فشرده میوه آووکادو به دست می‌آید، یک روغن سبزرنگ و سنگین است و معمولاً با روغن‌های ماساژ سبک‌تر مانند روغن بادام شیرین مخلوط می‌شود. روغن آووکادو تقریباً دو برابر قیمت روغن بادام شیرین است. افرادی که به لاتکس حساس هستند ممکن است نسبت به روغن آووکادو نیز آلرژی داشته باشند.

• روغن کاکائو یک روغن غنی با رایحه‌ای خاص، کره کاکائو در دمای اتاق به شکل جامد است و دارای بافت سنگین است، بنابراین اغلب با روغن‌های دیگر مخلوط می‌شود یا فقط برای مناطق کوچک استفاده می‌شود.

• روغن دانه انگور از بعضی جهات یک روغن ماساژ عالی و فوق العاده است. بدون عطر و بو و چربی است. در نتیجه روغن انگور یکی از سبک‌ترین روغن‌ها برای ماساژ درمانی است.

• روغن آجیل Kukui یک روغن سبک و بدون چربی است که سریع جذب می‌شود. این روغن بومی هاوایی معمولاً برای انواع پوست‌ها از جمله پوست چرب و آسیب دیده آفتاب سوخته استفاده می‌شود.

• روغن زیتون بیشتر افراد از روغن زیتون به عنوان یک روغن پخت و پز آشنا هستند، اما گاهی اوقات برای ماساژ نیز استفاده می‌شود. این روغن چسبندگی و چربی بالایی دارد، عطر و بو منحصر به فردی را به غذا می‌دهد، بنابراین معمولاً به خودی خود برای ماساژ استفاده نمی‌شود.

نتایج مطالعه‌ای انجام شده بر روی روغن زیتون و روغن آفتابگردان حاکی از آن است که روغن زیتون هیچ تاثیری در عملکرد لایه اپیدرمی ندارد، در حالی که تاثیر استفاده از روغن آفتابگردان به شکل موضعی منجر به بهبود قابل توجهی در سطح پوست می‌شود - و آنرا تبدیل به مرطوب کننده‌ای مؤثر می‌کند.

• روغن کنجد در آیورودا (طب سنتی هند) از روغن کنجد برای تغذیه و سم زدایی و بیماری‌های مرتبط با "واتا" مانند اضطراب، گردش خون ضعیف، یبوست، نفخ و خشکی بیش از حد پوست استفاده می‌شود. این روغن در یک ماساژ آئورودیتی روزانه به نام abhyanga استفاده می‌شود.

روغن کنجد روغن نسبتاً غلیظی است که ممکن است احساس چرب شدن پوست را به همراه داشته باشد، بنابراین می‌تواند با سایر روغن‌های ماساژ سبک‌تر مخلوط شود. روغن تصفیه نشده دارای عطر و بوی قوی است.

• کره شیا از بذر درخت بومی آفریقا است، در دمای اتاق جامد است. مانند کره کاکائو، کره shea نسبتا سنگین است و می‌تواند موجب چرب شدن پوست شود، بنابراین معمولاً به خودی خود برای ماساژ استفاده نمی‌شود. ممکن است با روغن‌های دیگر ترکیب شود یا برای قسمت‌های بسیار کوچک مورد استفاده قرار بگیرد. Shea حاوی لاتکس طبیعی است، بنابراین افراد مبتلا به حساسیت به لاتکس قبل از استفاده باید آزمایش patch را انجام دهند.

• روغن جوانه گندم برای استفاده به خودی خود به عنوان روغن ماساژ به هیچ وجه مناسب نیست، اما می‌توان آن را با روغن‌های سبک‌تر مخلوط کرد. روغن جوانه گندم سرشار از ویتامین E. است.

• ژل‌های ماساژ، کرم‌ها و لوسیون ها، به جای روغن‌های طبیعی در ماساژ درمانی استفاده می‌شود. اغلب از ژل‌های ماساژ حرفه‌ای مخصوص، کرم‌ها و لوسیون‌ها فراوری شده استفاده می‌کنند.

کلام آخر
اگر قصد مراجعه به مراکز ماساژ درمانی را دارید، بهتر است که بررسی کنید هیچ حساسیتی به روغن‌های طبیعی ندارید. اگر در حین زمانی که ماساژ می‌گیرید و به سایر مواد و محصولات مورد استفاده آلرژی نشان دادید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید که چنین حساسیتی در شما ظاهر شده است. قبل از آغاز ماساژ درمانی باید نوع محصولات و مواد مورد استفاده را از فرد ماساژ دهنده بپرسید.

منبع:فرارو

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار