رئیس اداره مراقبت مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

اگر موارد بهداشتی را رعایت کنیم چرخه انتقال می‌شکند

عرفانی گفت: فرد بیمار باید ماسک بزند و از دست دادن، روبوسی کردن و دست زدن به سطوح پرهیز کند و با رعایت موارد بهداشتی چرخه انتقال می‌شکند.

عرفانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا صالحی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت امشب ۷ اسفند با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی ویروس کرونا پرداختند.

حسین عرفانی با اشاره به اینکه متاسفانه هفته گذشته بی‌نظمی‌هایی را در استان قم شاهد بودیم گفت: یک تیم کارشناسی بازدیدی از استان قم داشتند، به طوری که جلساتی را در خصوص بحث کرونا تشکیل دادیم و از بیمارستان‌های در نظر گرفته شده برای این منظور بازدید به عمل آمد و متوجه شدیم که در روزهای قبل از اعلام موضوع کرونا افزایش بار مراجعه به بیمارستان‌ها وجود داشت، لذا افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند درگیر موضوع شده بودند.

او با اشاره به اینکه وزارت بهداشت اعلام کرد جلوی ورود ویروس کرونا را هیچ کشوری نمی‌تواند بگیرد ادامه داد: در فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها عامدانه و ناآگاهانه حواشی کرونا را از خود آن بزرگتر کردند، درحالی که کمتر از ۳۶ ساعت مانده به انتخابات مجلس، وزارت بهداشت موضوع را به اطلاع مردم رساند و اخبار درست و شفاف را اعلام کرد. تاکنون ۱۳۹ نفر مبتلا به ویروس و ۱۹ نفر فوتی داشتیم، البته این تعداد از میان هزار مورد بررسی بود که صورت گرفته است.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کانادا رسماً از ایران عذرخواهی کرد، گفت: هیچ ایرانی انتقال دهنده کرونا به کانادا نبوده است. تعداد قابل توجهی از بیماران پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

عرفانی با اشاره به اینکه در ستاد مدیریت بحران، استان‌های کشور را به سه ناحیه سفید، زرد و قرمز تقسیم کرده‌ایم، افزود: رنگ سفید مربوط به استان‌هایی می‌شود که بیماری گزارش نشده، رنگ زرد مربوط به استان‌هایی می‌شود که بیماری گزارش شده، اما چرخه انتقال آن برقرار نشده است و رنگ قرمز مربوط به استان‌های می‌شود که بیماری در آن‌ها گزارش شده و چرخه انتقال گسترش یافته است. لذا برای این سه ناحیه تصمیمات مناسب خود را اتخاذ کرده‌ایم، ما بر اساس شرایط باید تصمیم بگیریم تا ویروس به سرعت انتشار پیدا نکند.

او خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های ویروس کرونا سرعت بالای انتشار است، قدرت سرایت بالا و ماندگاری محیط از ویژگی‌های کرونا ویروس است، لذا باید مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس اداره مراقبت مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اولین کشوری که در منطقه مدیترانه شرقی گزارش ویروس کرونا را داد امارات متحده عربی بود، گفت: پس از آن مصر و همزمان با ایران کشور‌های دیگری همچون کویت بحرین و عراق به این جرگه پیوستند، کشور‌های همسایه ما، سیستم نظام سلامت آن‌ها قدرت تشخیص ندارد، عراق بعد از مدت‌ها جنگ و نابسامانی‌های داخلی نظام سلامت قدرتمندی ندارد، ممکن است در این کشور‌ها بیماری باشد، اما توان تشخیص ندارند.

او خاطرنشان کرد: ما در کشور این بیماری را داریم و گروه تخصصی در قم، گیلان و تهران مشغول بررسی بودند و به نتایج اولیه رسیدند و مشخص شده که بیماری از کجا آمده است، در اثر مسافرت یک تاجر که به صورت غیرمستقیم سفر خود را انجام داده بود این ویروس وارد کشور شد، لذا هموطنان عزیز باید برخورد خوب و منطقی با قضیه داشته باشند. البته به دور از فضای شایعات و فضای مجازی باید جلب اعتماد به وجود آید تا این ویروس قابل کنترل باشد.

عرفانی با اشاره به اینکه قرار بود هیئتی از سازمان جهانی بهداشت به ایران سفر کند که این سفر به تعویق افتاد، گفت: نگه داشتن پرنده در داخل خانه عامل انتقال ویروس نیست، حیوانات در داخل ایران عامل انتقال بیماری نیستند، اما نگهداری حیوان خانگی می‌تواند خطراتی داشته باشد لذا نگهداری حیوان در خانه شرایطی دارد که باید رعایت شود.

رئیس اداره مراقبت مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه مگر می‌شود خدمات تاکسیرانی تعطیل شود و با رعایت نکات بهداشتی این دسته از عزیزان می‌توانند به کار خود ادامه دهند عنوان کرد: افرادی که عامل انتقال ویروس در جامعه هستند کسانی هستند که علائم خفیف دارند الان فصل سرما خوردگیست، ممکن است ویروس کرونا با خیل وسیع سرماخوردگی قاطی شده باشد و بسیاری ندانند که مبتلا به بیماری شدند؛ حدوداً ۱۰۰۰ نمونه از موارد را تست گرفته‌ایم که ۱۳۹ مورد آن مثبت اعلام شده است.

او ادامه داد: مردم باید هر نوع عفونت حاد تنفسی را جدی بگیرند، به کسانی که عفونت حاد تنفسی دارند توصیه می‌کنیم که به پزشک مراجعه نکنند و دوره نقاهت خود را در خانه طی کند و مایعات و استراحت را در پیش بگیرند.

اگر موارد بهداشتی را رعایت کنیم چرخه انتقال می‌شکند

عرفانی با اشاره به اینکه حفظ فاصله یک متری از یکدیگر ضرورت دارد گفت: فرد بیمار باید ماسک بزند و از دست دادن، روبوسی کردن و از دست زدن به سطوح پرهیز کند؛ لذا اگر موارد بهداشتی را رعایت کنیم چرخه انتقال می‌شکند، باید فردی به پزشک مراجعه کند که یا بیماری خفیف ریزفکتور دارد یا بیماری مزمن دارد یا چاق است یا درگیری سیستم تحتانی تنفسی در قسمت ریه دارد؛ این فرد باید به بیمارستان یا هر واحد درمانی مراجعه کنند و بررسی اولیه انجام دهد.

محمدرضا صالحی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ما با حجم عمده‌ای از سرماخوردگی خفیف مواجه هستیم لذا عامل اصلی کرونا ویروس سرماخوردگی است؛ گفت: قسمت عمده‌ای از بیماری، افرادی هستند که سرما خورده‌اند، تعداد زیادی از مراجعه کنندگان بیشتر استرس زیاد داشتند.

او افزود: در روز‌های اول بالغ بر ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر در بیمارستان امام خمینی ویزیت شدند، اما از این تعداد کمتر از ۵۰ نفر بستری شدند، اطلاعات فضای مجازی بیشتر مرتبط با بیماران بدحال است، در سطح جهان میان ما پزشکان و تصمیم گیرندگان فاصله وجود دارد آن‌ها در اتاق شیشه‌ای نشستند و اوضاع را از آن بالا نگاه می‌کنند این در حالی است که ما بیماران را ویزیت می‌کنیم و شاهد اوضاع هستیم.

صالحی با اشاره به اینکه برای برخورد با بیماران نیاز به پوشیدن لباس‌های خاص نیست، افزود: کار کردن با لباس‌های مخصوص سخت است و امکان جابجایی و حرکت دقیق را در میان بیماران نداریم، ما روی پروتکل سازمان بهداشت جهانی تمرکز داریم، به صورت معمول نیاز به زدن ماسک نداریم.

او با اشاره به اینکه باید ببینیم در چه مرحله‌ای از بیماری قرار داریم، گفت: وقتی بیماری گسترش پیدا می‌کند عملاً قرنطینه کردن فایده‌ای ندارد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فلسفه گفته‌های مردم در خصوص موثر بودن گرما در از بین بردن ویروس کرونایی است که روی هم رفته تغییر فصل و پدید آمدن شرایط آب و هوایی گرم می‌تواند سبب ایمن شدن کشورمان و انتقال این ویروس به نیم کره جنوبی شود. البته روی هم رفته این فقط یکی از فرضیه‌های مطرح شده در خصوص تاثیر گرما بر ویروس کرونا است.

صالحی گفت: پزشکانی که با علائم بالینی آشنایی کامل دارند به راحتی می‌توانند ابتلا به ویروس را تشخیص دهند و در همه موارد نیازی به تست کرونا ویروس نیست.

مسعود یونسیان متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط زنده تصویری با این برنامه در خصوص انواع ماسک موثر و مفید برای استفاده در ایام پیش رو اظهار داشت: همه ماسک‌ها را می‌توان فیلتردار خواند و برخی به اشتباه فقط ماسک‌هایی که دریچه تخلیه دارند را فیلتردار می‌دانند و روی هم رفته کل فضای ماسک یک نوع فیلتر محسوب می‌شود.

او ادامه داد: ماسک‌های دارای دریچه تخلیه، به هیچ عنوان برای افراد بیمار مناسب نیست، زیرا اطرافیان بیمار دارای ماسک، وقتی در نزدیکی او قرار می‌گیرند به اشتباه احساس امنیت می‌کنند و ممکن است با هر دم و بازدم بیمار و تخلیه بازدم از دریچه هوا دیگران هم به ویروس مبتلا شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار