مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت:

باید آگاهی جامعه نسبت به ویروس کرونا افزایش پیدا کند/ لزوم خودمراقبتی افراد مسن باید

حاجبی گفت: باید آگاهی جامعه نسبت به ویروس کرونا افزایش پیدا کند و افراد با واقعیت موضوع بیشتر آشنا شوند.

تیتر امشببه گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، راه‌های غلبه بر ترس و اضطراب ناشی از کرونا در برنامه تیتر امشب ۵ اسفند ماه با حضور احمد حاجبی مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت و حمیدعمادی رئیس گروه عفونی بیمارستان امام خمینی مورد بررسی قرار گرفت.
 
احمد حاجبی مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت در ابتدا با اشاره به اینکه باید سعی کنیم دانش و آگاهی عموم جامعه را ارتقا دهیم گفت: باید آگاهی جامعه نسبت به ویروس کرونا افزایش پیدا کند و افراد با واقعیت موضوع بیشتر آشنا شوند.
 
او با اشاره به اینکه باید ترس و اضطراب ناشی از کرونا در میان مردم جامعه کمتر شود افزود : خود مراقبتی به عنوان یک اصل باید مد نظر قرار بگیرند، در طی این چند روز عموم جامعه با دستورالعمل های مختلفی روبرو شده‌اند، لذا باید مردم رعایت بهداشت را در اولویت کار خود قرار دهند.
 
مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نباید در قبال این موضوع خنثی بود، زیرا موضوع جدی است عنوان کرد: در طی هفت - هشت روز گذشته حجم نگرانی‌ها خیلی بیشتر از چیزی بوده است که با آن روبرو هستیم بنابراین باید روی خودمراقبتی سلامت روان افراد کار کنیم.

حمید عمادی رئیس گروه عفونی بیمارستان امام خمینی در ادامه برنامه با اشاره به علائم اصلی کرونا که بیماری تنفسی است گفت: این ویروس
علامت اختصاصی ندارد لذا ممکن است مریض، آبریزش بینی، گلودرد، تب و سرفه داشته باشد، اگر بیماری با همه این علائم به پزشک مراجعه کند نمی‌توان به طور قطع بگوییم که دچار کرونا شده است.

او با اشاره به اینکه از نظر بالینی کرونا علامت و مشخصه‌ای ندارد گفت: بیماری جدی و نگران کننده نیست لذا تنها ۲۰ درصد افراد لازم است که به پزشک مراجعه کنند و در نهایت مجبور به بستری آن‌ها می‌شویم و دو درصد آن‌ها ممکن است دچار فوت شوند.

عمادی خاطرنشان کرد: کسانی که حال عمومی بدی دارند باید به بیمارستان‌های علامت گذاری شده مراجعه کنند لذا کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند در مراجعه به بیمارستان‌ها باید تعجیل کنند.

او با اشاره به تفاوت این ویروس با سایر ویروس‌ها، عنوان کرد: این ویروس ویروس جدیدی است؛ در حالی که بدن افراد در قبال سایر ویروس‌ها ایمن شده است. ۸۰ درصد مردم به صورت خفیف مبتلا به این بیماری می‌شوند، بنابراین همه مستعد ابتلا هستند، متاسفانه این بیماری خیلی مسری است و به سرعت سرایت پیدا می‌کند.

رئیس گروه عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه اگر افراد دچار علائم تنفسی شوند که خیلی جدی نباشد نیاز به مراجعه به پزشک ندارند و بهتر است این عده در منزل استراحت کنند، عنوان کرد: افراد چاق که بی ام آی بالای ۴۰ دارند یا دیابت کنترل نشده، بیماری‌های قلبی عروقی و دچار نقص ایمنی هستند باید بیشتر مراقب خود باشند لذا ۸۰ درصد کسانی که دچار این بیماری می‌شوند با استراحت در منزل بهبود پیدا می‌کند.

رئیس گروه عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه ۲۰ درصد بیماران احتیاج به مراجعه به بیمارستان‌ها دارند، افزود: ما با تعطیل کردن مدارس به دنبال این موضوع هستیم تا بیماری چرخش پیدا نکند. لذا باید بیماری را مدیریت کرد، با تعطیل کردن مدارس به دنبال این موضوع هستیم تا ابتلای برخی از افراد را به بیماری به تعویق بیندازیم تا بتوانیم درمان جدیدی را پیدا کنیم.

او با اشاره به اینکه تعطیلی‌های مدارس برای این مسئله است که همه مبتلا به بیماری نشوند گفت: افراد مسن باید خودمراقبتی داشته باشند، بچه‌ها و دانش آموزان هم در معرض ابتلا هستند لذا بچه‌ها هم کرونا می‌گیرند، اما ممکن است از سرماخوردگی خفیف‌تر باشد.

عمادی با بیان اینکه باید حضور سالمندان در جامعه کمتر و کمرنگ‌تر باشد، افزود: بهتر است سالمندان و بزرگان فامیل از حضور در اماکنی که جمعیت زیادی در آنجا مستقر هستند پرهیز کنند، در همه جای دنیا این بیماری به سرعت گسترش پیدا می‌کند، بنابراین باید حضور افراد آسیب‌پذیر در جامعه کمتر شود.

رئیس گروه عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه باید تلاش کنیم افراد آسیب پذیر در معرض این بیماری قرار نگیرند، گفت: این همه نگرانی و اطلاع رسانی برای این است که نمی‌خواهیم یک دفعه جمعیت وسیعی به بیماری مبتلا شوند، زیرا این بیماری بسیار مسری است که در آن صورت کار درمان آن‌ها دشوار می‌شود، زیرا امکانات درمانی محدود است وگرنه بیماری کرونا اصلاً نگران کننده نیست.

حاجبی مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت درادامه برنامه با بیان این که انسان‌ها در برخورد با پدیده‌های ناشناخته که اطلاعاتشان درباره آن کم است نگران می‌شوند گفت: میزان تاب‌آوری و ذهنیت افراد نسبت ترس و اضطراب افراد را متفاوت و کم و زیاد می‌کند و ما با افزایش آگاهی آدم‌ها نسبت به بیماری جدید باید به مردم کمک کنیم تا ترس و نگرانی آن‌ها کم‌تر شود، باید بتوانیم با اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های معتبر مثل صداوسیما و وزارت بهداشت ترس و نگرانی مردم را مدیریت کنیم.

این روانپزشک با بیان این که مردم باید کمتر به فضای مجازی مراجعه کنند گفت: متاسفانه ما در مراجعه به فضای مجازی و استفاده از آن زیاده روی و به آن بیش از حد اطمینان می‌کنیم و الان عموم جامعه در زیر بمباران اطلاعاتی وسیعی قرار گرفته‌اند که تنها راه رهایی از آن دریافت اخبار از منابع موثق مثل وزارت بهداشت، دانشکده‌های پزشکی، پزشکان و صداوسیما است و باید توجه داشته باشیم تا از موثق بودن خبری مطمئن نشده‌ایم نباید آن را بازنشر کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.