عملیات آبخیزداری در ۷۴هزار هکتار از اراضی لرستان اجرا می شود

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: عملیات آبخیزداری در سطح ۷۴ هزار هکتار با ۴۳۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در لرستان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: عملیات آبخیزداری در سطح ۷۴ هزار هکتار با ۴۳۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در لرستان اجرا می‌شود.

شیرزاد نجفی  اظهار داشت: اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی در سطح ۴۸۰ هزار هکتار از اراضی استان شامل ۶۶ حوزه آبخیز، توانسته با کمترین هزینه تا حد زیادی مانع خسارات هنگفت به زیر ساخت‌های استان شود.

او گفت: اثر بخشی پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری مانند بند‌های خاکی بسطام الشتر، قلعه جغد خرم آباد، دوگر ویسیان، دره باغ، ملاطالب، رشیدی و خروسان ازنا، دره حیدر الیگودرز، میشاخور چگنی، بند‌های سنگی ملاتی تنگ علی، خوشاب و هفت چشمه پلدختر، آبشار طلایی و کوی امام رضا حومه شهر خرم آباد و همچنین اجرای پروژه‌های آبخوان داری شمال کوهدشت و جنوب رومشکان در سیل اخیر قابل مشاهده است.

او ادامه داد: نقش اساسی پروژه‌ها در حفاظت خاک، نفوذپذیری بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در راستای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و همچنین نفوذپذیری بیش از ۸۰ میلیون مترمکعب آب در راستای اجرای پروژه‌های آبخوانداری که نقش بسیار مهمی در کاهش خطرات سیلاب و ایجاد امنیت برای ساکنان دارد مهم و موثر است.

او  افزود: کنترل سیلاب، افزایش حجم آب‌های زیرزمینی و کاهش رسوب از مهم‌ترین دستاورد‌های طرح‌های آبخیزداری است.

نجفی اظهار کرد: وقوع سیل نه تنها خسارات جانی و زیرساختی در بر دارد بلکه باعث از بین رفتن فاکتور بنیادی کشاورزی یعنی آب و خاک می‌شود، که به همین سبب مهار و بهره برداری از سیل یکی از سیاست‌های آبخیزداری در کشور می‌باشد.

او  بیان کرد: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری در مناطق بالادست حوزه آبخیز و مناطق آبریز شهری در معرض سیلاب، می‌توان علاوه بر کاهش خسارت‌های سیل به مزارع، باغات، تاسیسات و شهرها، از آن برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی نیز استفاده کرد.

او گفت: اثرات اجرایی طرح‌های آبخیزداری در هر هکتار موجب ذخیره سالیانه ۵۲۰ مترمکعب آب، کنترل فرسایش خاک بین سه تا ۹ تن در هکتار، کنترل رسوب سالانه چهار متر مکعب در هکتار و همچنین افزایش علوفه سالانه ۱۲۰ کیلوگرم در هکتار می‌گردد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اضافه کرد: در ۱۸ حوزه آبخیز و در سطح ۷۴ هزار هکتار، عملیات آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۴۳۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۹۸ در ۱۱ شهرستان استان در حال اجرا است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار