حقیقت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و دامداران /رشد ۱۴ درصدی بارش نسبت به دوره نرمال

مدیر پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به بارش باران به کشاورزان توصیه می‌شود نسبت به لایروبی کانال‌ها و آزادسازی زه کش مزارع اقدام کنند.

مسعود حقیقت مدیر کل مرکز پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ورود سامانه جدید بارشی به کشور خبر داد و گفت: امروز سامانه جدید بارشی در مناطق شمال غرب کشور همچون غرب کردستان، چهار محال و بختیاری، غرب اصفهان، غرب کرمانشاه، جنوب استان مرکزی، جنوب همدان، ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و فارس وارد می‌شود و منجر به بارش شدید باران طی روز‌های سه شنبه و چهارشنبه در این استان‌ها خواهد شد.

وی افزود: با توجه به بارش باران در این مناطق به کشاورزان توصیه می‌شود که نسبت به لایروبی کانال‌ها و آزادسازی زه کش مزارع اقدام کنند تا بتوانند آب باران را ذخیره سازی کنند.

حقیقت در توصیه‌ای به زنبورداران گفت: با توجه به شرایط جوی به زنبورداران توصیه می‌شود که کندو‌های زنبور عسل را از سطح زمین فاصله دهند تا آب گرفتگی در باغات ایجاد نشود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به بارش باران به عشایر و دامداران توصیه می‌شود که از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و ارتفاعات اجتناب کنند، ضمن آنکه استخرداران راستای البرز و زاگرس مراقب باشند تا آب گل آلود وارد استخرهایشان نشود.

به گفته حقیقت، با توجه به سرمای هوا که از روز سه شنبه تا پنج شنبه در برخی مناطق کشور داریم، به کشاورزان توصیه می‌شود که ضمن اجتناب از عملیات هرس درختان سعی کنند نهال‌های جوان و کوچک را با پوشش نایلونی بپوشانند.

وی در توصیه‌ای به گلخانه داران کشور گفت: طی امروز تا روز چهارشنبه در استان‌های خوزستان، اصفهان، یزد چهار محال و بختیاری، ایلام، گیلان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، کرمان و سیستان و بلوچستان وزش باد رخ می‌دهد که با این وجود توصیه می‌شود که گلخانه داران این مناطق مراقب سازه‌های گلخانه‌ای خود باشند.

رشد ۱۴ درصدی بارش نسبت به دوره نرمال

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش در سال زراعی جدید اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون مجموع بارندگی‌های کشور ۱۵۳ میلی متر بوده که نسبت به متوسط نرمال ۱۴ درصد رشد داشته است.

مدیر کل مرکز پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد و پراکنش بارش در اکثر استان‌های کشور، اما در استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان، کرمانشاه، یزد، اردبیل، خراسان رضوی، آذربایجان‌های شرقی، کردستان و لرستان بارش زیر نرمال بوده که با ورود سامانه بارشی قوی انتظار می‌رود که کمبود بارش جبران شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار