افسانه افتتاح آزادراه تهران شمال به واقعیت پیوست

آزادراه تهران شمال که به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگترین پروژه‌های عمرانی کشور به شمار می‌رود، امروز بعد از گذشت سال‌ها با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز آزادراه افسانه‌ای تهران-شمال  بعد از گذشته سال‌ها با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید .

آزادراه تهران شمال چه ویژگی‌هایی دارد؟

ساخت منطقه یک آزادراه تهران شمال از سال ۱۳۷۵ شروع شد و تا سال ۱۳۹۸ زمان ساخت آن به طول انجامید. با ساخت این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج عبور می‌کرد حذف شد و مسیر ۳۲ کیلومتری انتهای آزادگان تا شهرستانک باعث کاهش ۶۰ کیلومتری طول مسیر تهران تا شمال شد. به دنبال احداث و ساخت این آزادراه مصرف سوخت بسیار کاهش می‌یابد و در میزان مصرف سوخت حدود ۸۴ میلیون لیتر معادل مصرف سوخت یک روز در کشور، صرفه‌جویی می‌شود.


بیشتر بخوانید: افزایش ۳۵ درصدی طول آزادراه‌های کشور 


 براساس این گزارش خیراله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی  درباره نرخ عوارض این آزادراه گفت: نرخ عوارض این قطعه به صورت شناور خواهد بود، به طوری که در روز‌های عادی نرخ عوارض ۲۵۰۰۰ تومان و در مواقع پیک‌های ترافیکی و پایان هفته نرخ عوارض به ۳۵ هزار تومان افزایش می‌یابد.

او توضیح داد: نرخ عوارض اتوبوس‌ها و مینی بوس‌‌ها ۴۵ هزار تومان خواهد بود و کامیون‌ها و وسایل حمل و نقل سنگین، حق تردد از این قطعه را ندارند.

این مقام مسئول یادآور شد: تمامی دوربین‌های کنترل سرعت و تجهیزات ایمنی در این آزادراه نصب شده و هیچ مشکلی از لحاظ تست گرم و تست سرد در این آزادراه وجود ندارد.

خادمی اظهار کرد: این آزادراه به همت متخصصان ایرانی ساخته شده و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان با نرخ امروز در این آزادراه هزینه شده است.

او ادامه داد: دریافت عوارض از این آزادراه به صورت الکترونیکی و ETC است و برای آن که ترافیک در این آزادراه ایجاد نشود سعی کرده‌ایم عوارض را از سواری‌ها در قالب الکترونیک دریافت‌کنیم.

خادمی توضیح داد: با استفاده از این آزادراه مسافت تهران تا شهرستانک یک ساعت و نیم کوتاه‌تر و حدود ۶۵ کیلومتر مسیر کوتاه می‌شود و مسافران می‌توانند از آزادگان تا شهرستانک را مدت ۲۰ دقیقه تردد کنند.

گفتنی است، آزادراه تهران-شمال ۱۲۱ کیلومتر و دارای دو خط در هر باند با حداکثر شیب طولی مسیر شش درصد است و میانگین سرعت سیری که برای این قطعه در نظر گرفته شده ۸۰ کیلومتر ساعت است.

در این مسیر ۱۸۰ رشته تونل در باند رفت و برگشت وجود دارد و طول تونل‌ها در هر باند رفت و برگشت حدود ۱۰۰ کیلومتر است و طولانی‌ترین تونل‌هایی که در طول این مسیر وجود دارد تالون ۴۸۸۰ متر و البرز ۶۳۷۴ متر است و همچنین حدود ۹۵ دستگاه پل بزرگ در باند رفت و برگشت است. طول تونل‌های بزرگ در این محدوده حدود ۱۳ کیلومتر است.

قطعه چهارم آزادراه تهران-شمال هم که عملیات اجرای آن در سال ۱۳۷۵ آغاز شده است، در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید که طبق مشاهدات گزارشات ارائه شده تاکنون در این آزادراه از زمان افتتاح هیچ تصادف منجر به فوتی وجود نداشته است.

قطعه دوم آزادراه تهران-شمال هم که ساخت آن از خرداد ۹۶ آغاز شد، هم اکنون عملیات اجرایی آن در حال اجرا است. به گفته رئیس بنیاد مستضعفان «امیدواریم با ساخت یک لاین رفت در این مسیر بتوانیم تا سال ۱۴۰۰ بخشی از این قطعه را هم اجرایی کنیم.»

قطعه سوم آزادراه تهران-شمال که به عنوان سخت‌ترین قطعه در این مسیر به شمار می‌رود طول آن ۴۷ کیلومتر است که تاکنون هیچ گونه اقدامی برای عملیات اجرایی آن صورت نگرفته است .

گفتنی است، آزادراه تهران-شمال به عنوان یکی از بزرگترین عملیات مهندسی و عمرانی کشور به شمار می‌رود که به دلیل طولانی شدن زمان ساخت آن به عنوان آزادراه افسانه‌ای شناخته می‌شود. امروز بعد از گذشت چندین سال بالاخره طلسم این بزرگراه شکسته شد و به دست آقای روحانی رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
به چه دلیل شروع نکردن به عملیات ساخت قطعه 3
آخرین اخبار