افزایش تدریجی ورود آب به سد های کرخه و دز

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از افزایش تدریجی ورود آب به سد‌ها در حوضه‌های دز و کرخه به دلیل بارش‌های شب گذشته خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بارندگی تا اوایل چهارشنبه ادامه دارد، در حال اثرگذاری بر ورودی آب سدهاست و رصدها، افزایش ورودی به حوضه‌های دز و کرخه را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه روند صعودی ورودی آب قابل مشاهده بوده و در ایستگاه تله زنگ (لرستان) حوضه دز ارقام به یک هزار مترمکعب برثانیه رسیده است افزود: خروجی سد‌های کرخه و دز تا یک هفته آینده افزایش تدریجی خواهد داشت.

بهارلویی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی، افزایش خروجی سد‌ها در حد تاب‌آوری رودخانه‌ها تنظیم شده است تصریح کرد: خروجی سد دز در حال حاضر ۲۴۰ مترمکعب برثانیه، سد کرخه ۳۵۰ مترمکعب برثانیه، سد مارون ۱۰ مترمکعب برثانیه و گتوند (کارون) ۲۰۰ مترمکعب برثانیه است و  حجم خالی سد‌های استان را در حال حاضر ۸.۸ میلیارد مترمعکعب است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: این حجم برای مهار سیلاب‌های ورودی به سد‌های خوزستان کافی است، هم اکنون حجم کلی سد‌های استان ۱۲.۶ میلیارد مترمکعب است که در سد کرخه ۳.۲ میلیارد مترمکعب، سد دز ۱.۳۶ میلیارد مترمکعب، سد‌های حوضه کارون ۷.۴۶ میلیارد مترمکعب و سد مارون ۴۱۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.

این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه بارندگی در حوضه‌های بالادست خوزستان از دیروز شروع شده، اثر آن هنوز بر سد‌ها مشخص نیست و تا فردا معلوم می‌شود و  بارندگی در اکثر ایستگاه‌های حوضه کرخه و دز بیشتر از ۳۰ میلیمتر بوده و در صورت تداوم بارش‌ها، روند صعودی ورودی به سد‌ها ادامه می‌یابد.

تنها منطقه‌ای که با بالا آمدن آب رودخانه دچار مشکل شده منطقه «گبان» در شهرستان هویزه و در حاشیه رودخانه کرخه است که دلیل آن لوله‌گذاری بخشداری برای تخلیه سیلاب گذشته و جمع آوری نشدن لوله‌ها بوده است، مقرر شده سازمان آب و برق با اعزام ماشین آلات خود به جمع‌آوری این لوله‌ها کمک کند، تا ۲۴ ساعت آینده مشکل این منطقه مرتفع می‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.