ویروس کرونای جدید عامل اصلی سرماخوردگی در کشور

رییس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد گفت: ویروس کرونای جدید عامل اصلی سرماخوردگی در کشور و امروز جهان است.

ویروس کرونای جدید عامل اصلی سرماخوردگی در کشوردکتر بهنام رضا  مخصوصی، رییس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ، گفت: ویروس کرونای جدید عامل اصلی سرماخوردگی در تمام دنیا است.

او افزود: ویروس کرونای جدید با نام نیوکرونا یا کرونای۲۰۱۹ با تغییر ژنتیکی ویروس مانند بیماری‌هایی همچون سارس و مرس گذشته است.

 رییس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با اشاره به اینکه بیماری زایی این ویروس در مقایسه با آنفولانزا خفیف‌تر است بیان کرد: سرایت و انتقال این بیماری، اما نسبت به آنفولانزا چند برابری است.

این مقام مسئول ادامه داد: علت سرایت سریع ویروس کرونا این است ویروس تا چندروز بر روی اشیا زیست می‌کند.

دکترمخصوصی ادامه داد: متاسفانه این بیماری از طریق انسان به انسان منتقل میشود که انتقال از طریق اشیا، عطسه زدن، صحبت کردن از فاصله نزدیک یا دست دادن از مهمترین دلایل انتقال این ویروس است.

رییس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد اضافه کرد: انتقال قطره‌ای از طریق سرفه یا عطسه و انتقال هوایی دو نوع دیگر از انتقال این ویروس به سایرین است.

او با اشاره به اینکه علت نامگذاری این ویروس شباهت شکل آن به زائده‌های خورشیدی است گفت: تا این لحظه واکسن قطعی برای این ویروس کشف نشده و درصد مرگ و میر در مبتلایان نیز ۲ و در بدترین شرایط تا ۴ درصد است.

مخصوصی ادامه داد: افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، سرطان، فشارخون و مزمن ریوی بیشتر در معرض مشکلات ابتلا به این ویروس هستند.

او اضافه کرد:خوشبختانه بچه‌های زیر۸سال تاکنون به ندرت به این ویروس مبتلا شده اند و اکثر افراد مبتلا به این بیماری نیز با تشخیص و درمان بموقع قابل درمان هستند.

رییس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد مهمترین علائم ابتلا به ویروس کرونا را تب، سرفه خشک، خستگی مفرط و سابقه مسافرت به مناطق آندمیک (مثل کشور چین) عنوان کرد و گفت: به هموطنان توصیه می‌کنیم حتما در طول روز چندین بار دست‌های خود را مورد شستشو قرار دهند چرا که ممکن است دست آلوده با لمس مخاط چشم یا دهان، بیماری را وارد بدن فرد کنند.

مخصوصی اضافه کرد: حرف زدن از فاصله یک متری، گندزدایی سطوح، عدم دست دادن، استفاده از دستمال یک بار مصرف به هنگام سرفه یا عطسه و عدم حضور در مکان‌های شلوغ مثل باشگاه‌ها یا مکان‌های سربسته از مهمترین نکاتی است که لازم است هموطنان آن را رعایت نمایند.

رییس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد ادامه داد: رعایت موازین بهداشتی و همچنین متعادل نگه داشتن جو روانی جامعه تأثیر بسزایی در عبور از این موج ویروسی دارد چرا که ما در گذشته نیز اینگونه موج‌ها را داشته ایم.

دکتر مخصوصی در رابطه با استفاده از ماسک نیز گفت: لزومی ندارد همه افراد جامعه از ماسک استفاده کنند و استفاده از این مهم فقط برای مبتلایان و کادر درمانی که در ارتباط مستقیم با بیماران هستند توصیه می شود.

دکترمخصوصی  با اشاره به اینکه از لحاظ پزشکی در سطح دنیا استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود گفت: این تفکر که همه باید از ماسک استفاده کنند باعث موج سواری عده‌ای سودجو شده است.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
ویروس بیچاره 9 روز بدون اب وغذا روی سطوح زنده می ماند