شیوع ویروس کرونا بازار‌های مالی جهان را به هم ریخت

ثروتمندان جهان ۴۴۴ میلیارد دلار از دارایی‌هایشان را بخاطر کرونا از دست دادند

ثروت ۵۰۰ ثروتمند جهان همزمان با ادامه شیوع کرونا و تاثیر آن بر بازار‌های سهام سراسر جهان، ۴۴۴ میلیارد دلار کاهش یافت.

ثروتمندان جهان ۴۴۴ میلیارد دلار از دارایی‌هایشان را بخاطر کرونا از دست دادندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بلومبرگ در گزارشی نوشت پس از یک هفته وحشتناک برای بازار‌های سهام در پی شیوع ویروس کرونا، ثروتمندان جهان ۴۴۴ میلیارد دلار از دارایی‌هایشان را از دست دادند.

هفته گذشته، هفته‌ای بسیار گران برای اغلب سرمایه‌گذاران و حتی میلیاردر‌ها بوده است. کل ثروت ۵۰۰ ثروتمند جهان در هفته گذشته و همزمان با ادامه شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر بازار‌های سهام سراسر جهان، ۴۴۴ میلیارد دلار کاهش یافت.

جف بیزوس، رئیس آمازون، بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت و برنارد آرنالت، رئیس LVMH که سه تن از ثروتمندترین افراد در جهان هستند بیشترین ضرر را متحمل شدند و حدود ۳۰ میلیارد دلار از ثروتشان را از دست دادند. الون ماسک، بیست و پنجمین ثروتمند جهان با از دست دادن ۹ میلیارد دلار از ارزش سهامش در شرکت تسلا، چهارمین متضرر هفته گذشته بود.

حدود ۸۰ درصد از میلیارد‌رها در رتبه‌بندی ثروت بلومبرگ اکنون در منطقه خطر قرار گرفته‌اند. میکی آریسون، رئیس شرکت کارنیوال این هفته یک میلیارد دلار ضرر کرد؛ این شرکت که بزرگترین اپراتور کشتی‌های تفریحی جهان است، گردشگران سوار بر یکی از کشتی‌هاش را در ژاپن قرنطینه کرد و دستکم پنج مسافر جان باختند.

شیوع ویروس کرونا بازار‌های مالی جهان را به هم ریخت و وضعیت سهام در بازار بورس آمریکا را به بدترین شرایط خود از زمان بحران مالی بیش از یک دهه پیش برگرداند. ارزش سهام اس اند پی ۵۰۰ طی پنج روز ۱۱ درصد کاهش یافته است و میانیگن صنعتی داوجونز نیز به پایین‌ترین رقم خود از ماه ژوئن رسیده است؛ بر این اساس تقریبا ۳ تریلیون دلار از ارزش سهام آمریکا از بین رفته است. بهای نفت در بی‌نظم‌ترین هفته خود از سال ۲۰۰۸ به ۴۵ دلار در هر بشکه رسیده است.

«کیت لرنر» کارشناس راهبردی سان تراست در یادداشتی اعلام کرد: "سرمایه‌گذاران ابتدا سهام خود را می‌فروشند و بعدا سوال می‌کنند. به نظر می‌رسد جمله "به هر قیمتی شده من را از این وضع بیرون بیار"، به یک حالت شایع تبدیل شده است. شکی وجود ندارد که ویروس کرونا همچنان اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آمریکا نیز از این امر مصون نخواهد بود.

در حالی که سازمان جهانی بهداشت سطح خطر جهانی‌اش را نسبت به این ویروس افزایش داد و یک مقام کاخ سفید از تعطیلی برخی مدارس در این کشور گفت، بازار سهام آمریکا به لرزه درآمد. به شرکت‌های مهم هشدار داده شد این اختلال‌ها احتمالا پیش‌بینی‌ها درباره فروش و سود را تغییر می‌دهد. آلمان اعلام کرد کنترل‌های مرزی‌اش را تشدید می‌کند و سوئیس برپایی مراسم‌های بزرگ را ممنوع کرد و بدین ترتیب نمایشگاه خودرو ژنو لغو شد. ایران و کره جنوبی ابتلای تعداد بیشتری از افراد در این کشور‌ها به این ویروس را اعلام کردند و اولین موارد ابتلا به کرونا در مکزیک و نیجریه نیز یافت شد. بانک آو آمریکا پیش‌بینی کرده است باتوجه به اینکه این ویروس به تقاضا در چین و برخی دیگر از کشورها صدمه زده، اقتصاد جهانی شاهد ضعیف‌ترین سال خود از زمان بحران مالی خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار