دانستنی‌های حقوقی؛

مطالبه مهریه بعد از فوت همسر چگونه است؟

یک کارشناس رسمی دادگستری گفت: مهریه دین و طلبی است که مرد موظف به پرداخت آن در زمان حیات و یا پس از فوت به زن است.

علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: به استناد ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی «به مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی را که بخواهد در آن انجام دهد.» از جمله مهمترین حقوق مالی که به موجب عقد ازدواج به زن تعلق می‌گیرد مهریه است.

او ادامه داد: قانونگذار این حق را برای زن در نظر گرفته است که پس از جاری شدن عقد نکاح مالک مهریه خود که از قبل تعیین شده است گردد و زن هر زمان که اراده کند می‌تواند مهریه خود را از همسرش مطالبه کند.

این کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد: بعضا تصور می‌شود که زن فقط در زمان حیات همسرش می‌تواند مهریه خود را از او مطالبه کند، اما چنین تصوری صحیح نیست و زوجه پس از مرگ زوج نیز می‌تواند مهر خود را مطالبه کند، چون مهریه زن بعد از فوت شوهر، جزء بدهی‌های مرد است و بر اساس قانون مدنی باید از اموال او به همسرش پرداخته شود.  

آقایاری عنوان کرد: قانونگذار مقرر کرده است، زمانی که شخصی فوت می‌کند در ابتدا دیون او پرداخت شود و سپس اگر چیزی باقی ماند بر اساس قواعد ارث میان ورثه او تقسیم می‌شود. پس، در صورتی که مردی فوت کند در حالی که مهریه همسرش را نپرداخته باشد، زن می‌تواند با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده،  مهریه اش را مطالبه کند.

او افزود:   وراث فقط نسبت به اموالی که متوفی از خود به جای گذاشته مسئول هستند به عنوان مثال اگر مردی فوت کند و مالی را از خود به جا نگذارد یا مال او بسیار اندک باشد و همسرش مهریه خود را مطالبه کند و ارث جوابگوی مهر او نباشد وراث شوهر مسئولیتی برای پرداخت مابقی مهریه زن از ارث شوهر ندارند.

این کارشناس دادگستری گفت: اگر اموال به جا مانده از شوهر کم باشد و چند طلبکار داشته باشد هرکدام که زودتر مالی را از متوفی توقیف کند در گرفتن طلب خود از آن مال توقیف شده اولویت دارد، اما اگر شرایط مساوی باشد مهریه زن نسب به سایر طلبکاران در اولویت است.

آقایاری ادامه داد: بنابراین می‌توان مهریه را دین و طلبی نام برد که مرد موظف به پرداخت آن در زمان حیات و یا پس از فوت به زن است، و اگر در زمان حیات خود این طلب (مهریه) را به زوجه پرداخت نکند این بدهی پس از فوت نیز برای زوجه قابل مطالبه است.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
شب می خوابن صبحش که از خواب پاشدن قانون میزارن..
همین کارا کردن که پسرا جرات ندارن ازدواج کنن

کاش زن و مرد هر دو مهریه داشتن اینجوری تا زن میگفت مهریه میخام مردم میگفتم منم مهریمو اجرا میزارم اونوقت زنم مجبور بود بالا سر بچه هاش بمونه یا زندگی کنه...
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۳:۵۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
سلام لطفا۵۰درصدافزایش حقوق روبه کارگران مشاعل خانگی بهداشت روهم اختصاص دهیدت(تبصره۴)بخداکارمابیشترازرسمی وپیمانی هربخشنامه ای میادفقط حقوق اوناافزایش پیدامیکنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
پس از فوت زوجه مطالبه گر کیست امروز بسیاری از مردان به زنان اجازه اشتغال دادند چه حکمی دارد چون بعد از ازدواج شاغل شده و در هزینه ومخارج کمکی نمی کند واز طرفی مرد به دلیل شاغل بودن زن از یارانه ها محروم شد تکلیف مرد چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
اتوسا
۰۳:۲۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
میشه بعد از مرگش از پدرش گفت یا برادرش اخه همه چی به انها میرسد حتی فرزند صغیر
Korea (Republic of)
معلم
۱۶:۱۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
باسلام چه زمانی حق طلاق بازن است؟آیاچنین قانونی درایران است اگرنه امکانش هست درآینده چنین قانونی باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
حالا اگه زن زودتر بمیرد وفرزندی نداشته باشد .مهریهاش به برادرزن ویا پدر مادر زن میرسد .ایا
Iran (Islamic Republic of)
پری
۱۳:۱۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
من شنیدم میگن که بعد از فوت همسر میشه مهریه رو از پدر شوهر گرفت، میخواستم بدونم حقیقت داره؟
Germany
حمید
۱۱:۰۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
خدا به مردان کمک کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
مهریه بدهی ممتاز مرد هست .حتی بعد از فوت هم قابل وصول د صورت داشتن اموال خودش میسر هست ...البته بشرط که وراثی هم نداشته باشد .و در وراث ...کار به دایره سغار برسه کار سهتر
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۱۰:۴۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
عجب قانونی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
حالا با این قیمت سکه که هر روز بالا میره. تکلیف مردان چی است که سالی یک سکه بدهند
آخرین اخبار