همسان‌سازی حقوق مستمری بگیران یک تکلیف قانونی است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: همسان‌سازی حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی یک تکلیف قانونی است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری در دیوان محاسبات خراسان رضوی، با اشاره به موضوع همسان‌سازی حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی، گفت: در این خصوص، هم سوال و هم مکاتبات و پیگیری‌هایی بسیاری از وزرا داشتم، اما باید تصمیم‌های اخذ شده، منجر به رأی شود، موضوع همسان‌سازی امروز یک تکلیف قانونی است که عدم اجرای آن از کوتاهی‌های دولت به شمار می‌آید.

او ادامه داد: ما در قانون برنامه ششم، همسان‌سازی را برای دولت تبدیل به یک تکلیف قانونی کردیم، قرار شد که دولت در پنج سال یعنی سالی ۲۰ درصد عقب‌افتادگی را انجام دهد و در انتهای برنامه ششم، باید همسان‌سازی ایجاد می‌شد و بازنشستگان به خواسته‌های خود می‌رسیدند، اما دولت این تکلیف خود را اجرا نکرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در نظام جمهوری اسلامی حرف‌های مردم شنیده و تصمیمات خوبی برای حل مسائلشان گرفته شود.

حجت‌الاسلام پژمانفر افزود: در نظام جمهوری اسلامی، مردم به صورت مستقیم در انتخاب نماینده خود نقش دارند و به همین دلیل باید ارتباطی بین مردم و نمایندگانشان برقرار شود و برای حل مسائلشان از ظرفیت قانون‌گذاری استفاده شود؛ در این صورت، مشکلی نخواهیم داشت. امروز گاهی حرف مردم شنیده نمی‌شود و یا اگر شنیده می‌شود، راهکاری برای آن ارائه نشده است.


نقش رسانه دو سویه است


او تصریح کرد: نقش رسانه، دوسویه است؛ از طرفی حرف‌های مردم را از کف جامعه به تصمیم‌گیران برساند و از طرف دیگر باید بتوانند اقدامات، پیگیری‌ها، نتایج و حتی کوتاهی‌های ما را به مردم برسانند تا یک نگاه واقع‌بینانه ایجاد شود، لذا اگر رسانه نتواند به طور دقیق، بدون مبالغه و کوتاهی حرف‌ها را به مسئولین برساند، با توجه به گستردگی حوزه‌ها، با مشکل مواجه خواهیم شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در نشست‌های اخیر، می‌دیدم مردم مطلع از برخی اقدامات ما نیستند و یا مشکلاتی را مطرح می‌کنند که واقعیت آن تا به حال به ما منتقل نشده است، گروه‌ها و افرادی هستند که صدای رسانه به آن‌ها نمی‌رسد و یا خیلی دیر می‌رسد؛ حاضرم نشستی بگذاریم تا تبادل نظر کنیم و همه اقدامات مثبت و منفی را به مردم برسانیم.

کود اوره را باید به کشاورزان برسانیم


حجت‌الاسلام پژمانفر در خصوص یکی از اقدامات فعلی خود در زمینه حل مشکلات مردم، افزود: کود اوره را باید به کشاورزان خود برسانیم و در غیر این صورت محصولات کشاورزان ما به یک پنجم تولید می‌رسد و بنده به آنان قول دادم که این مسئله را پیگیری کنم.

او با اشاره به اینکه ابزار فشار ما به دولت تذکر، سوال، استیضاح و رفتن به سراغ رئیس جمهور است، ادامه داد: سه مورد اول انجام شده و فقط رئیس جمهور استیضاح نشد، که آن هم بنا بر مصلحت‌هایی انجام نشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خصوص بودجه ۹۹ تلاش زیادی صورت گرفت تا بودجه استان را در تراز واقعی تخصیص دهیم، گفت: اینکه جلسه‌ای در ۱۴ آذرماه توسط رئیس دفتر رئیس جمهوری در مشهد در مورد بودجه زیارت برگزار شود در حالی که لایحه بودجه بسته شده است، توجیهی ندارد؛ چراکه برای مصوباتی که در آن جلسه انجام شده است، هیچ پولی در نظر گرفته نمی‌شود. از آنجایی که می‌دانستند من قطعاً به این رفتار اعتراض خواهم کرد، مرا به آن جلسه دعوت نکردند.

حجت‌الاسلام پژمانفر با اشاره به بودجه زیارت، افزود: کل پولی که در سال گذشته برای زیارت پیش بینی کرده بودند، ۱۵ میلیارد بود که برای سه استان خراسان رضوی، فارس و قم کافی نیست، دولت اگر برای موضوعی ردیف بودجه بگذارد، یعنی برایش مهم است و اگر اینچنین نباشد و فقط درباره آن حرف بزند، یعنی اینکه اهمیتی برایشان ندارد، همانگونه که در روز خبرنگار فقط حرف می‌زنند و این ثابت می‌کند که برای قشر خبرنگار اهمیتی قائل نیستند.

او ادامه داد: اکنون هم دیر نشده و امروز راهش این است که رئیس جمهور و حداقل سه استاندار جلسه‌ای بگذارند و از همان پول‌هایی که در دست رئیس جمهور است، عددی را بگذارند تا این موضوع حل شود، اگرچه در سال ۹۹ دولت، اعتقادی به بودجه زیارت ندارد، با پیگیری‌های بنده در کمیسیون تلفیق، رده زیارت را در بودجه ایجاد کردیم البته عدد، همان میزان سال گذشته است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت بحث شفافیت آرای نمایندگان مجلس، گفت: این مبحث به صورت قانون تصویب نشده، ولی قرار است در این ارتباط تصمیم‌گیری شود که افراد داوطلبانه رأی خود را در سایت مجلس بگذارند که در این خصوص از طرف مجلس و به خصوص رئیس مجلس ممانعتی وجود دارد که این اعلام رأی داوطلبانه منجر به اعمال فشار به بقیه نمایندگان می‌شود.

حجت‌الاسلام پژمانفر در ارتباط با نقد خود به بودجه ۹۹، افزود: اشکال بودجه امسال این است که در آن مصارف واقعی و منابع غیر واقعی دیده شده است که نتایج آن را در سال آینده مشاهده خواهید کرد.

او ادامه داد: بودجه‌ها را نمی‌توانیم از یک ردیف و مجموعه به ردیف دیگری منتقل کنیم و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی وظیفه دارند در این بحث نظارت و کنترل کافی را داشته باشند، دستگاه‌ها وظیفه دارند برای ردیفی که پیش بینی شده و هدف خاصی دارد، مدیریت لازم را انجام دهند و اگر پول در این خصوص خرج نشد، باید برگشت کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، استفاده از ردیف بودجه برای امور دیگر را یک نوع فساد عنوان کرده و گفت: اگر کسی شاهد بود که ردیف بودجه‌ای در موارد دیگر صرف می‌شود، حتماً به ما مراجعه و اطلاع دهد تا برخورد‌های لازم صورت بگیرد و جلوی فساد گرفته شود.

پرونده پدیده باید از بلاتکلیفی دربیاید


حجت‌الاسلام پژمانفر در ادامه در خصوص مسئله پدیده، افزود: در جلسه‌ای که در خصوص پدیده تصمیم گیری شد بنده حضور نداشته و نمایندگان حاضر انتخابی بودند. من در ارتباط با موضوع پدیده اعتراض داشتم باید این پرونده از بلاتکلیفی در بیاید و به دادگاه برود.

او ادامه داد: چند نکته درباره پدیده این است که اولاً وضع بانک‌ها باید روشن شود که طلبکار هستند یا سهام‌دار که البته اعتقاد من این است که بانک‌ها نیز مثل مردم طلبکار هستند، اگر بخواهند پول پدیده را براساس قیمت سال ۹۵ به بانک‌ها بدهند ما معترض هستیم، چراکه این ظلم بزرگی به مردم است و ما در این خصوص حتماً پیگیری قانونی می‌کنیم چراکه معتقدیم پول بانک‌ها باید بر اساس قیمت کنونی به آن‌ها داده شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته دوم این است که جلسات فعلی در خصوص پدیده تعطیل شود و زمانی برگزار شود که شرایط فعلی به دلیل ویروس کرونا به حالت عادی برگردد و حضور سهامداران خرد یعنی مردم نیز امکان‌پذیر باشد.


وزارت بهداشت و درمان باید برنامه دقیق خود را مشخص کند


حجت الاسلام پژمانفر در خصوص شیوع بیماری کرونا و نحوه مدیریت آن، افزود: در ارتباط با کرونا، چون بنده هیچ گزارش رسمی ندارم، نمی‌توانم گزارشی ارائه دهم، اما حرف من این است که اگر کشوری برنامه‌ریزی داشته باشد، طبیعتاً در ارتباط با حوادث غیرمترقبه که یکی از آن‌ها همین بیماری‌های مسری است، خوب عمل خواهد کرد، وزارت بهداشت و درمان برنامه دقیق خود را باید مشخص کند، ولی اینکه هر کسی در همان وزارت‌خانه حرف خود را بزند، نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی وجود ندارد.

او ادامه داد: روال این است که وضعیت عادی کشور ادامه پیدا کند و به اندازه ضرورت، اقدامات منجر به تعطیلی در برخی حوزه‌ها شود، نقد اصلی این است که امروز کسی نیست که دقیقاً نسبت به این مسائل آرامش را به مردم منتقل کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با موضوع سهمیه‌بندی بنزین و تبعات بعد از آن، گفت: موضوع بنزین امری بود که مجلس به آن نظر منفی داشت، اما شخص آقای لاریجانی باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد که در جلسه سران سه قوه، برخلاف نظر مجلس اعلام نظر کرده است.

حجت الاسلام پژمانفر در خصوص نظر خود درباره روند مجلس دهم، افزود: من در حوزه نظارت نمره قبولی به مجلس نمی‌دهم و واقعاً در مجلس دهم، نظارت ضعیفی وجود داشت.

او ادامه داد: امروز پاسخگویی در کشور و استان ما وجود ندارد و مسئولان معمولاً دوست دارند تنها گزارشی ارائه بدهند، راه این مسئله این است که هر کسی در هر جایگاهی، هزینه رفتار و عمل خود را بدهد، امروز رسانه‌ها با کسانی که خود را در معرض پاسخگویی قرار دادند یا افرادی که این کار را نکرده‌اند، یک جور رفتار کرده‌اند، باید در رسانه‌های ما اعمال شود که مثلاً پژمانفر پاسخگو نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده به همه گروه‌های مردمی اعلام کردم که حاضرم واسطه شوم و مدیرکل یک سازمان و حتی معاون وزیر و وزیر را برای پاسخگویی به مردم در صحنه بیاورم.

حجت‌الاسلام پژمانفر با تاکید بر اهمیت بحث حاشیه شهر مشهد، افزود: بنده ایجاد یک ردیف مستقل برای حاشیه شهر مشهد را انجام دادم که کار ساده‌ای نیست، بیشترین بودجه برای حاشیه شهر مشهد ۱۶۰ میلیارد و کمترین ۸۰ میلیارد تومان بوده است، البته باید تاکید کنم که برای عقب‌افتادگی حاشیه شهر مشهد، عدد و رقم‌ها اصلاً جوابگو نیست و باید سالی چند هزار میلیارد هزینه شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

او در خصوص مبلغ دریافتی نمایندگان مجلس، ادامه داد: تفاوتی بر اساس حوزه‌های انتخابیه و مسئولیت‌های نمایندگان در مبلغ دریافتی آن‌ها وجود دارد، اما باید گفت که مبلغ ثابتی برای هزینه‌های دفتر و رفت و آمد و دیگر مسائل پرداخت می‌شود که در مصرف، متغیر است و گاهی اضافه آن را خودمان را پرداخت می‌کنیم. اما خبر مبلغ ۳۰ میلیون تومان دریافتی را تکذیب می‌کنم.

انتهای پیام//ف. ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.