هنگام تی کشیدن زمین چه نکاتی را باید مدنظر داشت؟

تی کشیدن باعث از بین بردن جرم و کثیفی‌هایی است که قطعا با جارو پاک نمی‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تی کشیدن یکی از رایج‌ترین کار‌ها برای نظافت کف هر ساختمانی است. برای این کار از ابزار‌های خاصی استفاده می‌شود که کیفیت آن‌ها تاثیر زیادی در نتیجه کار خواهد داشت. هرگاه احساس کردید کف زمین چرب و چسبناک شده است یعنی باید تی کشیدن را شروع کنید.

پیش از هر چیز باید تمامی ابزار روی کف زمین مانند میز و صندلی و … را به اتاق دیگری منتقل کنید. هر گونه وسیله‌ای در اتاق که قصد گردگیری یا تمیز کردن آن را دارید باید پیش از شزوع تی کشیدن تمیز شده باشد تا پس از اتمام کار دیگر آلودگی و گرد و خاکی روی زمین ننشیند.

تمیز کردن پیشخوان‌ها یا سطح میز‌ها نیز باید پیش از شروع تی کشیدن انجام شود. نکته مهم دیگر جلوگیری از ورود افراد دیگر، کودکان و حیوانات خانگی به اتاق مورد نظر در حین کار است.

جالب است بدانید کف زمین از جمله محیط‌هایی است که ارتباط مستقیم با سلامت انسان دارد! این به دلیل تماسی است که روزانه ساعت‌هایی که بیدار هستیم با زمین داریم. اگر شما به نظافت خانه و محیط اطرافتان خیلی اهمیت می‌دهید، بی‌شک بر خلاف اکثریت که به جارو کردن سطح زمین بسنده می‌کنند، تمایل به تمیز کردن بیشتر زمین‌ها دارید. تی کشیدن باعث از بین بردن جرم و کثیفی‌هایی است که قطعا با جارو پاک نمی‌شود.

مراحل تی کشیدن زمین

هنگام تی کشیدن زمین چه نکاتی را باید مدنظر داشت؟

جارو کشیدن زمین

اولین کاری که باید انجام دهید جارو کردن کف زمین است. جارو کشیدن تمامی گرد و غبار روی سطح را از بین می‌برد و تی کشیدن روی کف زمین جارو نشده نتیجه کار شما را خراب خواهد کرد. تی کشیدن روی کف زمینی که جارو نشده تنها موجب انتقال کثیفی، گرد وخاک و مو در تمام کف اتاق شده و کار بیهوده است.

استفاده از شوینده‌ها

دومین مرحله برای تی کشیدن کف اتاق تهیه محلولی از شوینده مورد نظر است و برای این کار مقداری از شوینده مورد نظر را در یک سطل آب گرم حل کنید. آب سطل باید به اندازه‌ای باشد که بتوان تی را به طور کامل در آن فرو برد، اما آب نیز از آن سرریز نشود. شوینده را به اندازه‌ای بریزید که آب کف داشته باشد، اما نیازی به زیاده روی در مصرف شونیده نیست. شوینده غلیظ و زیاد می‌تواند به سطح و کف اتاق آسیب بزند. شوینده مختلفی برای این کار مناسب است و حتی می‌توانید از ماده‌ی شوینده‌ی ماشین ظرفشویی نیز برای این کار استفاده کنید.

تی کشیدن را شروع کنید

ابدا تی را درون سطل حاوی ماده شوینده فرو کنید و اجازه بدهید که کاملا خیس شود. بعضی اوقات یک تی خشک و سفت شده کمی زمان می‌خواهد تا نرم شود. گاهی باید برای این کار زمان بیشتری گذاشت تا تی کاملا خیس و مرطوب شود. تی کشیدن را از یک کنج اتاق شروع کنید. بهتر است تی را در طول محیط بکشید و هنگام انجام این کار فشاری نسبی به تی وارد کنید. وقتی یک قسمت را تمیز کردید تی را دوباره در سطل فرو کرده و خیس کنید. تی را بچلانید و تمیز کردن بخش دیگری از اتاق را انجام دهید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا تمام سطح زمین تمیز شود. اگر تی شما چوب طرح دار است بهتر است حرکت تی به صورت ۸ انگلیسی انجام شود. اگر تی کشیدن اتاق تمام شد و کف زمین همچنان کثیف بود باید کار را مجددا انجام دهید تا کف زمین برق بیفتد.

نکاتی که بعد از تی کشیدن باید رعایت کنید

بر روی بخش‌های که تازه تی کشیده و تمیز کرده‌اید به هیچ وجه راه نروید. وقتی کف زمین هنوز خیس است راه رفتن شما موجب آلوده شدن مجدد آن و چسبیدن آلودگی‌ها و گرد و خاک کف کفش یا دمپایی شما بر روی زمین می‌شود. اگر مجبور شدید روی قسمت‌های تازه شسته شده راه بروید حتما تی را پشت سرتان بکشید تا رد پایتان روی کف زمین نماند.

برای خشک شدن کف اتاق عجله نکنید و اجازه بدهید تا به طور طبیعی خشک شود. برای خشک شدن سریعتر کف زمین می‌توانید در‌ها و پنجره‌ها را باز کنید. تنها در صورتی زمین را دستی خشک کنید که رگه‌هایی از چرک روی زمین مانده باشد.

بعد از اینکه کف اتاق کاملا خشک شد می‌توانید همه وسایل اتاق را برگردانده و در جای خود قرار دهید. در نهایت تی را در جای مناسبی آویزان کنید تا آب آن چکیده و کاملا خشک شود. از باقی گذاشتن تی در سطل خودداری کنید، زیرا این کار موجب پوسیدن تی و بدبو شدن آن می‌شود.

برای چلاندن تی و خارج کردن آب آن بهتر است آن را به مکان دیگری مانند توالت ببرید تا تمام آلودگی‌ها یا مواد جامد موجود در تی در آن تخلیه شود. در نهایت پیش از آویزان کردن تی آن را یک بار دیگر با آب بشویید تا به خوبی تمیز شود. حالا تی را چلانده و در گوشه‌ای بگذارید تا آب آن کاملا خارج شود.

نوع تی که برای این کار انتخاب می‌کنید نیز بسایر مهم است. اندازه استاندارد تی به مساحت خانه شما بستگی دارد. بدنه تی باید محکم باشد تا پس از سنگین شدن در اثر جذب آب و مواد آبی مقاومت کافی داشته باشد.

تی کشیدن قسمت‌های باریک خانه مانند راهرو‌ها و ورودی‌ها باید از پایین شروع شده و سپس در قسمت وسط انجام شود.

تی‌های مختلفی در بازار موجود است. تی‌های رشته‌ای ساخته شده از فیبر طبیعی یکی از بهترین انواع تی موجود است. برای محیط‌های کوچک تی‌های اسفنجی انتخاب بهتری خواهند بود.

برای راحت‌تر کردن زمان تی کشی می‌توانید با پخش موسیقی، هیجان و سرعت بهتری به کار خود بدهید. در این صورت تی کشیدن برای شما بیشتر یک تفریح خواهد بود تا یک کار سخت.

بری اینکه کمتر نیاز به نظافت و تی کشیدن کف اتاق داشته باشید توصیه می‌کنیم در قسمت‌های ورودی و خروجی خانه پادری پهن کنید. پادری‌ها تا حد زیادی مانع از ورود گرد و غبار به بخش‌های داخلی خانه می‌شود. عدم پوشیدن کفش در خانه نیز تاثیر زیادی در نظافت کفپوش‌ها خواهد داشت.

به هیچ وجه تی را با دستانتان نچلانید. تی شی بسیار کثیف و آلوده‌ای است که علاوه بر آلوده کرن دست شما ممکن است ذرات تیز مانند تکه‌های کوچک شیشه شکسته را به خود چسبانده باشد و در نتیجه موجب آسیب زدن به پوست شما شود. برای این کار می‌توانید از سطل‌های مخصوص چلاندن تی استفاده کنید.

برای تی کشیدن کف زمین از شونیده‌های اسیدی مانند سرکه استفاده نکنید. شوینده‌های اسیدی به کفپوش‌های سنگی مانند سنگ مرمر، گرانیت و ورقه‌های سنگی آسیب می‌زنند. از تی کشیدن چوب‌های سخت در حال پوسیدن نیز خودداری کنید.

طرز استفاده از تی چرخشی

هنگام تی کشیدن زمین چه نکاتی را باید مدنظر داشت؟
تی‌های چرخشی آسان‌ترین روش برای تمیز کردن کف زمین هستند

بعضی از سطل‌ها دارای یک سبد همراه هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید آب اضافه‌ی تی را به راحتی بگیرید. برخی از آن‌ها دارای یک پدال هستند که بدون دخالت دست و با نیروی پدال سبد را به چرخش انداخته و آب اضافی را می‌گیرد و روند تی کشیدن را بهبود می‌بخشد. اگر سبد شما هیچ کدام از این ویژگی‌ها را ندارد، می‌توانید به سادگی از دستان خود برای این گرفتن آب تی استفاده کنید. این مراحل را تا زمانی که کل کف تمیز باشد، تکرار کنید

اجازه دهید کف زمین کاملا خشک شود. روی سطح مرطوب قدم بر ندارید. وقتی که سطح زمین هنوز مرطوب است، قدم زدن روی آن باعث لکه افتادن روی آن می‌شود و کار شما را دو برابر می‌کند. در صورت امکان، از طریق باز کردن پنجره‌ها و یا روشن کردن کولر یا پنکه در اتاق، فرایند خشک کردن را تسریع کنید. تی و سطل را به طور کامل بشورید. شستن آن‌ها کار شما را برای استفاده‌های بعدی از تی و سطل راحت می‌کند. بعد از همان مراحل، دوباره کف دست را بپوشانید، اما این بار فقط از آب پاک استفاده کنید.

تی کشیدن پارکت:

هنگام تی کشیدن زمین چه نکاتی را باید مدنظر داشت؟
هنگام تمیز کردن پارکت بسیار دقت کنید

با استفاده از یک تی خشک می‌توانید در صورتی که آب یا مایعات بر روی سطح آن ریخته شده باشد، سطح آنرا به خوبی خشک کنید. به یاد داشته باشید که باقی ماندن رطوبت بر روی سطح و یا درز‌های کناره‌های پارکت به مرور زمان به آن آسیب می‌زند؛ بنابراین با توجه به حساسیت کفپوش‌های چوبی به رطوبت و یا مایعات، بهتر است همیشه آن‌ها را تا جای ممکن خشک نگه دارید. با این کار تا حد زیادی به افزایش ماندگاری و دوام پارکت کمک خواهید کرد.

نکات مهم در تی کشیدن پارکت و لمینت:

کف‌های لمینت باید به صورت منظم جارو یا جارو برقی کشیده شوند. استفاده از پارچه نم دار مناسب است، اما هرگز کف را در آب نخیسانید. اگر چه آن‌ها مقاوم در برابر آب طراحی شده‌اند. بیشتر چیز‌هایی که روی لمینت ریخته می‌شوند می‌توانند با پاک کننده‌های خانگی پاک شوند اما، اگر لکه متعلق به رژ لب، جوهر یا ماژیک دائمی است از استون استفاده کنید. هرگز از پد تمیزکاری برای پاک کردن لکه‌ها از روی کف‌های لمینت استفاده نکنید و لکه مایعات را هر چه زودتر پاک کنید.

منبع: کاویاب

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار