ورودی آب به سد‌های خوزستان ۲ برابر شد/ سد‌ها ۷.۸ میلیارد مترمکعب حجم خالی دارند

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: از دیروز، ورودی آب به سد‌های استان ۲ برابر شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کاهش تدریجی ورود سیلاب به سد‌های استان، گفت: در پی بارش‌های ۲ روز گذشته ۱.۱ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد سد‌های خوزستان شده و ظرفیت خالی سد‌ها به ۷.۸ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

او افزود: با گذشت ۴۸ ساعت از وقوع بارش و سیلاب در حوضه‌های آبریز منتهی به خوزستان، تاکنون ۱.۱ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد سد‌های استان شده که در حدود ۲ برابر دیروز است؛ از این میزان سهم حوضه کارون ۳۹۵ میلیون مترمکعب، حوزه دز ۳۸۹ میلیون مترمکعب، حوضه کرخه ۲۹۳ میلیون مترمکعب و حوضه مارون ۲۹۳ میلیون مترمکعب است.

بهارلویی همچنین با اشاره به ذخیره ۹۵۰ میلیون مترمکعب از سیلاب اخیر در سد‌های خوزستان بیان کرد: حجم خالی سد‌های استان در حال حاضر به ۷.۸ میلیارد مترمکعب و حجم کلی ذخیره سد‌ها به ۱۳.۶ میلیارد مترمکعب رسیده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: حداکثر ورودی ساعتی سیلاب در حوزه دز با ۴ هزار و ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه بوده که بعد از آن در کرخه ۳ هزار و ۴۰۰ مترمکعب در ثانیه، کارون یک هزار و ۹۹۶ مترمکعب در ثانیه و مارون ۴۳۱ مترمکعب در ثانیه ثبت شده است.

این مقام مسئول اذعان داشت: با توجه به پایان بارش ها، حداکثر ورودی سیلاب بعد از این تغییری نخواهد داشت.

به گفته بهارلویی، متوسط ورودی آب به سد کاورن۴ را ۳ هزار مترمکعب در ثانیه و خروجی از سد گتوند را ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه و ذخیره مخازن سد‌های حوضه کارون در مجموع ۷.۸ میلیارد مترمکعب و حجم خالی آن‌ها ۴.۲ میلیارد مترمکعب است.

او تصریح کرد: ذخیره آبی سد دز هم اکنون ۱.۷ میلیارد متر مکعب و حجم خالی آن ۹۸۵ میلیون متر مکعب است، متوسط ورودی به این سد ۳ هزار و ۳۰۰ مترمکعب در ثانیه و متوسط خروجی آن نیز ۲۵۶ مترمکعب در ثانیه است.

داریوش بهارلویی بیان داشت: در سد کرخه ۳.۴۷ میلیارد مترمکعب ذخیره آبی داریم و ۱.۸ میلیارد مترمکعب از حجم آن خالی است، متوسط ورودی به آن ۲ هزار و ۷۰۰ مترمکعب درثانیه و خروجی ۳۵۰ مترمکعب درثانیه است.

او گفت: ۴۳۳ میلیون مترمکعب از حجم کلی سد مارون پر و ۷۱۵ میلیون مترمکعب از آن خالی است، ورودی به این سد ۱۷۱ مترمکعب درثانیه و خروجی آن ۱۰ مترمکعب درثانیه است.

بهارلویی اظهار کرد: ذخیره سد جره نیز ۱۲۶ میلیون مترمکعب و ظرفیت خالی آن ۸۲ میلیون مترمکعب است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به افزایش تدریجی خروجی سد‌های دز و کرخه در روز‌های آینده، افزود: هنوز نمی‌توان سیلاب ورودی به سد‌های استان را به طور کامل برآورد کرد و بعد از آن است که می‌توان درباره تنظیم خروجی سد‌ها تصمیم گیری کرد.

او ادامه داد: طبق پیش بینی گذشته سازمان هواشناسی، بارندگی در تا دهم فروردین نرمال و کمی بیش از نرمال و پس از آن کمتر از نرمال خواهد بود.

بهارلویی اذعان داشت: معمولا در برنامه‌ریزی سد‌ها حدود ۳۰ از ظرفیت آن‌ها خالی نگهداشته می‌شود، اما در استان برای کاهش خطر سیل، ظرفیت بیشتری خالی نگهداشته شده است.

او تصریح کرد: برنامه‌ریزی سد‌ها بر اساس یک واقعه حدی و یا یک سیلاب نادر (همچون سیل بهار امسال) انجام نمی‌شود، زیرا با خالی شدن سد‌ها احتمال خسارت ناشی از کم آبی بیشتر از سیل خواهد بود.

بر اساس این گزارش، هواشناسی خوزستان با پیش بینی بارندگی از دوشنبه تا چهارشنبه، نسبت به سیل و طغیان رودخانه‌ها هشدار داده است. اداره کل مدیریت بحران خوزستان نیز از روز یکشنبه گذشته در استان حالت آماده باش اعلام کرده است.

ورودی آب به سد‌های استان از روز چهارشنبه روند صعودی داشته و تا دیروز ۰.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخازن سد‌های استان شده بود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار