آفتی که دوباره به جان مزارع و باغ‌های استان بوشهر افتاد

ملخ ها از اول اسفند دوباره به استان بوشهر حمله ور شدند؛ حمله‌ای که این بار گسترده‌تر است و مبارزه با آن به تجهیزات و نیروی بیشتری نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، مبارزه با ملخ‌هایی که از نخستین روز زمستان وارد استان بوشهر شده‌اند همچنان ادامه دارد.

از ۱۰ شهرستان استان بوشهر فقط شهرستان دیلم در شمال استان از هجوم ملخ‌ها در امان مانده و ۹ شهرستان دیگر میزبان این مهمان سمج هستند.

خسرو عمرانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، گفت: تا کنون ۸۷۵ هکتار از اراضی استان علیه این آفت همه چیز خوار سمپاشی شده است و روند مبارزه ادامه دارد.

عمرانی افزود: دیشب عملیات سمپاشی در سه شهرستان استان پیگیری شد و در شهرستان دشتی۴۰، دشتستان ۲۰ و تنگستان ۲۰ هکتار از اراضی سمپاشی شدند.

او ادامه داد: پارسال هم در بهمن ماه شاهد هجوم ملخ‌ها بودیم و مبارزه با آنها در دو مرحله تا تیرماه ادامه داشت به طوری که ۱۰۴ هزارهکتار از اراضی استان علیه ملخ سمپاشی شدند و آسیبی به مزارع و باغ‌ها وارد نشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: پارسال ملخ‌ها بیشتر در مراتع بودند، اما امسال مزارع و باغ‌ها را تهدید می‌کنند واین بار پیش بینی می‌کنیم میزان خسارت‌ها دست کم سه برابر نوبت پیش باشد.

عمرانی گفت: بارش باران در شمال آفریقا و عربستان باعث شده این بار جمعیت ملخ‌های مهاجم بیشتر باشد، زیرا وقتی آب وهوا و بارندگی خوب باشد ملخ‌ها تکثیر می‌یابند.

به گفته او، بر همین اساس ملخ‌ها که تابستان از آن‌ها خبری نبود اواسط آبان بازگشتند و از هند و پاکستان به سمت استان سیستان و بلوچستان و از عمان و یمن به سمت هرمزگان آمدند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: ملخ‌ها از عصر پنجشنبه اول اسفند وارد بوشهر شدند و همه نقاط استان را فراگرفتند. این بار کانون‌های جدیدی در عمق استان تشکیل شده که در نوبت پیش وجود نداشت.

عمرانی تاکید کرد: این که ملخ همه چیز خوار است نگرانی ما را بیشتر کرده است.

او گفت: با توجه به اینکه پارسال شاهد ورود ملخ بودیم آمادگی فنی و تجهیزاتی داشتیم و ۵۰ گروه ردیاب ومبارزه در استان فعالند. این گروه‌ها روز کانون ملخ‌ها را پیدا و شب سمپاشی می‌کنند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی بوشهر، بهترین راه مبارزه را استفاده از خودرو‌های یو ال وی عنوان کرد و افزود: هشت دستگاه خودرو یو ال وی داریم وهر خودرو می‌تواند روزانه بیش از ۲۰۰ هکتار را سمپاشی کند.

عمرانی درباره سمپاشی هوایی نیز بیان کرد: هواپیما در هر پرواز می‌تواند ۲۰۰ تا ۲۵۰ هکتار را سمپاشی کند و بیشتر به درد مناطقی می‌خورد که نمی‌توان با خودرو به آنجا رفت .

معاون سازمان جهاد کشاورزی بوشهربا بیان اینکه هر منطقه‌ای که ملخ در آن زیاد باشد، بیش از یک بار سمپاشی می‌شود تا اثری از ملخ نماند، از کشاورزان خواست هر جا ملخ دیدند اعلام کنند تا با آن مبارزه شود.

عمرانی از هجوم ملخ ها به مناطق سخت گذر و دامنه کوه‌ها ابراز نگرانی کرد و از همه دستگاه‌های اجرایی و کشاورزان درخواست کرد تمام قد برای کمک رسانی اقدام کنند.

او گفت: سم به اندازه کافی هست و می‌توانیم به دهیاران برای مدیریت وضعیت مناطق خود بدهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر همچنین به دامداران توصیه کرد: یک هفته تا ۱۰ روز از ورود دام‌های خود به مناطق سمپاشی شده خودداری و زنبورداران کندو‌ها را ۵ تا ۱۰ کیلومتر از محل سمپاشی شده دور کنند.

عمرانی تاکید کرد: در عملیات مبارزه با ملخ، از سم‌هایی استفاده می‌کنیم که کمترین آسیب را به احشام و محصولات برسانند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.