استاد حوزه علمیه قم:

زیارت جامعه کبیره مجموعه امام شناسی جهان اسلام است

حجت الاسلام غرویان گفت:زیارت جامعه کبیره از جمله افتخارات شیعه و از معجزات علمی امام هادی(ع) است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن غرویان، عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه و استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: زیارت جامعه کبیره، از جمله افتخارات شیعه و از معجزات علمی امام دهم محسوب می‌شود و مجموعه‌ای از امام شناسی و تبیین جایگاه ائمه است.

او در ادامه  ضمن اشاره به ویژگی‌های برجسته امام علی النقی (ع) افزود: دو لقب هادی و نقی حکایت از عمق شخصیت ایشان دارد، نقی به معنای پاک است و این نشان‌دهنده تقوا و پرهیزگاری ایشان است و هادی نیز نشان از تلاش وافر در راستای هدایت عمومی و حفظ مسلمانان از انحراف دارد.

حجت‌الاسلام‌ غرویان، با بیان اینکه دوران امامت امام هادی (ع) با سلطه ۶ تن از حاکمان عباسی هم‌زمان بود، ادامه داد: امام باید در شرایط خفقان حکومت عباسی به رسالت الهی خویش و هدایت مردم به‌گونه‌ای عمل می‌کرد که حساسیت حاکمان عباسی برانگیخته نشود و اگر تدبیر امام نبود، اساس فکری مکتب اسلام در معرض تهدید جدی واقع می‌شد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: دوران سی‌وچهارساله امامت امام هادی (ع) اگرچه طولانی است، اما ایشان به علت محدودیت‌های ایجادشده از ناحیه حاکمان عباسی، پیوسته در مراکز نظامی تحت نظر و مراقبت ویژه بودند و کمتر امکان ارتباط علنی و آزاد با یارانشان را داشتند.

زیارت جامعه کبیره؛ فلسفه هدایت و امام شناسی

حجت‌الاسلام غرویان یکی از بزرگ‌ترین خدمات امام هادی (ع) به تشیع را بیان زیارت جامعه کبیره دانست و تصریح کرد: زیارت جامعه کبیره، از جمله افتخارات شیعه و از معجزات علمی امام دهم محسوب می‌شود؛ چرا که تمام اسرار الهی از نظر فلسفه، عرفان و قرآن و روایات در این زیارت نهفته است و مجموعه‌ای از امام شناسی و تبیین ائمه واقعی جهان اسلام است.

او بیان کرد: مرحوم محمدباقر مجلسی، صاحب کتاب بحارالانوار در مورد این زیارت می‌گوید «انه اصح زیارات سنداً» از نظر سند صحیح‌ترین زیارات است و «اعم‌ها مورداً و افصح‌ها لفظاً» فصیح‌ترین الفاظ در این زیارت است. «و ابلغ‌ها معناً و اعلا‌ها شأناً» از نظر رتبه بالاترین درجه زیارات است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه فلسفه هدایت و امام‌شناسی در این زیارت مطرح‌شده است و برای هر یک از امامان می‌توان این زیارت را خواند، اظهار کرد: اگر انسان با دقت فراز‌های زیارت جامعه را بخواند ویژگی‌های امام و رهبر جامعه را می‌تواند به‌خوبی فرا بگیرد و برای همه اعصار و قرون درس واضح و مشخصی از امام‌شناسی است.

او گفت: شیعیان و محبان اهل بیت (ع) باید با قرائت و تامل در احادیث، ادعیه و زیارات منسوب به امام هادی (ع) شناخت و معرفت خود را نسبت به مقام شامخ امامت و ولایت ارتقا دهند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار