ویروس رسانه ای خطرناک تر از ویروس کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان گفت : شنیدن صدای مردم و واکنش درست و به موقع به جامعه از مهم ترین نقش رسانه در مواقع بحران است.

رضا ابراهیم زاده دستجردی، استاد دانشگاه در رشته مدیریت رسانه در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در خصوص نقش رسانه در مدیریت بحران با مطرح کردن دو مسئله عنوان کرد: مسئله‌ی اول، در چنین مواقعی رفتار مردم است که تقریبا استرس و اضطراب شدید به همراه دارد.

او ادامه داد: طبیعتا هر چه اخبار منفی‌تر از سوی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شود، پذیرش مردم بیشتر و به دنبال آن نگرانی‌ها افزایش می‌یابد.

ابراهیم زاده دستجردی بیان کرد: مسئله‌ی دوم فرهنگ مردم است به این صورت که مردم به جای مراعات کردن، رفتار‌های نامناسب تری را انجام می‌دهند.

استاد دانشگاه در رشته مدیریت رسانه با اشاره به سه مولفه نقش رسانه در چنین مواردی بیان کرد:رسانه باید به صورت مداوم اطلاع رسانی دقیق و درست با بهره گیری از شخصیت‌های برجسته وحرفه‌ای و مورد قبول مردم و جامعه انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اضافه کرد: رسانه‌ها باید اطلاعات شفاف را در اختیار مردم قرار دهند؛ چراکه کوچکترین آمار غلط با ایجاد تناقض در جامعه باعث از دست رفتن اعتماد مردم به رسانه می‌شود.

او با اشاره به سومین مولفه نقش رسانه اظهار کرد: در کنار اطلاعات و آگاهی بخشی به مردم در خصوص بیماری، پیشگیری از شیوع و مبتلا شدن و...، باید فرهنگ سازی صورت گیرد تا توصیه‌ها جدی گرفته شود و در مورد همین مورد خاص از رفت و آمد‌های غیر ضروری، تماس و .. جلوگیری شود.

ابراهیم زاده با بیان اینکه مدیریت بحران در رسانه به برنامه ریزی بحران ارتباط دارد، افزود: متاسفانه در بسیاری از مواقع رسانه‌های ما کند عمل می‌کنند و این باعث می‌شود جریان اطلاعات مختلف درست و نادرست افزایش یابد.

او با اشاره به راهکار جلوگیری از پخش اطلاعات نادرست بیان کرد:رسانه‌ها می‌توانند از طریق ساخت برنامه‌های حرفه‌ای از تلویزیون و یا شبکه‌های اجتماعی، در سه بخش کار خود را انجام دهد.

استاد دانشگاه در رشته مدیریت رسانه ادامه داد: بخش اول این است که در زمان بندی‌های مختلف با جزئیات مطالب را در اختیار مردم قرار دهد و در بخش دیگر در طول زمان، مسیری برای ارتباط مخاطبان و پاسخ به سوالات آن‌ها فراهم کند.

ابراهیم زاده با اشاره به بخش سوم کار رسانه بیان کرد: اطلاعات و آمار مثبتی که اتفاق می‌افتد با جزئیات تشریح شود تا به آرامی مسئله حل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان با بیان مسئله کنونی در کشور ما نیاز به زمان دارد، افزود: اگر در طول زمان اعتماد به رسانه وجود داشته باشد در مواقع بحران این اعتماد به کمک رسانه می‌آید، ضمن اینکه در چین هم این اتفاق منجر به ایجاد شرایط بحرانی و استرس آور در جامعه شد که رو به کاهش است.

ابراهیم زاده در پایان گفت: آموزش از شبکه‌های اجتماعی با اطلاعات معتبر، طراحی برنامه‌های حرفه‌ای و مدون و کنترل مکان‌های کلیدی مانند دانشگاه‌ها و مدارس و ادارات، هتل‌ها و رستوران‌ها که احتمال میزان شیوع زیاد است، شفاف سازی اطلاعات و در نهایت شنیدن صدای مردم و واکنش درست و به موقع به جامعه از مهم ترسن نقش رسانه در مواقع بحران است تا در طول زمان رسانه از سوی مردم بیش از پیش پذیرفته شود.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.