راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا / حذف ملاقات بیماران بستری در بیمارستان

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تجمع‌ها، جشن‌ها، همایش‌ها، جلسات، سالن‌های ورزشی و استخرهای شنا باید تعطیل شوند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، مهدی بانشی سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: یکی از وسیله‌هایی که می‌تواند بیماری کرونا را انتقال دهد، قلیان است چرا که این نوع ویروس تا ۹ روز در محیط زنده می ماند و می تواند روی سطح نی قلیان باقی بماند.

بانشی با بیان اینکه کرونا ویروس ۱۴ روز دوره کمون (نهفتگی) دارد، علامت مشخصی ندارد و مشابه سرماخوردگی است، افزود: این بیماری قدرت سرایت بالایی دارد اما کمترین کشندگی را دارد.

او گفت: ۸۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری بدون نیاز به پزشک بهبود می یابند، ۲۰ درصد از افراد درگیر نیاز به پزشک دارند و ۲ درصد از این افراد در معرض خطرند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد افزود: زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای از جمله چاقی بالا، مبتلا به بیماری دیابت، قلبی و عروقی، تنفسی، پیوند کلیه و افراد تحت شیمی درمانی و افراد سن بالا و دارای ایمنی پایین بدن در معرض خطر بیماری کرونا ویروس هستند.

بانشی با بیان اینکه یکی از راه‌های انتقال این بیماری ارتباط است، گفت: مهمترین راه ارتباط ما دست‌هاست بنابراین تا می‌توانیم دست‌ها را با آب و صابون بشوییم.

او با اشاره به اینکه تجمع‌ها، جشن‌ها، همایش‌ها، جلسات، سالن‌های ورزشی، استخر شنا تعطیل و کنسل شوند، ادامه داد: مردم ملاقات‌های بیماران بستری در بیمارستان‌ها را حذف کنند.

بانشی از دستور تعطیلی قلیان سراها در سطح استان در راستای کنترل سلامت جامعه و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا خبر داد و تاکید کرد: دستورات قضائی نیز در این راستا داده شده است، اما خود این مراکز باید پیشگام فرهنگ سلامت در این محور باشند.

او گفت: یکی دیگر از مواردی که می تواند در ضدعفونی این بیماری موثر باشند، وای‌تکس است که مردم می توانند با مخلوط کردن با آب(یک پیمانه وای‌تکس به ۹ تا ۵۰ پیمانه آب) استفاده کنند. مردم مرتب دستگیره درب ها را ضدعفونی کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: توصیه می شود مردم استان تا اطلاع ثانوی از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کنند.

بانشی ضمن تکذیب شایعاتی مبنی بر اینکه بیمارستان شهید جلیل یاسوج بعنوان مرکز بیماران مبتلا به کرونا در جنوب کشور قرار گرفته تاکید کرد: از هشتم بهمن ماه قبل از مشاهده بیماری کرونا در کشور، بیمارستان شهید جلیل یاسوج تخلیه و سایر بیماران این بیمارستان را خارج کرده‌ایم و به عنوان مرکز بیماری کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد.

او از مردم استان خواست تا پیس بینی مسئولان بهداشت و درمان استان و اندیشیدن تمهیدات لازم و استفاده از لباس و آمبولانس و تجهیزات مخصوص برای انقال بیماران مشکوک به کرونا را نقاط قوت بدانند و به شایعات در فضای مجازی دامن نزنند.

بانشی با بیان اینکه رسانه‌ها همراه و همگام مجموعه بهداشت و درمان در شفاف سازی هستند، گفت: در سیستم بهداشت، پایه اطلاع رسانی کافی بوده و هرجایی کمبودی به وجود آمده، از اطلاع رسانی ناکافی بوده است.

او با بیان اینکه هر سال، نیم سال امید به زندگی و در ۴۰ سال ۲۰ سال به عمر مردم کشور افزوده شده است، افزود: سیستم سلامت ما از کارآمدترین سیستم‌ها در جهان محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: برای رسیدن به این شاخص بهبود عمر، تحقق شاخص‌های مختلف و در بخش‌های مختلف مورد تاکید است.

بانشی با بیان اینکه در حوزه واکسیناسیون‌ها به ویژه در حوزه فلج اطفال پوشش ۱۰۰ درصدی در مدت یک ماه رقم خورد، ادامه داد: استان در محور کمپین فشار خون نیز عملکرد بسیار مطلوبی داشت.

او از اجرای حداقل ۵۲۰ برنامه در سیستم بهداشتی استان خبر داد و اضافه کرد: یکی از چابک ترین سیستم‌های بهداشتی کشور در استان ما قرار دارد.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.